vliegendeken met zadeluitsparing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:39

Ik heb een hele stomme vraag. Hoe leg je nou een vliegendeken op met zadeluitsparing? Leg je m gewoon over je zadel als je helemaal klaar bent met opzadelen? Of leg je eerst de deken op en dan pas je zadel. Ik heb zon deken, maar heb de ideale manier nog niet gevonden. Wie kan me helpen???

dromertje2

Re: vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:57

eerst het zadel en alles vast maken en dan het vliegendeken
groetjes

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:34

Zo heb ik t dus ook gedaan, dacht dus ook dat t zo moest. Maar ik vond t niet echt handig, t schoof nogal.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:15

Eerst zadel dan de deken, en dan jij. Misschien een ideetje als het schuift, de deken onder je beugelriemen te doen? Heb je een deken met hals, of een echte uitrijdeken?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:18

Ik heb een deken met hals. Dat heb ik nog niet geprobeerd, beugels eroverheen. Das nog een idee. En dan nog een vraagje, maken jullie de bilriemen ook vast? Ik zit er over te denken om ze eraf te halen, ze rinkelen en daar word mn merrie onrustig van( tutje).

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:43

Ik doe er ook geen bilriemen om, wel een touwtje achter de staat ivm opwaaien.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:50

Bovenaan waar je beugelriemen zegmaar onder zitten, zit zegmaar zo'n flapje (heeft vast wel een naam :Y)), daar doe ik de deken dan vaak onder zodat hij beter blijft liggen, hoewel ik er weinig last van heb :). Ik zadel eerst op en dan ook de deken ja.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 10:07

Ik heb er gisteren weer meegereden, voor t eerst dit jaar. Ik heb mn beugelriemen er nu overheen gedaan en dan dus ook onder dat flapje. T ging super, ze had geen last van de deken en de deken bleef goed liggen. Bedankt voor jullie tips!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:16

flapje heet volgens mij het zadelrokje..? :)
Ik doe de uitrijvliegendeken zelfs onder de bovenste zweetbladen door, zo blijft hij super goed liggen, en zo zit ik zelf ook gewoon steviger in het zadel. ;)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 15:14

Das ook nog een idee, weet alleen niet of dat past. Zoals ik t laatst gedaan had was ook nog al een gedoe, kreeg mn beugels er bijna niet door haha. Hoe doe je dat dan Dabo?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:59

Dabo schreef:
Ik doe de uitrijvliegendeken zelfs onder de bovenste zweetbladen door, zo blijft hij super goed liggen, en zo zit ik zelf ook gewoon steviger in het zadel. ;)

Zo doe ik het ook. Als ik op de deken moet gaan zitten heb ik het gevoel dat ik niet "goed" meer zit. Beugelriemen hangen bij mij trouwens onder zweetbladen dus enkel onder beugelriemen kan ik sowieso niet :+

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 16:18

Maar hoe krijg je t voor elkaar dan, onder je zweetblad?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:01

Nou da's toch niet zo moeilijk? Eerst leg je de deken op je paard, maakt de voorkant nog niet vast, dan til je de zweetbladen op, en haalt de deken daar onderdoor. En dan pas maak je het klittenband aan de voorkant vast. :)
Nou weet ik niet hoe dat werkt met een hals hoor, want ik heb er 1 zonder hals :)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:05

hehe dabo vroeg me net af hoe ik dat moet klaar spelen met mijn deken met nek :P

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:30

haha dat past dus niet? Zit zo'n hals vast dan? Dus eigenlijk een gewone vliegendeken met hals, maar dan met zadeluitsparing..? Nee dan wordt het lastig, om daar die zweetbladen overheen te krijgen denk ik ... helaas

Dom van me, ik zie nu dat dit topic inderdaad over een vliegendeken met hals gaat.. excuses!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:37

Dabo schreef:
haha dat past dus niet? Zit zo'n hals vast dan? Dus eigenlijk een gewone vliegendeken met hals, maar dan met zadeluitsparing..? Nee dan wordt het lastig, om daar die zweetbladen overheen te krijgen denk ik ... helaas

Dom van me, ik zie nu dat dit topic inderdaad over een vliegendeken met hals gaat.. excuses!

