veulen en deken !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

veulen en deken !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 15:54

nou ik heb dus even een vraagje.
ik weet niet of het hier goed staat maar het is wel seizons gebonden ( alhoewel in nederland weet je het nooit :Y)

ik heb de paarden op de wei staan, ze kunnen op het moment NOG niet naar binnen.
en de grotere paardjes hebben nu allemaal een dekentje om want die stonden te rillen van de kouw.
nu valt het met die kleine wel mee maar toch staat ie te trillen.

ik vraag me af wat ik nou moet doen, dat dier een deken om doen ( die moet ik dus kopen )
of kan dit prima.

ik weet het even niet :x normaal ben ik absoluut niet van de dekens |(

Anoniem

Re: veulen en deken !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:56

Als paarden staan te rillen van de kou, hebben ze onvoldoende ruwvoer (gras of hooi) om zichzelf warm te houden.
Als er niet genoeg gras meer is, moet je dus hooi bijvoeren in de wei.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:59

Zoals Joviban al zegt, het kacheltje gaat pas branden wanneer er voldoende ruwvoer is, bijvoeren dus. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:01

ik neem aan dat een veulen nog geen hooi eet?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:02

Geen dekens op doen hoor. Ook niet voor je veulentje. Die moet weerstand opbouwen.
Hebben ze voldoende gras? Wat ze hierboven al zeggen, ze moeten zichzelf warm eten.

Als je paarden rillen betekend dat niet gelijk dat ze het koud hebben.
Bibberen is een normale manier om extra warmte te produceren.

Hier stonden ze vandaag ook buiten te bibberen. Shannon had netjes zijn haren omhoog staan en al het water bleef op hem liggen. Hij was onder zijn vacht dus helemaal droog.
Zo kan hij het mooi allemaal zelf regelen :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:18

het gras is meer dan genoeg,, eigenlijk zorgwekkend veel -O-
ze gaan gewoon met ze alle in een hoekje staan voor de regen en meer doen ze niet.
ik zal eens een baal hooi proberen misschien helpt het en gaan ze dat wel genoeg eten :)

het veulen is 2 maanden en eet al wel gras :j
ook hooi :) in zijn eigen hoeveel heid, dr past natuurlijk nog niet mega veel in :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:20

Ah oke! :j Ik denk dat ze het allemaal zelf prima kunnen regelen, baal hooi voor de zekerheid erbij is altijd goed natuurlijk! :D

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:17

ik heb die 2 van mij lekker een regendeken plus een zweetdeken opgedaan, het word vannacht ook niet erg warm...
ik vind het ook wel dubbel van wel doen of niet, maar de paarden van tegewoordig zijn niet meer te vergelijken met vroeger etc

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:54

Komt omdat de paarden teveel vermenselijkt worden. Een paard kan zich héél prima redden zonder dekens en die andere zooi, wij mensen denken alleen van niet.. Paarden worden zo vermenselijkt en verwend dat ze inderdaad nergens meer tegen kunnen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:58

Frozen schreef:
ik heb die 2 van mij lekker een regendeken plus een zweetdeken opgedaan, het word vannacht ook niet erg warm...
ik vind het ook wel dubbel van wel doen of niet, maar de paarden van tegewoordig zijn niet meer te vergelijken met vroeger etc

Oneens
Paarden worden mietjes gemaakt door de eigenaren.

Geen dekens en andere troep, gewoon voor voer zorgen. Wij voeren ook onbeperkt door, ze staan niet te bibberen en hebben veel weerstand.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:01

Nou ze staan in genoeg gras, dus voer genoeg...
en inderdaad hebben wij mensen van paarden mietjes gemaakt ,maarja dat kun je niet zomaar terug draaien en vergelijken..
ik ga niet wachten totdat mijn paard een longontstekking krijgt..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:03

En dat is dus de 'verkeerde' instelling, wij zijn bang dat een paard een longontsteking (neem ik nu even als voorbeeld ;)) krijgt als hij geen deken op heeft. Dat is absoluut niet zo, maar omdat wij ze dan altijd maar dekens om doen kan het dus wel gebeuren als je het een x vergeet.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:03

