Alvast een wintervraag: winterdekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Alvast een wintervraag: winterdekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 16:52

Ik weet dat de winter net achter de rug en is dat velen er nog niet aan willen denken, maar toch twijfel ik zo erg dat ik op zoek ben naar onderbouwende meningen van andere paardenbezitters. :)

De hoofdrolspeelster is een Friese fokmerrie die nog nooit in de winter onder een dek gestaan heeft, hierdoor krijgt ze behoorlijk een wintervacht wat erg lastig is met rijden, aangezien ze pas na 4 zweetdekens meestal echt droog is. Ze staat binnen in een loods en we hebben ook een binnenbak. Ze krijgt 3 á 5 keer in de week beweging in de vorm van rijden, longeren, lange lijnen, lange teugelen of grondwerken.

Nu heb ik dus een tijd terug een winterdeken gekocht, 220 grams en het was de bedoeling dat ik deze (temperatuur afhankelijk) rond oktober tot februari/maart op zou doen en dan eventueel 'versterken' met een zweetdeken eronder.

Maar nu krijg ik dus van de een te horen dat ik dit moet opbouwen met een 0 grams deken, met een 100 grams deken of dat opbouwen helemaal niet nodig is.

Wat is nu raadzaam? Het liefste wil ik zo min mogelijk met dekens werken, de bedoeling is alleen dat ze wat minder in het haar gaat zitten zodat ze in de winter sneller droog is na het werken.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:08

je kan het beste een 0 grams regen deken kopen en dan die combineren als het koud is met fleece deken en dat te koud naar de deken die je al hebt kan prima en zo bouw je ook weer af

josie

Re: Alvast een wintervraag: winterdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:19

Ik ga mee met het advies van Dribbelkont.
Vaak kun je niet in 1 keer een 220 grams op doen, omdat het daar dan nog niet koud genoeg voor is.
Een 0 grams kan prima voor in de Herfst en het Voorjaar en ook daar kun je een fleece deken onder doen.
Een 100 grams deken is in principe niet nodig als extra, dit kan je ook oplossen zoals bovenstaand is beschreven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 08:05

De 0 grams ligt hier trouwens ook, was ik vergeten te melden. Een ongevoerde winterdeken is dat. :)

Bedankt voor jullie berichten. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 14:42

Wat voor een soort fleecedeken kan je eigenlijk het beste gebruiken om een winterdeken te 'versterken'? Een fleece met hals en buiksingels (waarvan je de hals kunt opknopen) of een fleece zonder hals en buiksingels (met een losse dekensingel dan)?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:51

Als je te laat bent met beginnen dan gaat de vacht al groeien en voor een dik dek is het dan nog te vroeg.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:01

Ik zou idd beginnen met opbouwen van 0/100 gram naar 200. Anders is de overgang te groot, of ze hebben al veel haar aangemaakt tegen de tijd dat je de 200grams kan opleggen.

Aan de andere kant zou ik geen fleece deken onder je gewone deken doen, dat gaat nl. trekken en zit oncomfortabel voor je paard. Je kunt dan beter een onderdeken eronder doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 15:15

Dan zou ik weer een deken moeten kopen. := De fleece eronder wou ik trouwens alleen doen met zo'n vorstperiode als we laatst hadden, maar dat zou wel goed moeten gaan? Gezien ze deze fleece deken 's nachts vaker op had en goed is blijven liggen (met hals, buiksingels, stevige deken).

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:38

Ben je van plan het paard te scheren? Anders is het niet eens nodig om tijdens een vorstperiode nog een extra fleeceje eronder te doen. Een paard is in principe in zijn element bij -10 tot 15 graden.
Dat je fleece deken 's nachts goed bleef liggen, wil niet zeggen dat hij ook goed blijft liggen als je er nog wat overheen doet. Het scheelt misschien wel dat hij buiksingels heeft, maar het kan best zijn dat hij toch scheef trekt als ze bijv. gaan liggen.
Een gewone deken heeft nl een nylon voering, dat glijdt makkelijk over het haar, maar dat is met fleece niet zo en daardoor trekt het eerder onder een andere deken. Kwestie van proberen hoe het gaat! ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:20

Ze wordt niet geschoten (mag ook niet) vandaar dat ik er een deken op ga leggen. Verder bedankt voor je bericht, zo kan ik weer verder. :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 06:10

ik zou gewoon een fleece deken doen met dekensingel
geen hals en geen kruissingels
werkt het makkelijkst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:43

ik zou zelf kiezen voor een ongevoerd regendek.
En een onderdeken eronder,mocht het enorm koud worden. Die zijn niet heel prijzig.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:46

Ik heb een 150 grams deken om op te bouwen, daarna doe ik er een 330 grams op. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 10:07

Een regendek ventileerd toch niet goed? Het lijkt mij niet handig om deze binnen op stal om te doen. Vandaar dat ik gekozen heb voor een ongevoerde winterdeken.

Bedankt voor de berichten. :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:36

Vaak trekt een fleece deken onder een regendeken naar achter als het paard beweegt en dat draagt niet prettig. Ligt natuurlijk ook aan de binnenvoering van de regendeken. Ik zou bv onder een bucas regendeken geen fleecedeken doen omdat de binnenvoering geen glad nylon is.

BigOrion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:33

Fleecedeken trekt inderdaad erg naar achteren als je er een deken overheen ligt. Zit vaak niet lekker voor een paard. Een wollen denken is dan beter.
Voor korte vacht moet je gewoon op tijd beginnen met het opleggen van een deken. Ik scheer hem meestal, maar dit jaar een keer niet gedaan. Wel heb ik al in september een ongevoerde deken op. Maandje later dan een licht gevoerde en mid-winter krijgt ie minimaal 400 gram op!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:42

Ze hoeft geen erg korte vacht te hebben, alleen minder dan vorig jaar omdat het zo ontzettend lang duurde voordat ze na de arbeid weer droog was. Scheren zit er sowiezo niet in.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:42

De Regendekens van Horseware ventileren goed, ook op stal, er zijn genoeg mensen die niet de mogelijkheid hebben om 2 x per dag dekens te gaan verwisselen, ze laten dan ook die dekens gewoon op, ook op stal en dat gaat prima.
Maar een staldeken op stal kan ook prima, maar dan moet je wel wisselen als je paard naar buiten gaat en het regent b.v of zal gaan regenen, want staldekens zijn niet waterdicht.