jaarling met dikke wintervacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

jaarling met dikke wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 22:39

Mijn jaarling merrietje heeft nog een hele dikke wintervacht.
Ze is wel wat aan het verharen,maar ze verliest nog niet zoals mijn ruintje hele bossen tegelijk.
Ze vind poetsen wel lekker(voor circa 3 minuten).....maar behalve snel wat met het kartelmes erover kom ik nog niet.
Probeer af en toe met de hand wat te plukken...maar daar zit het nog te vast voor.
Ben nu begonnen met lijnzaad,in de hoop dat het dan wat soepeler gaat verlopen kwa verharen.
Zijn er nog meer,die nog met een aardige dikke wintervacht rondlopen?

Tigra_

Re: jaarling met dikke wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:06

Ken nog wel een twenter die nog volop in de vacht zit maar goed die wordt nooit geborsteld.
Opzich is het nog niet op en top warm dus ik zou het niet zo'n ramp vinden. En lijnzaad zal vast wel werken. Mijne begint nu ook pas echt los te laten maar die had dan ook geen hele dikke vacht.

Sientje

Re: jaarling met dikke wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:13

Het was ook wel een winter voor een erg dikke vacht. Maar het loslaten zou nu ook volop aan de gang moeten zijn. Is de ontworming ok?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 00:28

Sientje schreef:
Het was ook wel een winter voor een erg dikke vacht. Maar het loslaten zou nu ook volop aan de gang moeten zijn. Is de ontworming ok?

Ja,de ontworming is up to date ;)
Ze verhaard ook wel wat....maar niet echt hard,en zie nog weinig verschil kwa dikte van vacht.
Bij mijn ruintje zie je echt al een heel verschil(zijn buik gaat het minst snel,en hij krijgt daar soms van die matten,die als ze los genoeg zitten,je eraf kan trekken).
Het zijn trouwens minishetlanders,dus echte beren in de winter! :D

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:41

janflicka schreef:
Sientje schreef:

Ze verhaard ook wel wat....maar niet echt hard,en zie nog weinig verschil kwa dikte van vacht.
Bij mijn ruintje zie je echt al een heel verschil(zijn buik gaat het minst snel,en hij krijgt daar soms van die matten,die als ze los genoeg zitten,je eraf kan trekken).

Hihi, over die beren kan ik meepraten. We hebben bijna 10 IJslanders en heb daarbij 5 minishetten in de verzorging... ;) Blijf het mede daarom toch een beetje gek vinden. Zo'n beetje iedereen hier is al voor een goed deel uit de wintervacht, op een IJslandse oma na, maar die had ook wel hysterisch veel en lange haren. Daarom vroeg ik ook naar de ontworming, omdat je bij paarden die een besmetting hebben nog wel eens ziet dat ze de vacht niet/nauwelijks loslaten. Ook als je ontwormt, kan je pony wormen hebben. Misschien toch maar eens laten checken?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 02:23

Sientje schreef:
janflicka schreef:

Hihi, over die beren kan ik meepraten. We hebben bijna 10 IJslanders en heb daarbij 5 minishetten in de verzorging... ;) Blijf het mede daarom toch een beetje gek vinden. Zo'n beetje iedereen hier is al voor een goed deel uit de wintervacht, op een IJslandse oma na, maar die had ook wel hysterisch veel en lange haren. Daarom vroeg ik ook naar de ontworming, omdat je bij paarden die een besmetting hebben nog wel eens ziet dat ze de vacht niet/nauwelijks loslaten. Ook als je ontwormt, kan je pony wormen hebben. Misschien toch maar eens laten checken?

Check is pas gedaan...conclusie beidde hebben geen wormen(hoewel een check natuurlijk geen sluitende garantie geeft...).
Wel werd in de mest van mijn ruintje een teveel aan zand gevonden.
Dus ben bezig met een lijnzaadkuurtje.
Maar ze zijn ook recent weer ontwormd,en er zijn verder geen overmatige wormen te vinden in de mest,dus lijkt me niet...dat ze drm slecht uit haar vacht komt?
Het is ook niet zo,dat ze niets loslaat.....een goede dikke greep,laat wel een aardige verharing zien.
Maar het is nog niet zo los dat je er plukken vanaf kan halen.
het zweetmes met kartelrand,zou een uitkomst zijn.....ware het niet,dat ze dit 3 minuten leuk vind.
En ik in die korte periode,bezweet en zo snel mogelijk haar lichaam probeer te ontdoen van losse haren. :D
Want van vaststaan heeft ze ook nog niet gehoord,en mevr kiest dus gewoon het hazepad,als ze het zat is.
Mischien ook een onderliggend opvoedingsprobleempje...want ik ben nog lang niet klaar,en mevr vind het wel genoeg zo... :D

rob77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:29

ik zou nog even geduld hebben, komt vanzelf wel, indien later echt niet wil loslaten is het overwegen van ijzerprikken in overleg met een DA een optie.