Vliegen. Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KizzieJ1

Vliegen. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:41

Hallo
ik rij een bruin paard. Hij heeft veel last van vliegen. Sinds kort heeft hij wel weer een vliegen deken op en dat werkt wel. Na het rijden spuit ik hem ook altijd even af. Maar kan ik hem dan laten rollen en dan de vliegendeken op doen of gaat dat schuren? En wat kan ik doen tegen de vliegen en dazen tijdens het rijden? Er staat el een dazenval bij de bak maar heb er als nog last van.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:52

Tijdens het rijden goede dazenspray op doen.
En misschien een vliegendeken om mee te rijden (met zo'n zadeluitsparing?).

Na het rijden afsponzen, zweetmes erover heen en dan denk ik gewoon laten rollen,
op laten drogen, zand eraf borstelen en dan vliegendeken erweer op?
Als je tijd wilt besparen gewoon de vliegendeken erop na het afdoen met de
zweetmes.

eylis

Re: Vliegen. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:11

Voor de ruiters die zelf een biologische niet-allergene insectenspray willen aanmaken hier m'n receptje.
Dit (zoveel mogelijk) niet-allergene mengsel is voor diegenen die geen déttol of keukenazijn willen gebruiken een waardig alternatief.
Weet wel dat in elke commerciele vliegenspray een fixerend (vaak zuur) bestanddeel zit.
Dus of het nu azijn is of citroenzuur, altijd zit er zoiets in.
Dit recept is gefixeerd met n' zachte zelfgemaakte natuurwijnazijn.

In een donkere (wijn) fles doe je eerst de fixeerbasis (dat dient om het mengsel stabiel en fixerend te maken):

- 250 ml witte natuurwijnazijn (maak je zelf met een overschot wittewijn)
daarin:
- 100 gram kruidnagels

Dit laat je in de donkere fles 3 weken trekken.
Dan filter je de kruidnagels eruit door een fijn zeefje.
Dan voeg je toe:
- 150 ml zuiver gekookt (en afgekoeld) water

daarin dan nog de essentiele olieen:
- 20 ml Eucalyptus
- 20 ml Munt
- 10 ml Hertshoornolie
- 10 ml Cederolie

als je geen hertshoornolie vindt (of je vindt het echt te duur) : geen probleem dan neem je wat meer van de andere olieen.
Je kan overigens altijd wel één van de olieen uit de samenstelling laten als je dat wil; zolang er maar een combinatie van een 3tal in zit.

Op wandeling en training werkt dit toch 3 uur.
Op rust tot een ganse dag.

Voor het gemak en se snelheid kan je de kruidnagels (en het 3 weken trekken) ook vervangen door kruidnagelolie.
De zelfgemaakte wijnazijn is heel zacht, kan je ook vervangen door commerciele wijn- of ciderazijn.
Is wel duurder dan.
succes!