Wanneer doen jullie je deken weer op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Wanneer doen jullie je deken weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:10

Hee,
Ik heb nu voor mijn jaarling 2 dekens gekocht, nou was ik nieuwschierig ernaa wanneer jullie de dekens weer op doen?
Ik dacht zegmaar zo:
Oktober- winterdeken(150 grams)
November/Decemberligt een beetje aan het klimaat- Winterdeken+staldeken(= samen 350 grams)
Mocht het eventueel nog kouder worden kan ik er ook nog een fleecedeken onder doen.
Wanneer doen jullie de dekens weer op? En hoeveel grams hebben jullie? (mijne staat dag en nacht buiten, wel met schuilstal)
Groetjes

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:12

Wat is de reden dat je je jaarling van de winter onder de dekens wil hebben?

*Edit, korte toelichting op mijn reactie, voordat er gesuggereerd wordt dat ik *tegen* het dekenprincipe ben....

De meeste paarden staan onder dekens omdat een dikke vacht niet practisch is tijdens het werken. De vacht wordt dun gehouden doormiddel van het deken. Meerdere dekens houden het paard op tempratuur bij hevige kou en zorgen dat de vacht kort blijft.

Ik neem aan dat jou jaarling deze winter nog niets hoeft, waardoor hij ook niet enorm bezweet zal raken. In jou geval zou ik het zeker in het geval van een jaarling of een twee jarige proberen te redden zonder deken zodat hij of zij zelf een vacht aanmaakt. Bij regenachtige dagen 'buiten' kun je eventueel een regendeken op doen.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 19-06-10 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Re: Wanneer doen jullie je deken weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:15

ik zou een jaarling niet onder dekens zetten hoor..waarom eigenlijk?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:16

Een jaarling kan PRIMA zonder dekens :) Worden ze groot en sterk van.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:17

Voorlopig nog niet in ieder geval :D

Als je een jaarling op het land zet met schuilmogelijkheid, kan 'ie prima zonder deken staan hoor :)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:19

Nou, hij verhaard heel erg slecht, en hij had de afgelopen winter al een achterstand gekregen omdat hij gewoon de kleinste en zwakste van de kudde was, en vaak was er bijna geen eten meer voor hem over, toen werd hij dus gauw mager, en dat hebben we nu ook weer opgebouwd, hij staat nu ook niet meer op de plek waar de eerst stond(soort pensionstalling) we hebben hem nu op ons eigen gehuurde weitje staan samen met 1 andere pony, en omdat de winter natuurlijk veel warmte vraagt van een paard en hij toen niet genoeg vitanmines enz binnen kreeg moet hij nu weer allemaal inhalen, nu gaan we er deze winter natuurlijk veel beter op letten, maar nu ben ik de gene die voert, nu weet ik wat,hoeveel,wanneer en hoe hij zijn eten krijgt, dus let ik ook op dat het niet wordt afgepakt.
En nu hij dan ook groeit kan hij er niet beter op worden te weinig te krijgen, maar om dus een lang verhaal kort te maken, ik wil gewoon dat hij deze winter zonder kou of te weing eten door komt. Dus vandaar de dekens, die houden hem warm, wat hem zelf minder energie kost om zichzelf warm te houden.
Snap je het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:21

Mijn 2 jarige staat ook met dekens op. Zonder kan ze gewoon niet. Beest had het ijs en ijskoud! Zelfs nu met de regen heeft ze een deken op om ze het koud heeft door de regen en wind.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:22

Ja indd wat breezy ook al zegt, mijne had het ook heel erg koud, (ook vanwege dat hij mager was)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:23

maar als ie nu beter eten krijgt heeft hij dus meer energie en dus kan hij zichzelf juist beter warm houden, het is voor jonge paarden beter zonder deken te staan, voor de weestand en ze worden er sterk van

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:24

Je hebt een schuilstal?

Dan zorgen dat je onbeperkt ruwvoer kan geven, dan kan je jaarling zich warm eten. Daarnaast een goede veulenkorrel erbij voeren. Dekens zou ik pas echt als noodoplossing doen uiteindelijk moet je jaarling zelf sterk worden. Wees niet bang om flink bij te voeren.

Mijn dieren staan altijd buiten zonder schuilstal. In de winter worden ze geschoren dus daarvoor krijgen ze een deken. Verder krijgen ze enkel een deken als ze het koud hebben. Natuurlijk was afgelopen winter echt heel extreem. Als je dan toch graag een deken op wilt gooien kies dan voor een licht gevoerde deken tegen de wind/regen maar niet met een te dikke voering zodat het dier zichzelf warm moet houden.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:25

Persoonlijk zou ik dan een duidelijk voedingsschema opstellen samen met een DA die hier kijk op heeft, zodat hij de juiste vitamines en suplementen binnen krijgt.