Mijn paard zo lastig worden van de pogingen alleen al denk ik. En 1 zweetblad ging nog, mar het tweede niet meer. Maar die van mij met hals bleef al van zichzelf redelijk vast liggen. Hoewel die hals niet zo heel veel nu had, want die gleed naar beneden :P
En de hals zit idd gewoon vast aan het deken

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 23:42

De hals blijft bij mij wel goed liggen, zit klitteband dingetje aan wat je onder je kopstuk doorhaald en vast zet.

Maar goed, ik ga nog wel wat vogelen. Heb m dit jaar ook nog maar 1 keer hoeven te gebruiken gelukkig.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:47

Je doet het als volgt: Paard met zadel, deken erop kwakken, zweetbladen ertussen frommelen (optillen, duwen en door het gat heen, kant 1 is altijd het makkelijkste), voorkant vast, hals vast, deken naar achteren trekken, lusje staart vast en deken nog overal wat beter recht trekken, hoofstel om en rijden maar!
Ik heb er een met hals en dat gaat makkelijk. Je zit echt niet lekker als je een lange rit maakt met zo'n deken onder de benen. :n Onder de zweetbladen blijft het ook veel beter zitten.

Ik maak mijn deken aan de voorkant vast, onder de zweetbladen ligt het geklemd en ik heb onder de staart langs een touwtje. Ding blijft goed liggen, maar ik haal ook nog het stukje (uiteinde) van de hals onder het kopstuk door. Anders zakt het af.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:21

ik doe altijd alleen mijn beugels errover, zie het nut er eigenlijk niet van om de zweetbladen eerrover te doen

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:56

Het nut van de zweetbladen en stijgbeugels door de zadeluitsparing halen is dat als je een beetje temperamentvol paard rijd wat ook regelmatig wegspringt of ineens vol in de remmen gaat enz. dat je dan net zo stevig in het zadel zit als dat de vliegendeken er niet op zou liggen. Doe maar veel spannende buitenritten maken dan weet je waar ik het over heb!

Je haalt dus (omdat het volgens mij ook zo hoort) en voor je veiligheid je zweetbladen en stijgbeugels in zijn geheel door de zadeluitsparing heen. Je word daar steeds handiger in als je het maar vaak genoeg doet en daar ook als eerste mee beginnen de rest leg je daarna fatsoenlijk en als laatste ga je pas alle klittenbanden,gespen, touwtjes enz. vastmaken. Mijn dochter van 11 is daar inmiddels ook handig in geworden om het bij ons paard te doen dus iedereen kan dit na veel oefenen lijkt mij. Succes

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:26

ik heb een vliegenrijdeken van harryhorse dat heel dun is, of de zweetbladen er nu over of niet zijn maakt dan niet zoveel uit. Mijn paard is ook soms temperamentvol, heb er nooit last van gehad, maar je kan natuurlijk altijd op zeker spelen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:31

Ik krijg gewoon na een rit van een uur of 3 wel last van de 'naad' van de uitsparing als ik dat niet onder de zweetbladen doe.
Daarbij vind ik het ook niet veilig om het nog onder de zweetbladen te doen. Mocht je erafvallen, dan is de kans groter dat je in je deken blijft hangen wanneer de deken over het zadel heenligt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:43

ik weet echt niet met welk merk van ddeken jullie dan rijden maar die van mij is zo dun dat ik niets voel, ook geen naden of dergelijke

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:01

Welke deken heb jij dan? :)
Ik ga er namelijk vanuit dat elke deken die een gat heeft voor het zadel een zoompje heeft (dat bedoel ik met naad) Een extra stukje band om de gewone vliegendeken zeg maar. Die is toch altijd wat dikker en kun je met een lange rit gaat voelen. Zonder die extra rand zouden de gaatjes uitscheuren en wordt je zadeluitsparing elke rit groter en groter :P

Sowieso heb ik wel gevoelige billetjes, er moet niets geks zitten anders heb ik er snel last van. Dat kan het natuurlijk ook zijn.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:08

Hmm zou het niet ook een mogelijkheid zijn om de deken eerst op te leggen en dan het zadel er in schuiven? En dan zo dat de zweetbladen dus erboven blijven en de rest dus wel onder de deken komt? Of past dat niet met het gat?