Bij jeuk en last van steekvliegen: Exceemdeken of Vliegendek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amoebje

Bij jeuk en last van steekvliegen: Exceemdeken of Vliegendek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 13:58

Wie kan mij het daadwerkelijke verschil in werking uitleggen tussen een vliegendeken en een exceemdeken?

Mijn pony staat 24/7 buiten en heeft in de avond uren ontzetten last van steekvliegen. Hij vliegt soms echt door de wei heen. Nou denk ik dat hij een hoop kan hebben.. maar ik weet hoe naar jeuk is en steekbeesten zijn.

Vorig jaar had hij ook heel erg veel jeuk en kon erg druk zijn met schuren. Het was (nog) geen exceem, hij schuurde ook niets open.

Ik ben eigenlijk anti dekens en moet er liever helemaal niet aan denken.. maar ook ik ben nu aan het twijfelen geslagen.
Toch maar een deken als verlichting?

En koop ik dan een exceemdeken, inclusief hals, die lekker soepel aanvoelt, mooi aansluit, poepie duur is en donker van kleur is?

Of koop ik een lichte kleur, iets wat stugger materiaal, maar dan de vliegendeken variant?

Is er iemand die mij een goede tip kan geven?

Lennie97

Re: Bij jeuk en last van steekvliegen: Exceemdeken of Vliegendek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:52

Ik zou een vliegendeken met hals doen..

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:50

kun je me ook vertellen waarom?

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:53

Ik heb de amigo mio vliegendeken met hals en deze werkt perfect.
Deze zijn ook niet zo ontzettend duur.
Met deze deken op heeft mijn paard helemaal geen jeuk.
Waarom anti-deken?? Paard kan er ontzettend veel voordeel bij hebben. ;)

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:05

Een gewone vliegendeken is genoeg. Eventueel met hals..
Als je pony geen eczeem heeft, dan is het echt niet nodig om een eczeemdeken te kopen! En bovendien is een vliegendeken toch net wat goedkoper..

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:59

Mijn paard heeft ook niet het typische eczeem, maar het lijkt er meer op dat ze een allergie heeft voor dazen. Zodra de dazen opkomen flipt ze in de wei wordt ze totaal knettergek. Niet alleen van de beesten, maar van de jeuk... en dan schuurt ze. Ze ziet er dan uit als een paard met schimmel, kale plekken over lijf. Als ik haar uit zo'n situatie op stal zet gooit ze zich bijna tegen de muren aan. Gelukkig heb ik ook nog een dijkwei en daar heeft ze veel minder last.

Ze heeft een aantal keren eczeemdekens gehad, maar die haalden het eigenlijk niet. Ik ga toch weer over op de vliegendekens met hals. Ze zijn naar mijn idee toch steviger. Luchtiger.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:35

Een exceemdeken hoeft echt niet poepie duur te zijn ;) en kan ook zeker voldoende stevig zijn, de goedkopere merken vaak niet, maar dat kan je dan ook niet verwachten voor die prijs.
Ik denk dat een goede vliegendeken voldoende kan zijn, deze heeft Horseware in 2 soorten, de Amigo en de Rambo.
Evt. heel een goed anti vliegenmiddel b.v. Endure kan ook voldoende helpen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:38

Voor mijn paard met 'eczeem' heb ik beide. Een Rambo SIH (lichte, fijne stof maar wel 'dicht') en een Rambo Fly Protector, de vliegendeken variant met afneembare hals. Ik vind beide dekens ontzettend prettig, met de SIH heeft ie vorig jaar altijd heerlijk rustig in de weide gestaan terwijl andere paarden gek werd van dat vliegend gespuis.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:42

Bedankt voor de reacties.
Ik ben gister bij de paardenshop hier in de buurt geweest.
De Amigo van Horseware geprobeerd, maar ik heb een pony met een enorme hals en brede borst.. dus deze ging niet passen.
Ik heb nu uiteindelijk een dunne vliegendeken meegenomen van HKM met hals en buikflap. Heel dun stofje, dus we zullen zien hoe lang deze mee gaat.
Hij was in de uitverkoop dus vond het wel een goed test- dekentje.
Zodra het warmer word ga ik een andere van Horseware proberen met UV filter.

