Hoe beschermen jullie je paarden tegen extreme hitte buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piecon

Hoe beschermen jullie je paarden tegen extreme hitte buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 19:44

Morgen wordt het 37 graden hier. De paarden binnenhouden is geen optie, het is net een oven.
Ze kunnen wel op de wei, daar staan ook wat bomen. Ik heb ook de hele dag de sproeier aanstaan, waar 1 paard wel onder gaat staan, maar dat is bij 30 graden. Maar bij 37 graden??? Heb ook een paardje van 27 er bij lopen.
Hoe gaan jullie dat doen?

Olikea

Re: Hoe beschermen jullie je paarden tegen extreme hitte buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:55

Wij halen alles al een paar dagen binnen net voor de middag, en dan gaan zo rond 4/5 uur naar buiten..
Onze stal is in een oude boerenschuur, en daar is het echt heerlijk koel.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:57

Mijn paard heeft de afgelopen dagen wel buiten gelopen. Hij heeft een vliegen deken op die UV straling tegen houdt en ik moet zeggen dat ie daar echt niet warm onder aan voelt.
Morgen laat ik hem binnen denk ik.
Het wordt dan wel heel erg warm!

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:06

mijn mijn niewe stalling(waar ik net sinds vandaag sta) doen ze de paarden met deze hitte overdag op stal en aan het einde van de middag naar buiten en dan gaan de s'ochtends weer naar binnen.
het is daar heelijk koel in de stal.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:08

Ze hebben veel schaduw (bomen + stal) en koel water. Verder doe ik niks. Morgen gaat er een mee zwemmen :+

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:10

De paarden kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan. Binnen is een stuk koeler dan buiten dus we moedigen ze aan om binnen te gaan staan door hooi in de stallen te leggen ipv alles buiten in de ruif.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:10

Ik zit ook een beetje met een probleem.
Normaal doen we ze gewoon de hele dag in het weiland, maar daar is geen schaduw.
Dan laten we ze of lopen of we zetten ze binnen, maar het is in de stal nauwelijks koeler.

En als het dan 37 graden wordt, is het in de stal waarschijnlijk warmer dan buiten, maar moeten we ze dan in de stal zetten die ong. even warm/warmer is als buiten of in het weiland zonder schaduw (uiteraard wel ruim voldoende watervoorzieningen)?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 20:36

Ik heb wel gehoord dat paarden tot een temperatuur van 40 graden het prima zelf kunnen regelen. Ik hoop dat er nog een beetje wind staat morgen. Ik doe ze gewoon op de wei. In de stal staat zowiezo geen wind of het moet de ventilator zijn die we gekocht hebben. Maar dat produceert ook niet zo veel wind.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:38

Als je in bijv. Griekenland kijkt staan de paarden daar vaak ook heel de dag buiten, terwijl het daar dijkwijls warmer is dan hier.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:42

Bij mij op stal is het warmer dan buiten, dus met een half uur staan ze allebei te zweten.
Resultaat ze staan lekker de hele dag buiten, morgenmiddag de sproeier aan, kunnen ze als ze willen wat afkoeling zoeken.
En het gaat goed

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:44

Hier ook alles op stal overdag en s avonds en snachts tot de volgende ochtend uur of 12 naar buiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:49

Hier heeft de hele dag een lekker windje gestaan, ik ben het land op geweest en heb niet de indruk dat ze het nu zo vreselijk warm hadden. Er hing wat sluierbewolking, dus dat zal hebben gescheeld...

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:53

Ik doe eigenlijk niets anders dan normaal. Ze hebben sowieso s'ochtends en aan het begin van de middag schaduw in de wei van de bomen. De stal is open, dus als ze uit de zon willen kunnen ze daar ook in en verder hebben ze voldoende water.
Ze hebben vanmiddag ook de hele middag in de volle zon op de wei gestaan en ik heb niet het idee dat ze er heel veel last van hadden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:54

