Nu paard (gedeeltelijk) scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tartara

Nu paard (gedeeltelijk) scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 11:39

Mijn oude merrie heeft Cushing, ze heeft nu een pak haar op haar lijf zitten waar je u tegen zegt, twee weken gelden was het nog aardig dun, maar in van het een op andere moment lijkt ze wel ontploft.
Ze staat normaal overdag de hele dag buiten maar omdat we weining schaduw hebben staat ze nu overdag binnen en gaat ze, zodra de zon onder is, weer naar buiten.
Arme merrie staat nu de hele dag te zweten op stal (buiten zweet ze ook)
Nu hebben we bedacht om haar te (gedeeltelijk) te scheren, maar kan dat nu eigenlijk nog wel?

(Ikzelf dacht om onder haar buik en onder in de hals een paar stroken weg te halen, zodat ze makkelijker kan 'ademen')

Tartara

Re: Nu paard (gedeeltelijk) scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 13:32

Niemand een idee, of een soort gelijk iets?

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:33

bij ons op stal zijn ook2 paaden helemaal geschoren de hadden ook erg dikke haren en die stonden ook te zweten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:36

Houd wel in je achterhoofd, dat ze geschoren met deze temperatuur erg snel kunnen verbranden.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 13:47

Miracle_ daar ben ik me goed van bewust, ze heeft ook nog eens een roze huid, daarom wil ik haar niet helemaal scheren, maar enkel onder haar buik en onder haar hals.

Maar schop ik zo niet haar 'schema' van winter- en zomervacht in de war?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:29

Je paard heeft toch al een vacht probleem, dus gewoon half scheren, ze zal je dankbaar zijn!
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 29-06-10 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:32

Het word niet mooi als je het nu scheert, maar dat zal niks uitmaken denk ik. Maar het winter- zomervacht gebeuren zal niet in de war raken hoor. :)
Goed oppassen voor verbranding en een zonnesteek is het enige waar je je zorgen om moet maken. Maar ze zal je vast dankbaar zijn als er nog zoveel haar zit nu.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:34

ik ben het met schoentje eens

een ouder paard krijgt langere haren => warmer
een paard met cushing krijgt langer en krullend haar => veel warmer. voor het comfort van je paard zou ik ook scheren en ze uit de brandende zon houden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:41

Tartara schreef:
Miracle_ daar ben ik me goed van bewust, ze heeft ook nog eens een roze huid, daarom wil ik haar niet helemaal scheren, maar enkel onder haar buik en onder haar hals.

Buik scheren zou ik niet zo snel doen, daar zweet een paard nl niet zo snel. Hals, dikke streep langs de luchtpijp en dikke streep midden over de borst. Zon kan daar niet zo makkelijk bij, maar het is wel het stuk waar een paard het eerst gaat zweten en dus het snelste kan afkoelen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:24

Ik zou scheren en opzoek gaan naar vliegen/eczeem deken

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 10:17

Ik heb haar vanmorgen helemaal geschoren, met uitzondering van haar hoofd (en hier en daar een stukje :+ , ze was het zat)
Ze staat nu met een vliegendeken op buiten en ook op stal houdt ze die voorlopig op.
Echt mooi is het niet, hou het maar op functioneel bloot. ;)