Ik had veel goede verhalen over de SIH gelezen, maar vond deze in het echt vrij dik aanvoelen? Leek me echt warm voor in de zomer?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:44

Mijn paard stond er vorig jaar elke dag onder, heb 'm er één keertje heel lichtjes zwetend op z'n schouderblad eronder vandaan gehaald. Valt allemaal wel mee dus :) de lichte stof zorgt ook voor veel 'reflectie'.

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:49

Voor deze keuze stond ik vorig jaar ook. Ik heb voor een eczeemdeken gekozen ( Epplejeck; prijs valt reuze mee ) omdat het paard daar veel meer "ingepakt" bij is en de stof soepel en redelijk sterk. Bevalt prima.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:53

Okee, zelf met 30 graden niet echt zweten? dus toch het overwegen waard.

@ Hrokur: Met die exceemdeken, ondervind je geen hinder van de donkerbruine kleur? Tref jij je pony nooit zwetend aan? En welke heb je? of is er maar 1 exceemdeken bij EJ?

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:16

amoebje schreef:
@ Hrokur: Met die exceemdeken, ondervind je geen hinder van de donkerbruine kleur? Tref jij je pony nooit zwetend aan? En welke heb je? of is er maar 1 exceemdeken bij EJ?

Mijn paard is zwart en dus donkerder dan de deken. Bovendien is de EJ lichtbruin. Ik heb hem nog nooit zwetend aangetroffen en heb van anderen daar ook nooit echt problemen over gehoord. De EJ deken is er in verschillende maten. Vorig jaar werd geadviseerd om deze deken 1 maat groter te bestellen omdat ze iets kleiner vielen. Ik heb toen een maat 185 gekocht maar had beter een 175 kunnen hebben. Dat is ook normaal zijn dekenmaat. De stof is lekker soepel en stoort bij het lopen niet. Dit geldt allemaal overigen niet alleen voor de EJ dekens. Deze heb ik omdat ze in de aanbieding waren. Zijn op het moment bij EJ 49,95.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 10:24

Iemand nog een tip voor een pony met brede borst, brede korte hals? En dan het liefst vliegendeken/ exceemdeken incl. buikflap en hals?
Ik heb er nu 1, die prima eventjes mee kan, maar ben op zoek naar een betere!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:36

Harry's horse fly protection, is ook erg luchtig, kleine monster hier op de wei heeft m ook om. http://divoza.com/shop/a.visit/4bf4f484 ... a8c0640774 Harry's horse dekens vallen altijd ruimer en kunnen over een brede borst dicht. Teun heeft daar een fleecedeken van, die nog steeds dicht kan bij de hals, alleen de singels passen niet meer :P Rambo en bucas dekens zijn voor mijn brede borst niet geschikt, kunnen allemaal niet dicht, waar de HH dekens dat wel kunnen!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:43

Vraagje:
Als het regent wordt de deken nat en je paard koud, halen jullie de deken er dan af, of laat je je paard met een natte (koude) deken staan?

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:27

Die van mij heeft nog niet met regen rondgelopen met zijn nieuwe jas, maar ik heb nu zo'n dun stofje, dat ik verwacht dat die weer zo droog is!

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:29

@ Ing, het was ff zoeken op de Divoza site, maar hoe is die stof? Is dat zacht of van dat plastic achtige spul?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:31

@ Haan, Mijn paard bleef vorig jaar gewoon met een nat dek opstaan, dat droogt heel snel. Zo snel hebben ze het zomers niet koud hoor! Vanaf 15 graden proberen paarden al zoveel mogelijk warmte te verliezen!
@amoebje, ik heb je ff gePBt ook over wat anders :D