Onze paarden staan al enkele weken 's nachts op de wei en overdag op de paddock met schuilstal. Ook al gaan ze in de zon staan, ik wil ze wel de keuze kunnen bieden uit schaduw en zon.
Met name om de dazen en prikbeesten.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:57

heel de dag op de wei, in de stal is het veel te warm en er staat eigenlijk altijd een briesje op de wei. Die van mij heeft een vliegendeken en ze hebben schaduw van bomen en de stal... merkte de laatste dagen al dat ze eigenlijk altijd vol in de zon gaan staan

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:02

die van mij staan overdag toch in hun schuilstal. Ik zorg dat ze daar wat hooi in hebben ( staat een grote hooibak een paar meter ervan af) zodat ze geen seconde in de zon hoeven te staan. Hebben meer dan genoeg water ook. Kunnen dan als ze zweten in het zand rollen en zal de graswei open zetten en dan kunne ze kiezen wat ze willen... Jaarlingen zullen wel met water spelen, maar nat hebben ze het warmer dan droog. Water houd de warmte vast...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:04

Ik zit aan de goede kant van Nederland. Hier vlak aan de kust wordt het slechts 29 graden :D Er staan 2 grote parasols voor schaduw en het waait altijd wel wat op het land.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:04

niks ze staan gewoon zoals het helejaar op de paddock ze kunnen de schuilstal in maar dat doen ze niet zo gouw, af en toe om aftekoelen voor de rest lichen ze ook gewoon te slaapen in de zon

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:11

Hier gaan ze morgenvroeg naar buiten en tegen de middag weer naar binnen. Ze hebben buitenstallen dus alles beter dan in de volle zon met dazen. Ze zouden er een zonnesteek van krijgen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 21:38

Ja, die dazen zijn ook een drama!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:44

wij hebben de stallen in de plantenkas en daar is het overdag niet te harden
ze gaan gewoon de wei op helaas geen schaduw wel snel een windje omdat we aan de kust wonen
mijn paard en de fries gaan morgen als het echt bloedheet word in de tuin bij het huis daar is een gras veldje met bomen en veel schaduw
mijn paard moet goed in de gaten gehouden worden omdat hij vernauwde bloedvaten in zijn hoofd heeft en al met hoofdpijn loopt
hij heeft iig een UV werend masker om wat een paar graden koeler is
en hopelijk word het snel bewolkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:12

37 graden. Phoe en ik vond het vandaag al met 32 graden bloedheet.
Denk dat de paarden er beter tegen kunnen dan ik.
Maar goed hier staan ze gewoon 24/7 buiten en tja daar moeten ze het mee doen. Ze hebben een schuilstal. Daar is het toch wel een stuk koeler als buiten zo ook in de binnenstallen maar ze blijven gewoon buiten.
Ze staan wel overdag bijna altijd in de schuilstal maar daar kiezen ze zelf voor.

Doughall_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:15

Bij ons gaan ze de laatste week 's ochtends heel vroeg naar buiten, worden tegen de middag binnengehaald. In de stal is het best koel nu, en vervolgens gaan ze om zes uur weer naar buiten tot elf à twaalf uur 's avonds. Hebben ook geen schaduw in de weides, dus maar voor deze oplossing gekozen.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:18

Bij ons gaan ze morgenvroeg rond 6.00 naar buiten, en rond 11.00 weer naar binnen. Net voor de ergste hitte.

Trix had ook alweer een behoorlijk dikke vacht na de laatste keer scheren in april, dus vandaag heb ik haar weer eventjes 'geholpen', zodat ze er wat beter tegen kan :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:19

Gelukkig hebben ik hele koele stallen, dus die blijven overdag binnen.

Maar vanmiddag merkte ik een briesje en er was wat schaduw onder bomen, dus heb ze buiten gezet. Maar nu met een bucasvliegenpak en dat is een stuk koeler voor hem dan met alleen bloot velletje. Dat pak houdt hem koel...misschien een idee?

Maar paarden moeten met hun hoofd en hals in de schaduw kunnen staan, dus als je hoge bosjes hebt langs de wei, desnoods een inhammetje maken zodat ze in het inhammetje tussen de bosjes kunnen staan, hoge boom planten voor de komende jaren?? Een zonnescherm spannen, je hebt van die windschermdoeken waar dus wel wind door heen kan, maar ook schaduw maakt?

2 palen in de grond en dat doek er tussen spannen, een partytent neerzetten.....