Welke UV werende deken ivm fotosensibiliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliska

Welke UV werende deken ivm fotosensibiliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 22:01

Vorig jaar is mijn tinker als gevolg van uv allergie (fotosensebiliteit) al haar vel van haar witte vlekken kwijt geraakt. Haar witte vlekken zwollen op, ze kreeg plooien die stug werden en open scheurden. Hele lappen vel zijn eraf gekomen. Mbv een antibioticakuur, injecties en ander weibeleid (andere stal) en een uv werende deken is ze weer helemaal mooi geworden. De da heeft ook de leverfuncties gecontroleerd, deze waren gelukkig goed! Dit jaar gaat ze met beleid de wei in, eerst een uurtje en dat bouwen we op tot max. 3 uur per dag. Ook staat ze onder een uv werende deken. Helaas zie ik alweer wat verschijnselen van haar allergie opkomen. ik heb vandaag de da er weer bijgehaald om weer haar lever te controleren. Ik heb ook twijvels over de uv werende werking van de uv werende deken. Het is een Bucas buzz uff full neck. Ik ben nu al dagen op zoek naar een goede uv wrende deken maar ik krijg er veel tegenstrijdige info. De ene zegt je moet een zo dicht mogelijk geweven deken hebben en zo donker mogelijk. De andere zou weer uv werend behandeld zijn, of van een reflecterende stof en ga zo maar door. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met een uv werende deken, met hals. Omdat mijn paard echt veel last heeft van de uv stralen moet ik echt een uv werende hebben en niet alleen zonwerend. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 05-05-10 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:22

is erg lastig, kan je het niet regelen dat het paard overdag binnen staat en s`avonds en s`nachts buiten?

aliska

Re: Welke UV werende deken ivm fotosensibiliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 21:33

nee, dat gaat niet lukken. schijnt wel de beste oplossing te zijn. ik heb intussen wel contact gehad met de fabricant van rambo dekens en die adviseerde me de rambo sweet itch hoody. ik ga die maar eens proberen denk ik. ik hoor daar goeie verhalen over.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 07:25

Ik zou de rambo dekens eens proberen ;)

Tjee wat heftig, ik zou ook kijken of ze niet snachts naar buiten kan en overdag binnen, kan dat op deze stal niet moet je verer zoeken.
3 uur is natuurlijk ook erg weinig weidegang/buiten voor een paard als ze de rest van de dag naar binnen moeten.
Als ze overdag binnen kon blijven en s'nachts buiten zou veel fijner zijn

Heel veel succes!!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:53

De Rambo Sweetich Hoody is voor 95 % UV werend.
Je kunt er nog een waterdichte speicale onderdeken bij kopen. Deze is ook zonwerend.
Andere Horseware vliegendekens dekens zitten op 90% en 85%.

aliska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 21:33

ik heb de rambo sweet itch hoody gekocht en ze heeft hem vandaag omgehad in de wei. ik weet nog niet hoe hij werkt maar ze kwam mooi glad uit de wei, dus op het eerste gezicht werkt hij goed. ga nog even kijken of er een onderdeken onder moet maar ik probeer eerst dit. Ik weet niet precies wat de meerwaarde is van de onderdeken. (waterdicht, koelend?) De uitslag van haar bloed was gelukkig goed. geen lever problemen. Dus als de deken voldoende helpt.icm beperkte weidegang dan ben ik geholpen. als er nog steeds problemen zijn gaat de da verder zoeken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:56

De Liner ( onderdeken ) die je er onder kunt doen is geloof ik alleen waterdicht ;)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:42

De Waterproof Rug Liner:
- waterdicht
- ademend
- heeft een absorberende laag die het vocht bij het paard vandaan transporteerd
- heeft een hele zachte polyesther binnenzijde die er voor zorgt dat je paard er heel glad onder blijft
- zonreflecterend
- werkt verkoelend

aliska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:40

veel functies, die rugliner. hou het zeker in mijn hoofd als extra optie.

9166schier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:46

Mijn paard heeft hier ook last (van gehad) maar gelukkig niet zo erg als jouw paard!
en ik heb er nu al bijna 5 jaar een bucas buzz off op mijn paardje liggen, en dat voldoet mij prima! Ze heeft geen klachten meer.
Moet alleen de neus dagelijks nog insmeren zodat deze niet verbrand!

Met extreme tropische dagen zet ik haar wel op de paddock met gebruik van box, en moet bekennen dan gaat ze zelf binnen staan! Verstandig !!!

Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden voor je paard!

aliska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 22:49

altijd prettig om te lezen dat er meer mensen/paarden zijn met dit probleem. Gelukkig dat je ´t probleem binnen de perken kunt houden! Mijn bucas deken had voor mijn paard niet de goede pasvorm. ze is een nogal robuste tinker en ik had het idee dat hij niet vodeoende de uv tegenhield. Ze heeft nu voor het eerst met zon buitengestaan (tot nu toe alleen dicht bewolkt weer geweest, maar wel onder de deken gestaan)) onder haar rambo deken en ze is super glad uit het land gekomen!
Heeft jou paard last van de uv als ze gras eet? omdat je haar met hete dagen in de paddock zet of is dat omdat daar een box staat waar ze uit de zon kan?