Teken: Wat ertegen te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Teken: Wat ertegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 16:55

Ja hoor, de zon breekt weer wat door, en dus zijn ze er weer: teken!
Mijn paard zit dagelijks (vooral op zijn neus, die steekt hij natuurlijk in het gras en in de struiken ;) ) helemaal onder! Van zijn neus alleen al haal ik iedere dag wel 10 tot 15 teken.
De honden geven we een pipet, maar wat doe je ertegen bij een paard? Het weghalen vind ik geen ramp, maar het zou leuk zijn als het ook te voorkomen was.
Hebben jullie hier ervaring mee? En nog belangrijker: hebben jullie hier ook oplossingen voor?
Hoor het graag!
x. Marjolein

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:31

Ik vind bij de paardjes dagelijks ook gemakkelijk 15 teken op de neus. De teekjes zijn wel héél klein en vallen uit als ik over de neus wrijf. Op de neus zijn het wel heel andere teken als op de rest van het lichaam, ze laten veel gemakkelijker los dan de 'normale' teken(die haal ik er dan ook met de tekentang uit)

Ik weet niet of het werkelijk helpt, maar men zegt dat het helpt als je een teentje knoflook door het voer doet. Hierdoor wordt je paard minder aantrekkelijk voor ongedierte (vliegen, dazen, teken,...). Ik heb het nooit geprobeerd, ik haal de teken er netjes gewoon weer uit (zo veel hebben ze er hier ook geen last van, buiten die kleintjes op de neus dan) Wat ik mijn pony wel geef, zijn lookschilfers, maar dit is niet om ongedierte weg te houden.

Ohja, iemand heeft me ooit aangeraden om een doekje met pure alcohol op de teek te houden opdat ze los zouden laten. Dat klopt, maar de kans is dan erg groot dat de teek zich leegspuit in je paard en dan is de kans op lyme weer groter... Dus nooit zulke middeltjes gebruiken zodat de teken loslaten! Gebruik dan maar een tekentang of pincet!

Fiebie

Re: Teken: Wat ertegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:37

Inderdaad nooit alcohol erop doen! Want dan spuiten ze zich leeg en dan ben je verder van huis.
Wat mij ook bekend is, is inderdaad zoals gezegd knoflook erdoorheen doen. Eventueel knoflook poeder of knoflook olie. Die kan je kopen bij de welkoop, is wel redelijk prijzig. Ooit geprobeerd zelf te maken, maar dat werkt niet.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:38

Ze laten bij die van mij juist helemaal niet makkelijk los, ik moet iedere teek er met een tekentang afhalen. Het kost me al gauw een half uur per dag!
De teken zitten ook vaak onder halster/hoofdstel, en die wil ik er toch graag afhalen. Laat ze dus ook niet graag zitten ;)
Alcohol e.d. begin ik inderdaad niet aan, daar hoor ik ook al nare verhalen over.
Knoflook valt misschien te proberen, zal eens kijken of ik daar nog wat extra informatie over kan vinden! :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:43

Met knoflook doe je niet snel iets mis, dus kwaad kan het niet. Je kan eens proberen of het helpt, kan me voorstellen dat het ontzettend vervelend is als de teken zo moeilijk loslaten! Ze laten zitten is bij mij ook geen optie, ik haal ze er ook altijd uit. Veel succes!

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:02

Lennie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:54

Ik doe dan wat vliegenspray op me hand en dan op zijn lijf/ neus smeren. en dan vinden teklen dat een hele vieze geur en gaan ze niet op de neus zitten en anders kan je het met een speciaal tekentangetje eruit halen ( verkrijgbaar bij de dierenwinkel)

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:36

Bremse bremse Ultrafresh (die witte dus) helpt bij mij echt prima tegen teken. Succes met het bestrijden van die rotbeesten!

pegasus285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:54

Atec dazenspray.. of NAF Deet

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:58

laatmaar1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:05

Knoflook is geweldig! Ik was een tijdje geleden met 2 andere meiden het bos in gegaan. We hadden bij 2 van de 3 paarden knoflooksnippers gevoerd (gewoon puur een paar snippers).
We hebben wel gelachen, want die beesten stonken een uur in de wind... En met wind tegen is dat niet fijn ;)

Maargoed toen wij terug kwamen op de manege hadden die 2 met knoflook geen teken en we hadden zelf ook niks (en geen last van muggen) en die andere had 4/5 teken op het paard...
Dat kon geen toeval zijn... Ik ben dus voor de knoflook (alleen moet je opletten dat je het niet te veel geeft dat is weer slecht voor de (als ik het goed zeg) nieren.

OlilysEsprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:06

ik haal ze er met een tekentang uit

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:09

Er is idd ook vliegenspray die tegen alle insectebn helpt (denk aan dazen, muggen, vliegen en ook teken)
Weet niet meer van welk merk .. maar hij bestaat iig wel :)

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:43

Een teek zie je toch gewoon als een klein zwart puntje/bobbeltje? Mijne had er vorige keer ook eentje op zijn neus...

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 17:30