In de zomer deken op witte pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

In de zomer deken op witte pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 15:20

Hoi,

Ik heb een witte welsh pony. Op de weide waar mijn pony in de zomer staat, heeft hij tot +/- 13.00h geen schaduw. Op het warmste moment van de dag heeft hij dus wel schaduw, maar toch... Om 10/11 uur kan het in de zomer ook behoorlijk warm zijn!
Voor zijn roze neus te beschermen tegen het verbranden smeerde ik vorig jaar zonnecrème, maar dat vettig gedoe wil ik dit jaar niet meer. Ik wil dus een zonnewerend lapje kopen voor over de neus.

Nu had ik gelezen over paarden die op hun rug verbranden. Hierdoor begon ik dus te twijfelen of ik hem een zonnewerende deken zou kopen...

Wat denken jullie?

fuente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:29

ik zou eers eens informeren bij je veearts en als dat niet helpt moet je maar eens naar deze sait gaan wwwhippotv.be

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:30

Ik denk dat het wel meevalt, maar het ligt er aan wat voor huidskleur hij heeft. Mijn schimmel heeft gewoon een donkere huid en is nog nooit verbrandt, en heeft echt dagen staan bakken in de zon altijd. :P Ze heeft het dankzij haar witte kleurtje wel altijd minder warm dan haar donkere weidegenoten. :D Op wit brandt de zon ook nog eens minder fel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:39

Mijn ervaring is idd ook dat donkere huid zelden tot nooit verbrandt, dit in tegenstelling tot roze huid.

In Australië, waar ik een tijdje op een stal heb gewerkt, droegen de paarden (met name de schimmels) witte zomerdekens van stevige katoen, compleet met halzen en hoofdkappen. Ideaal tegen zowel insecten als tegen de brandende zon (in Australië is men daar bij zowel mens als dier erg alert op) en ze bleven er heerlijk koel onder.

[Edit] Zoiets (deze is zonder hoofdkap): http://www.horseland.com.au/horse-ridin ... combo.html

dromertje2

Re: In de zomer deken op witte pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:00

ik heb ook een witte pony en vorig jaar heeft ze constant op de wei gestaan en had geen probleem. ze, heeft wel een zwarte huid en had inloopstal

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 14:19

Romeo staat 's nachts binnen en overdag gaat hij op de weide. Op de weide waar hij nu staat heeft hij dus geen schaduw voor 1 uur 's middags.
Volgens mij heeft hij ook een donkere huidskleur (enkel zijn neus is roze), ben niet heel zeker, maar als dit zo is, kan het blijkbaar geen kwaad?

Is het verstandig om hem tussendoor een koude douche te geven? Hij geniet er echt wel van, maar blijkbaar werkt water als een vergrootglas voor de zon... Dus dan is de kans op verbranden weer groter? Of niet?

Hoe zie je trouwens als een paard/pony verbrand is? (niet op de neus, hiervan weet ik hoe het eruit ziet)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:24

Mijn appaloosa is wit, met een complete roze huid (op zwarte leopard spots na). Zijn neus verbrand meestal een keer licht, en daar doe ik op aanraden van de DA niets mee. Zijn roze oog is een ander verhaal, erg gevoelig voor verbranden en dan ook meestal direct een ontsteking erbij. Daarom draagt hij vaak zijn masker.

Hij draagt geen deken, ook heeft die van mij bijna geen schaduwmogelijkheid. Hij is nog nooit verbrand op zijn rug, en ik ga ook geen deken aanschaffen daarvoor.

Om even antwoord te geven, je kan hem wel afspoelen, maar dan wel zorgen dat hij gaat rollen voordat je hem terugzet in de volle zon.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 14:49

Spalsh dank je :o
Zodra ik Romeo afspuit, ligt hij binnen de minuut in het zand uitgebreid te rollen, dus dat is geen probleem :Y) Als ik hem netjes heb gewassen, laat ik hem dan ook eerst op het gazon rollen zodat hij niet vol met zand hangt :D

Romeo zijn neus is vorig jaar ook verbrand, ik heb toen zonnecrème gesmeerd en het heeft geholpen. (wel enorme vettig boeltje)
Ik denk dus dat ik dit jaar een zonnewerend lapje ga kopen voor zijn neus.

