Help deken op of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Leonie

Help deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 09:07

Okee even snel een vraag want ik heb een verzorgpony, die ik nu verzorg terwijl de eigenaren op vakantie zijn.
Hij staat 24/7 buiten, en heeft geen deken op, ook niet in de winter, en is 19 jaar.

Hij heeft al veel van zijn wintervacht verloren.
En vanochtend toen ik hem in zijn wei zag, rilde hij nogal.
Toen heb ik zijn hooi, in zijn schuilstal gelegd, en daar was het snel over.
Hij stond ook in zijn schuilstal toen ik aankwam.

Nu even de vraag zou ik nu een deken op moeten doen?
Er ligt alleen maar een fleece deken, dus ik denk niet dat dat een goed idee is?

Graag snel een reactie, alvast bedankt!

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:12

Heb je geen ongevoerde regendeken die je hem op kan doen? Het is idd balen dat het zo koud is buiten en de paarden zijn net hun wintervacht kwijt.
Zolang ze kunnen eten houden ze zich meestal ook wel warm, ik zou hem gewoon onbeperkt hooi geven in de schuilstal.

__Leonie

Re: Help deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 09:38

Nee er is alleen maar een fleece deken.
Ik ga iniedergeval na school meer hooi in zijn stal leggen.

En voor het donker word.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:40

Nee hoeft echt niet hoor, door rillen maken ze zichzelf warm. Veel hooi voeren (desnoods binnen) dan houden ze zichzelf wel warm. Hier stond er een gister ook te rillen. Overleven ze wel hoor :D

Edit] als je het echt niet vertrouwt voel dan achter zijn oren of bij zijn oksels. Daar is het vaak gewoon warm, en dan is het goed.
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 12-05-10 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:41

zou er geen fleece deken op leggen, dan kan hij namelijk zijn vacht niet meer uitzetten omdat die deken helemaal doorweekt raakt.
idd dan maar heel veel hooi in de schuilstal zodat hij zn motortje kan laten draaien.
succes!

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:45

ZusJacobs schreef:
Nee hoeft echt niet hoor, door rillen maken ze zichzelf warm. Veel hooi voeren (desnoods binnen) dan houden ze zichzelf wel warm. Hier stond er een gister ook te rillen. Overleven ze wel hoor :D

nouja, je hebt rillen en rillen
heb die van mij vorige week zo heftig trillend uit t land gehaald dat hij nieteens meer normaal kon lopen en zn slobber vervolgens uit zn mond viel omdat die zelf mee trilde :(:)
en de dagen erna had hij zo verschrikkelijk last van zn rugspier dat ik nu nog aan t longeren ben omdat hij niet lekker loopt. denk dat de kou op zn rug is geslagen dus en hij die enorm verstijfd heeft
heb hem toen toch maar een ongevoerde regen deken op gegooid en nu heeft meneer geen last meer van de kou gelukkig.
schuilstal heeft hij wel, maar daar gaan ze echt niet instaan hahahahaha

uiteindelijk overleven ze het best, maar het zijn nou eenmaal geen wilde paarden meer dus soms moet je even bijspringen toch :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:46

ik heb ze nu met ongevoerde regendekens opstaan,het is nog veel te koud voor deze tijd van het jaar en ze stonden hier ook te rillen dit kost ze enorm veel energie dus klein hulpje van regendeken en lekker hooi erbij. een fleece zou ik niet doen hij is niet waterdicht dus je paard wordt nat en door de deken heeft de vacht geen functie dus krijgt ie het nog kouder
hier staan ze ook met regen gewoon niet onder schuil en met wat zon gaan ze er wel onder staan...
Ik heb er wel s een met koliek gehad door de kou op de rug was de hele boel stilgeslagen,dus ik doe er met dit weer een dekje op