Dat gaat toch over jou paarden? Als jij jaren lang dekens hebt gebruikt en ze zijn het gewent moet je ze niet ineens naakt zetten in de stromende regen nee.
De paarden van tatjana zijn het gewent en hebben het dus niet nodig.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:33

Frozen schreef:
Nou ze staan in genoeg gras, dus voer genoeg...
en inderdaad hebben wij mensen van paarden mietjes gemaakt ,maarja dat kun je niet zomaar terug draaien en vergelijken..
ik ga niet wachten totdat mijn paard een longontstekking krijgt..
Dat kan prima wel.
Als je hem van de zomer 24/7 buiten gooit, niet aan zijn vacht zit (wassen, scheren, dekens), komt een gezond paard de winter door. Tada, een paard als vroeger, wat tegenwoordig ook hip is.

Weerstand moeten ze opbouwen. Neem de paar snotneusjes voor lief, hij word er nu immuun voor en erna doen die regenbuitjes hem niets meer.

Wij hebben ook een veulen van 2 weken die in de regenstaat als die niet schuilt. Dominante merrie stuurt haar weg, dus ze staat buiten. Diertje is niks mis mee.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:46

S__L schreef:
Dat gaat toch over jou paarden? Als jij jaren lang dekens hebt gebruikt en ze zijn het gewent moet je ze niet ineens naakt zetten in de stromende regen nee.
De paarden van tatjana zijn het gewent en hebben het dus niet nodig.

Arilla van tatjana is dat ook niet gewent...en die van mij laat ik ook heel lang zonder deken lopen..maar nu op dat open land en die koude wind vond ik het gewoon not done..net als tatjana trouwens...

Maarja ik denk dat iedereen wel weet wat zijn paard wel en niet nodig heeft, je kunt niet alle mensen op 1 kam scheren..en ook paarden niet...

Ik ga het risico gewoon niet lopen met mijn beesie van 25 jaar...en het gaat al jaren prima hoe ik der verzorg,dus ga ik gewoon op mijn eige gevoel af wat wel en niet goed is voor mijn beesies...

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:08

Ik vroeg het me eigenlijk ook wel af. Mijn veulen is 2 dagen oud en die kleintjes zijn toch wat meet vatbaar voor ziektes. Ok de andere krijgen geen deken om, alleen als het echt hard vriest en ze staan buiten.
Maar is het nu snachts niet te koud voor zo'n ukkie? Ze staat ook in een stal zonder bovendeur.
Hoe oud is jou veulen tatjana?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 01:50

ik heb toch besloten hem zonder dek te laten :)
het was vandaag ECHT koud op het land.. dus arilla staat wel met een dekentje om,, die heeft ook totaal geen vacht.

( dat wordt wat van de winter wilde ze dekenloos hebben maar gaat vermoedelijk niet lukken )
jammer ;(

bedankt voor de reacties iig ik hoop dat het morgen in ieder geval droog is dan is die kou in eens een stuk minder erg :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 01:51

JoyceA schreef:
Ik vroeg het me eigenlijk ook wel af. Mijn veulen is 2 dagen oud en die kleintjes zijn toch wat meet vatbaar voor ziektes. Ok de andere krijgen geen deken om, alleen als het echt hard vriest en ze staan buiten.
Maar is het nu snachts niet te koud voor zo'n ukkie? Ze staat ook in een stal zonder bovendeur.
Hoe oud is jou veulen tatjana?

de mijne is 2 maandjes,
en stond ook in een stal met de boven deur altijd open :j
maar die van mij staat nu vol in de regen dat maakt de kou even anders dan in een stal.

in een stal zoiezo geen dekens om doen :)

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:52

ik denk dat je het best kan bijvoeren

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 23:38

nou ze hebben het overleefd hoor *\o/* haha.
veulen heeft niet eens een snottebel :') die loopt rond alsof er niks gebeurd is,, we hadden hooi neer gelecht.. en dat licht er heel braaf nog :')