Door al zo vroeg te beginnen met dekens ontneem je hem ook zijn eigen 'weerstand' in te laten grijpen. Dekens kunnen altijd nog................als het vriest. Maar jij zorgt ervoor dat hij 0,0 vacht ontwikkeld door in oktober al met dekens te beginnen.

Volgens mij was oktober vorig jaar nog niet heel slecht en absoluut niet koud.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:25

breezy302 schreef:
Mijn 2 jarige staat ook met dekens op. Zonder kan ze gewoon niet. Beest had het ijs en ijskoud! Zelfs nu met de regen heeft ze een deken op om ze het koud heeft door de regen en wind.

Dan is er iets niet goed hoor := als je 2 jarige zijn eigen haren aan maakt en het nog koud heeft is dat niet oke. Waar concludeer je uit dat ie het koud had?

Ik vind het flauwekul om een 2 jarige een deken op te doen. Je rijd er toch nog niet op? Laat de natuur dan nog even zijn gang gaan zou ik zeggen.. :\

En nu al weer over dekens beginnen? 8)7 Die van mij is net af en ik ben er mega blij mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:26

sasjaaa schreef:
maar als ie nu beter eten krijgt heeft hij dus meer energie en dus kan hij zichzelf juist beter warm houden, het is voor jonge paarden beter zonder deken te staan, voor de weestand en ze worden er sterk van

Dat valt ook wel weer mee. De mijne heeft het nog steeds koud als ze uren in de zeikregen en harde wind staat. Heb ook geen schuilstal. Deze winter ga ik het proberen zonder dekens maar als dat niet gaat dan gaan ze gewoon weer op. De mijne at afgelopen ook geen ruwvoer en nu wel.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:27

een jaarling een deken op, dat heb ik nog nooit meegemaakt, als jij hem gewoon genoeg eten geeft hoeft ie helemaal geen deken op. je hebt het nu toch zelf in de hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:28

Marlou_ schreef:
breezy302 schreef:

Dan is er iets niet goed hoor := als je 2 jarige zijn eigen haren aan maakt en het nog koud heeft is dat niet oke. Waar concludeer je uit dat ie het koud had?

Ik vind het flauwekul om een 2 jarige een deken op te doen. Je rijd er toch nog niet op? Laat de natuur dan nog even zijn gang gaan zou ik zeggen.. :\

En nu al weer over dekens beginnen? 8)7 Die van mij is net af en ik ben er mega blij mee :D

Ik heb je een PB gestuurt, je opmerking is erg pijnlijk voor mij.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:28

Om nu over dekens te beginnen heb je wel een punt, maar ik was net blij met die 2 nieuwe dekens, en ik had niet erg veel zin om te wachten :p

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:30

je moet nu sowiso nog wachten op de kou, dan kun je beter nog langer wachten tot hij aan het werk gaat

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:30

Sorry als ik je kwets dat is niet mijn bedoeling . Ik wist ook niet dat het om deze situatie ging en dat vind ik uitzonderlijk. Ik heb het over een "gezonde" 2 jarige. mijn excuus :j

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:30

Breezy, mag ik weten hoezo? *nieuwschierg aagje*
Je hoeft niet perse in dit topic te reageren, en als je wil hoef je niet eens te reageren, ben alleen benieuwd. :o

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:31

Marlou, mooi opgelost :D !

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:31

Geen zin om te wachten? Gaat dit om jou of om je pony? Jij wilt toch een sterke grote pony en geen mietje wat bij het minste staat te rillen?
Probeer eerst een goed te voeren (bijv Pavo Podo Grow tot 30 maanden) en een goede kwaliteit hooi. Dan kan je altijd nog een deken opgooien.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:32

Mijn veulen van 7 maanden had wel een dikke deken op omdat hij in december met 40 graden koorts en droes stond. Maar dat is natuurlijk een uitzondering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:32

Marlou_ schreef:
Sorry als ik je kwets dat is niet mijn bedoeling . Ik wist ook niet dat het om deze situatie ging en dat vind ik uitzonderlijk. Ik heb het over een "gezonde" 2 jarige. mijn excuus :j

aanvaard hoor. Nu is ze nog niet helemaal 100% en ik kijk wel hoe het van de winter gaat. Zodra ze het koud heeft gaan er gelijk weer dekens op zodat ze niet weer afvalt. Ook at ze helemaal geen ruwvoer waardoor ze zich al helemaal niet warom kon houden maar nu eet ze dat eindelijk wel.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:33

Ik had geen zin om te wachten met dit topic te openen, ik kan wel wachten tot het koud wordt.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:34

Janedieene schreef:
Om nu over dekens te beginnen heb je wel een punt, maar ik was net blij met die 2 nieuwe dekens, en ik had niet erg veel zin om te wachten :p

Dan hoop ik voor jou dat hij geen groeispurten doormaakt, anders kun je er over 2 jaar een stukje aan naaien ;)