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:49

fluffyfox schreef:
ZusJacobs schreef:

nouja, je hebt rillen en rillen
heb die van mij vorige week zo heftig trillend uit t land gehaald dat hij nieteens meer normaal kon lopen en zn slobber vervolgens uit zn mond viel omdat die zelf mee trilde :(:)
en de dagen erna had hij zo verschrikkelijk last van zn rugspier dat ik nu nog aan t longeren ben omdat hij niet lekker loopt. denk dat de kou op zn rug is geslagen dus en hij die enorm verstijfd heeft
heb hem toen toch maar een ongevoerde regen deken op gegooid en nu heeft meneer geen last meer van de kou gelukkig.
schuilstal heeft hij wel, maar daar gaan ze echt niet instaan hahahahaha

uiteindelijk overleven ze het best, maar het zijn nou eenmaal geen wilde paarden meer dus soms moet je even bijspringen toch :D

Aaah dat is wel heel erg haha. Nee zo erg rillen is wel weer minder leuk :P
Maar dat merk je vanzelf. Ik leg nu ook het hooi in de stal zodat ze wel in de stal moeten :+ alleen de shetlander met nog 5 cm vach staat buiten :P Die staat met lekker weer binnen. haha.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:56

ja t was echt heel sneu
voelde me ook echt een verschrikkelijke baas dat hij al de hele dag zo gestaan had (ik was op mn werk en kon niet weg)

verder hadden ze wel onbeperkt hooi
(we hebben een enorm hooinet buiten) maar hij is niet zo van t hooi als er gras is (eigenwijze drol)

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 09:59

Ach gossie, nou zo erg trillde jeffry nog niet, hij at gelijk toen er weer hooi lag. :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:00

ik zou hem toch een dekentje opdoen, een dikkere fleece maar is niet echt praktisch aangezien hij buiten staat. ik zou voor een ongevoerde regendeken gaan.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:02

chelletju schreef:
ik zou hem toch een dekentje opdoen, een dikkere fleece maar is niet echt praktisch aangezien hij buiten staat. ik zou voor een ongevoerde regendeken gaan.

ze schrijft bovenaan dat er alleen een fleece dekentje is, verder niet
dus das geen oplossing

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:04

dan zonder laten staan en veel voeren zoals al is gezegt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:06

Ik zou geen deken op doen.
Rillen is de manier van het lichaam om zich warm te houden dus het werkt prima, en als ze altijd zonder staat maak je haar 'zieker' als met.

Het is heel slecht voor een paard om deken op en af te doen, niet goed voor de weerstand maar ook voor andere dingen niet.

Wij definieren koud anders als paarden, bij ons stonden er gister ook een paar te rillen, maar het is natuurlijk en zolang ze over veel hooi beschikken om te eten komt het wel goed ;)

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:09

Loes'sCorner schreef:
Het is heel slecht voor een paard om deken op en af te doen, niet goed voor de weerstand maar ook voor andere dingen niet.

kan je dit beter defineren
want ik wissel echt nooit
af is af
maar nu was t dus echt heel extreem
dus was het beter hem toch weer op te doen
maar waar is dat nogmeer slecht voor dan

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:15

Gewoon zijn hooi in de schuilstal voeren, dan weet je iig dat hij het niet koud heeft. Deken opdoen is dan ook echt niet nodig.
Bij fluffyfox haar paard is het natuurlijk een andere verhaal, die had het waarschijnlijk te koud. Die van jou heeft het waarschijnlijk gewoon een beetje fris.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:26

@fluffyfox : de s=geschreven tekst is niet voor jou bedoeld anders had ik je naam er wel bij genoemd.
Je hebt extreme gevallen maar bij TS treft het een paard welke nooit met deken staat ;) en om dan nu een deken op te gaan doen omdat het een beetje frisser is en hij wat rilt??
Nee dat is gewoon niet verstandig...maar dat is slechts mijn mening ;)

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:35

Okee dank ten eerste voor alle reacties :)

Ik laat gewoon zijn dek af, en geef hem extra hooi.
En dan hopen dat het warmer word!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:38

Het zou deze week warmer worden, dus dat scheelt.
Geef hem idd goed wat extra hooi en leg het dan ventueel in die schuilstal dan gaat het vast goed komen!! ;)

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:41

Okee mooi :)
Ik ben altijd voorzichtiger als de eigenaren er niet zijn.
Er zal maar wat gebeuren want ze zitten helemaal in oostenrijk!

