Wie heeft er een Eczeemdeken mét uierflap!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zwelgje27

Wie heeft er een Eczeemdeken mét uierflap!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 15:46

Nou, ik maak toch maar een topic aan met de volgende vraag: Wie heeft er een eczeemdeken mét uierflap???

Ik heb tot nu toe ieder jaar een nieuw deken van pagony moeten kopen, omdat die maar 1 zomer meegaan helaas..
Nu heb ik die van vorig jaar met lapjes aan elkaar laten naaien, alleen per ongeluk iets te warm gewassen, dus hij zit niet zo fijn meer, beetje kleiner geworden..

Kortom ik moet weer een nieuwe..
Nu ben ik ondanks de niet zo goede slijtvastheid van de deken best tevreden over het resultaat bij mijn pony. Alleen heeft ze bij haar uiers en buik nog steeds erge jeuk en korsten en verdikkingen.. Daarom wil ik er nu een met uierflap!

Het enige deken dat ik heb kunnen vinden met uierflap is die van fly free http://www.fly-free.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=27

Ik vroeg me af of er meer merken zijn die dekens met uierflap leveren en misschien ook in een lichtere kleur? Omdat dat toch wat koeler schijnt te zijn van de zomer..

Ook wil ik graag weten hoe de Fly free deken bevalt voor degene die deze heeft?! Is hij bijvoorbeeld stevig, niet te warm..?

Ik hoor graag jullie ervaringen!
Laatst bijgewerkt door zwelgje27 op 30-04-10 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:54

Horseware heeft de Rambo Sweetich Hoody, deze heeft geen uierflap (bijna geen enkel merk heeft dit, maa rdaar was je al achter :P )
Voor meer info zie mijn onderschrift.
Heb je nog vragen stel ze gerust, graag via PB.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 23:09

Heb de Rambo Sweetich Hoody inderdaad al regelmatig voorbij zien komen en lijkt me een erg fijne deken. Ziet er goed uit! Alleen had ik het idee dat ie de buik niet heel erg bedekt..?
Bij mijn pony gaat het nu eigenlijk voornamelijk nog om het buikgedeelte en de uiers die zij schuurt.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 10:13

Iemand anders misschien nog ervaring met de Fly free..??

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:50

* Meld zich *

Ik heb 3 jaar geleden voor het eerst een Fly-Free gekocht voor mijn eczeemmerrie. Daar heb ik helaas maar kort van mogen genieten. Ze was hengstig, heeft zich laten dekken door één van de ruinen waarbij ze in het land liep en die had helaas een iets uitstekende niet van een hoefnagel aan de binnenkant van zijn linker voorhoef. De rest laat zich raden...

Twee jaar geleden heb ik vol goede moed een nieuwe Fly-Free gekocht, want ik was verder wel tevreden over de pasvorm en ook de klittebandsluiting aan de onderkant van de hals/voorkant van de borst was me goed bevallen, qua geen gedoe met hoofden door te kleine gaten wurmen.

Ten opzichte van de eerste was deze al flink ten goede veranderd. De stof was een stuk sterker geworden, evenals de elastieken en de gespen. Deze deken heb ik vorig jaar ook nog gebruikt, van eind maart tot half juli, toen haar veulen geboren werd. Dat veul bleek van meet af aan een hooligan te zijn, dus hebben we het de rest van de zomer zonder de deken uitgezongen met laat naar buiten, vroeg weer op stal en tussendoor véél sprayen.

Dit jaar hoeft ze 'm gelukkig niet op, ik heb haar uitgeleend aan kennissen om een veulen met haar te fokken en die wonen heel dicht aan zee in een totaal eczeemvrij gebied. Maar ik heb 'm dus nog wel en hij doet 't ook nog steeds.

Omdat Fly-Free een nog redelijk nieuw merk is en de deken nog steeds doorontwikkeld wordt, zou het zomaar kunnen dat het model dat nu nieuw verkocht wordt alweer aanmerkelijk anders is dan degene die ik heb. Ik wil je wel adviseren om, als je paard qua grootte net tussen twee maten in zit, de grootste te kiezen, want degene die ik als laatste gekocht heb viel bij nader inzien eigenlijk wat aan de krappe kant. En er zitten genoeg banden met verstelbare gespen aan om een wat ruim zittende toch de goeie plek te houden als je 'm met behulp van de bijgeleverde handleiding eenmaal goed afgesteld hebt, da's wel belangrijk om even genoeg aandacht aan te besteden. Maar wat mij betreft is het dus echt wel een aanrader.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:25

Ik heb een RSIH mét buikflap en uierbeschermer :D Zelf gemaakt door m'n ma ;)
Is een heel gedoe geweest, maar het werkt wel goed!!
Zal wel eens foto's maken ;)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 23:04

@ EricPrast: bedankt voor je ervaring met het deken! Fijn dat de deken toch goed beviel ondanks het eerste ongelukje ermee.. (was alleen de deken stuk of heeft de pony hier ook nog letsel aan over gehouden..? := )

Kun je beoordelen of de deken dik is en dus warmer zal zijn in de zomer dan bijv. de pagony..? in ieder geval bedankt voor je tips en ervaring!