Als ik jullie reacties lees, kan het weinig kwaad om hem zonder deken te laten lopen. Mensen die hier anders over denken, ik hoor jullie mening ook graag!
Dat wit minder zon aantrekt dan zwart wist ik wel, maar dit weekend was het bijvoorbeeld erg mooi weer, en Romeo gloeide helemaal, daarom heb ik hem maar een koude douche gegeven. Beest heeft altijd schrik voor water(en helemaal op zijn gezicht!), maar dit weekend stond hij te slapen onder de douche :D Ik mocht zelfs in zijn gezicht sproeien, vond hij zalig!
Ik weet ook niet of hij een deken zo aangenaam zou vinden... Kan me niet voorstellen dat ik een jasje aantrek op hete dagen :? Lijkt me nog heter te zijn. Bij een zwart paard zal een witte reflecterende deken ongetwijfeld helpen, maar bij een wit paard weet ik het niet...

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:51

Ik zou gewoon Een stalletje laten bouwen..

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:58

Waarom plant je niet een boom of struik waar ie even uit de zon kan?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 15:00

@ Biondaa: Dat is vrij moeilijk als het niet mag :P
Ik huur de grond van de gemeente, dus heb me aan de regels te houden.
Trouwens, ik ga echt geen stal bouwen voor 4 of misschien 5 jaar. Ik ben 20, dus heel lang blijf ik hier niet meer wonen. Romeo is van mij, dus die gaat sowieso met me mee. Ik weet ook niet of we 4 jaar halen, want er zijn plannen om hier achter een school te bouwen en langs ons thuis een sportcomplex, dus dan moet Romeo al ophoepelen. We hopen uiteraard niet dat het zover komt(binnen 4 jaar toch niet), maar tot dan moet ik wel een oplossing zien te vinden.

Hier staan wel een aantal paarden in de buurt (arabieren, haflingers, kwpn,...) en geen van hen heeft een stalletje in de wei. Uiteraard heeft iedereen wel 1 bepaalde weide met stalletje, maar daar kunnen ze niet lang staan. Ik heb zo een weitje ook hier(een deel van onze tuin), lekker fris tussen de bomen en met toegang tot zijn stal. Helaas kan hij hier niet lang staan, 1 week en het is volledig kaal en modderig (doordat het tussen de bomen ligt, is de grond niet zo goed en groeit er weinig gras, grond is ook snel modderig).

Vandaar dus mijn vraag of ik hem een deken zou opleggen. Een alternatief is er niet. Op de echte hete dagen laat ik hem hier tussen de bomen staan, maar ik kan hem niet 2 maanden hier laten staan, dan staat hij tot zijn knieën in de modder.

@ M3lisss: tegen de tijd dat die boom groot genoeg is zodat Romeo er voldoende schaduw van heeft, ben ik al lang verhuisd :+
En hier geldt trouwens ook de regel dat ik het huur van de gemeente en ik mag niets veranderen aan het stuk grond: geen bomen/struiken weghalen en ook niets planten.

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:39

mijn schimmel is vrij roze op sommige plekken ( sabiano vos geboren) ze draagt in de zomer een katoenen zomerdeken van HH. Als het echt warm is een vliegendeken.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 16:42

Wat bedoel je met "op sommige plekken"?
Mijn pony is enkel roze op zijn neus, maar hier heb ik reeds een oplossing voor gevonden (een kapje over zijn hoofd met een lapje over zijn neus).
Is jouw schimmel dan ook roze op zijn lichaam? Of heb je een andere reden waarom je haar een deken op legt in de zomer?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:42

Mijn schimmel heeft gelukkig over haar hele lijf een donkere huid, zelfs op haar neus, ik heb met haar dan ook nooit problemen met de zon...