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:38

Hey, wat een goeie vraag, ik heb al jaren shetlanders en van de winter een haflingerveulen gehad. De shetlanders kunnen eigenlijk alles hebben, maar als het regent krijgen ze het nog wel eens koud. Die doe ik dan ff een fleecedeken op totdat ze een beetje uitgerild zijn. Ik had deze winter voor het eerst een Haflinger die had het met -15 niet koud maar als het regende kreeg ze het ook koud. Ik kwam erachter als ze maar hooi hadden dat het over ging. Dan hebben ze wat meer te verbranden. Die heb ik heel af en toe even het fleecedeken van de shetten opgehad, totdat ze ook uitgerild was. Wanneer ze het ook erg koud kreeg, als ze in een keer veel dronk als ze dorst had. dan stond ze daarna erg te rillen. Maar een rondje wandelen en dan was het ook zo weer over!
Maar nu heb ik een Friese merrie. Ze zeggen dat ze heel de winter heeft buitengelopen, maar ze zit al mooi kort in haar haren, en stond gisterenavond en vanmorgen ook zo te rillen! Ben nu ook alles aan het afzoeken wat ik eraan moet doen, ze heeft ook een schuilstal, krijgt ook genoeg hooi, maar was ook aan het zoeken of ze een deken op moet. En wat voor deken. En wanneer doe je die dan weer af, en krijgt ze het dan niet vaker koud?
Vind het wel super om hier wat meer te weten te komen!
Groetjes Erna

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:42

Loes'sCorner schreef:
@fluffyfox : de s=geschreven tekst is niet voor jou bedoeld anders had ik je naam er wel bij genoemd.
Je hebt extreme gevallen maar bij TS treft het een paard welke nooit met deken staat ;) en om dan nu een deken op te gaan doen omdat het een beetje frisser is en hij wat rilt??
Nee dat is gewoon niet verstandig...maar dat is slechts mijn mening ;)

hahaha weet ik dat je mij niet bedoelde hoor
maar ben wel benieuwd ernaar
gewoon voor algemeen
want ik vind het zelf eigenlijk ook niet ok om te wisselen,
maar idd verschil is wel of beestje nooit (ook swinters) geen deken op heeft of juist wel

nouja je snapt vast wel wat ik bedoel
maar bedoelde het dus niet aanvallend ofzo, ben gewoon benieuwd

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:59

Hier ook mijn shet vanmorgen rillend aangetroffen en enorm chagrijnig.. vond het ook zielig.. Ik laat haar eczeemdeken er meestal gewoon op met regen, die houd namelijk best wat water tegen, maar vannacht dus niet.. Heb haar beetje meusli gegeven en flink hooi, ondertussen fleece erop gelegd zodat ze kon drogen. En ben nog een eindje gaan wandelen met haar, om een beetje warm te worden. Toen ze droog was heb ik wel de regendeken erop gelegd.. Als paarden eenmaal nat zijn en er staat ook nog eens een beetje wind, kan 10 graden veel kouder voor ze zijn dan droge vorst van -15! in de winter heeft ze ook geen deken, alleen met regen een ongevoerd regendekentje..

In geval van de TS zou ik inderdaad lekker veel hooi onder de schuilstal leggen en niet de fleece er enkel opleggen..
Vannacht heeft het ook wel extreem geregend hoor, zoveel gaat er niet meer vallen denk ik. Vannacht en morgen sowieso niet. vooruitzichten zijn wel beter.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:37

Ja das mooi dat het beter word :)
Het is nu bij ons 8 graden dus het valt mee.
Hopen dat het droog blijft en dan komt het wel goed.

Hij is ook nogal chagerijnig op het moment :P, en nogal frisjes door de kou.
Maar ik hoop dat dat weer overgaat als het warmer wordt.

OlilysEsprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:08

een staldeken opdoen, en hooi geven ;)