mijn paard wel of niet scheeren in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoushka

mijn paard wel of niet scheeren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:45

Ik loop al een paar jaar te twijfelen,
Ik heb mijn paarden gezaamelijk in een paddock staan met een groote schuilstal, het hele jaar door, 24 uur p.dag.
Ik rij wedtreiden op z niveau met hem dus hij heeft wel zwaare trainingen.
Tot nu is hij niet geschooren geweest, met tegenzin van mijn instructriece, zij vint dat het niet eerlijk is tegenoover het paard om te trainen met zijn dikke vacht, ik zet hem naar het uitstappen gewoon terug op de paddock ookal is hij nat, en in principe zonder deken. Soms als het al bijna donker is doe ik dan een zweetdeken s'nachts om maar dat is alles.

Als ik hem scheer moet ik wel een winterdeken koopen die tegen beeten kan, er staan twee jonge paarden bij hem en een oudere deken is kapot gebeeten

Nou is mijn vraag, wat zouden jullie in mijn geval doen, van de ene kant wil ik het wel maar ben nog niet zeker.
Laatst bijgewerkt door anoushka op 02-06-10 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

booster

Re: mijn paard wel of niet scheeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:52

of gewoon niet scheren en droog terug zetten naar het werken of op plekken scheren waar hij het meeste zweet het mooie weer komt eraan dus de zomervacht zal ook wel al in aantaocht wezen

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:54

Ik zou nu niet meer scheren,.... Een paard zou ertegen moeten kunnen in principe. Zie paardnatuurlijk.nl
Als je scheert houd dan ook rekening mee dat de bescherming tegen de zon weg is,....

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:54

ik bedoel voor de winter, ik ga zijn zomer vacht er niet afhaalen, dat maakt mij niet uit, het is hier s'avonds al booven de 20ºC Ik kan mijn paard nu ook gewoon afdoushen ookal is het donker, ze zijn zo droog.
Het gaat over de winter, ik kan niet wachten altijd wachten tot hij droog is, tot nu toen heeft hij er nooit van geleeden, maar als ik vergelijk met het werk merk ik het wel, moetten we vaak eerder stoppen omdat hij teveel zweet(winter)
Laatst bijgewerkt door anoushka op 02-06-10 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:55

Ik zou ook niet scheren als het goed gaat zo :) Een wintervachtje is juist ideaal, veel beter als ze zelf hun temperatuur kunnen regelen.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:55

je kan het altijd probeeren en als het dan niet bevalt scheer je hem niet meer, het is wel zo dat als je hem met deken neer zit dat de kans vrijgroot is dat die snel kapot gaat omdat er meerdere paarden staan..
maar als ik jou was had ik het gewoon geprobeert en als het niet bevalt scheeer je hem gewoon niet nog een X.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:56

Maar jij brengt je paard uit in de Z als ik het goed begrijp?
Mijn paarden staan altijd geschoren, en in de nacht staan op ze stal, ook mede doordat het sportpaarden zijn, igg ze worden uitgebracht. Dus vraag ik mij af of je uberhaubt in de sport rijdt met een paard die een dikke wintervacht heeft?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:57

Kan toch prima, hoog dressuur rijden met een buitenpaardje? Zou niet weten waarom die 's nachts op stal zouden moeten, worden ze alleen maar stijf van..

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:59

Ik breng hem inderdaad uit, hier worden de wedstreid paarden sinds kort pas geschooren, en nu nog steeds niet allemaal.
Maar doordat hij sportpaard is is voor mij geen reden, want ik houd hem hetzelfde als de veulens en de recreatie paarden, lekker in een groep het hele jaar buiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:02

Ik neem aan dat de wintervachtjes in Spanje toch minder dik worden dan hier in NL, of valt dat mee?

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 15:03

ik ga er van uit dat het iets minder is, maar het is wel veel

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:04

ik zal ook niet meet scheren nu hoor

RianneH

Re: mijn paard wel of niet scheeren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:08

Oke, het spijt me dat ik klaag, maar zit jouw tekst vol met schrijffouten omdat je uit spanje komt? Want het leest heel erg vervelend..

On-topic, ik zou niet eerst scheren, maar beginnen met een deken. Blijft de vacht dan te dik onder de deken, dan kan je nog altijd scheren of alleen een deel scheren.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:11

Als het goed gaat zoals je het nu doet dan zie ik niet in waarom je dat zou veranderen. Ik vind altijd dat een paard betere weerstand heeft als hij 'zo natuurlijk mogelijk' kan leven, maar zo veel mensen - zo veel meningen.

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:32

ik zou niet scheren :n

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:35

Als het tot nu toe goed gaat zou ik het zeker niet doen.

Wat ik vaak met mijn ijslander deed is de luchtpijp en buik uitscheren en dan zonder deken laten staan. Als je dat vroeg doet gaat het prima en het scheelt heel veel warmte tijdens de training. (en dus ook veel minder zweet!)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:38

Als hij dag en nacht buiten staat zou ik niet beginnen aan scheren. Dan moet je namelijk s'ochtends en savonds dekens wisselen. Beter vanaf eind sept/ begin okt. Een 200 grams deken op leggen. Dan houd hij voldoende vacht. Zodat je niet steeds met uitrij dekens bezig bent. Maar kun je toch lekker door trainen(al snap ik niet dat je eerder stopt als hij veel zweet.. maar oke.)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 19:11

Sorrie voor mijn schrijf vouten, ben met mijn 5de hier heen verhuisd dus nooit echt goed nederlands leeren schrijven.

Dat van een deken op leggen terwijl hij zijn vacht heeft wil ik niet doen, want eigenlijk, zorg ik dan ervoor dat hij het te heet heeft, en om een deken op te leggen kan ik hem makkelijker scheeren.
Het omwiselen van dekens is geen punt, ben zelf mede eigenaresse van de stallen en doe er al het werk, dus ben er de hele dag.
Het eerder stoppen vanweegen het zweeten is om hem niet teveel te laaten oververhitten (weet niet hoe je dat schrijft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:36

Maar als je voor de rui een deken oplegt (als het onder de 15 graden word) Dan heeft hij het niet té heet (iig staat de mijne nooit te zweten dan). Maar zorg je wel dat ze gewoon minder vacht maken.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 19:58

hier weten we nooit waneer ze in de rui koomen, hier zijn ze vaak al aan het verhaaren als het rond de 20º, dan maaken ze zich klaar voor de gota fria( week of langer achter elkaar regen zonder te stoppen), dat komt altijd ineens,

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:15

VSW-->SV