@ gillian: bedankt voor je reactie. Creatieve moeder! heb ook overwogen zelf te knutselen.., maar is best een klus volgens mij.. Ben wel benieuwd naar een foto inderdaad!
En RSIH, heb het al vaker voorbij zien komen, maar is het een afkorting en voor welk merk?..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:19

RSIH is een Rambo Sweet Itch Hoody ;)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 23:28

haha :Y) dacht al zoiets maar blond als ik ben kwam ik daar niet op!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:24

zwelgje27 schreef:
Kun je beoordelen of de deken dik is en dus warmer zal zijn in de zomer dan bijv. de pagony..? in ieder geval bedankt voor je tips en ervaring!
Nee, kan ik niet. Ik heb namelijk ff op de site van Fly-Free gekeken en daar zeggen ze bij de FAQ's over de deken die nu geleverd wordt het volgende:
Fly-Free! schreef:
Wat zijn de verschillen met de deken van 2007?

Er zijn een groot aantal aanpassingen gemaakt. Hierdoor is deze deken van 2009 veel beter geworden dan de deken van 2007 en 2008.

Het eerste wat veranderd is was de stof. Wij hebben nu een Rip-Stop stof toegepast dat behandeld is met een waterwerend middel. Uw paard wordt niet meer nat in de regen, maar raakt wel zijn zweet kwijt! De boegband is naar voren verplaatst waardoor de deken niet meer naar achteren kan afglijden. Zo ontstaat er nooit meer druk op de schoft van uw paard en zit de deken altijd goed. De gebruikte elastische banden zijn sterker dan voorheen. Deze zullen nooit meer slap komen te hangen.

Het masker is radicaal veranderd! Wij hebben vele testen uitgevoerd op het nieuwe masker, dat nu alleen nog maar bestaat uit de vertrouwde stof met een nieuw gaas dat erg sterk en vormvast is. Het komt niet tegen de ogen van uw paard. Als laatste is het omdoen een stuk eenvoudiger geworden: Er is voldoende ruimte achter de oren gecreëerd zodat het masker vrij eenvoudig over het hoofd getrokken kan worden. Een elastisch bandje zorgt er verder voor dat het masker achter de oren wel op zijn plaats blijft.
De deken die nu verkocht wordt is dus, conform het vermoeden dat ik in mijn eerste post al uitsprak, in twee jaar tijd alweer behoorlijk geëvolueerd ten opzichte van degene die ik heb.

Rhys

Re: Wie heeft er een Eczeemdeken mét uierflap!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:29

Ik heb vorig jaar een fly-free gekocht. Mijn merrie heeft hem het hele seizoen opgehad en de deken is nog steeds heel.
Er zit idd een uierflap bij maar voor mijn paard zit die veel te strak...die heb ik er dus niet om. Het buikgedeelte is wel vrij lang dus daar redt ze het mee.
ieder paard is natuurlijk weer anders, dus zo'n deken kan niet overal op ingericht zijn, maar wat mij betreft zijn de beperkte verstelmogelijkheden (ook bij de bevestiging rond de achterbenen, zeg maar de bilriemen) het enige minpunt aan deze deken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:20

Rieja schreef:
Er zit idd een uierflap bij maar voor mijn paard zit die veel te strak...die heb ik er dus niet om. Het buikgedeelte is wel vrij lang dus daar redt ze het mee.
ieder paard is natuurlijk weer anders, dus zo'n deken kan niet overal op ingericht zijn, maar wat mij betreft zijn de beperkte verstelmogelijkheden (ook bij de bevestiging rond de achterbenen, zeg maar de bilriemen) het enige minpunt aan deze deken.

Uierflap en "bilriemen" te kort werpt bij mij het vermoeden op dat je misschien beter een maatje groter had kunnen nemen?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:00

Dat werd mij afgeraden door de firma fly-free (na opmeten paard).
Lengte van de deken is ook prima verder...misschien heb je toch gelijk hoor, maar na anderhalf seizoen gebruik mag ik vast niet meer ruilen :+ .

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:44

Dacht juist na de site te hebben bekeken, dat de verstelmogelijkheden best uitgebreid waren bij deze deken..
Bedankt voor jullie reactie

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:42

Heb gerpobeerd foto's te maken met m'n telefoon, alleen krijg ik ze niet op de pc ^) Dus dan maar even creabea doen in paint :D Ben wat dat betreft niet zo'n tekenwonder maar goed, ik hoop dat het duidelijk is.

Ik heb een buikflap gemaakt van een rekbaar stofje, vergelijkbaar met dat stof van een ivanhoe deken. Had dat als voorbeeld meegenomen naar de stoffenwinkel.
Afbeelding
Afbeelding

Oh ja, de eerste flap heeft ook aan alle kanten elastiek.

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:04

Ik heb de Fly-Free ook gekocht op een beurs dit jaar. Wel omgeruild voor een maatje groter omdat de schoft wat in de verdrukking kwam. Het is idd de eerste keer even een puzzel om hem goed opmaat te maken maar daarna is het een fluitje van een cent. Ik moet er wel bij vertellen dat ik nog niet eerder een exceemdeken heb gehad voor ons paard dus erg handig ben ik er nog niet mee.
Ik heb hem ook voornamelijk tegen de horzelplaag waar wij hier in het bos straks mee temaken gaan krijgen. Nu staat hij nog lekker bloot.
Het vliegenmasker heb ik er niet bij genomen omdat er geen neusflap aanzit, en die hebben we toch wel nodig, maar ik twijfel of dat zo blijft en of ik er zelf maar een flap aan ga naaien.
Op de beurs hadden ze ook een lap stof liggen met een gat er in. Je mocht zelf proberen om het gat groter de scheuren, maar dat lukte dus écht niet. Hoe warm hij onder de deken wordt weet ik dus nog niet maar hier is voldoende schaduw en kan hij de stal in wanneer hij dat zelf wil.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:15

Ik werd getipt door een vriendin op dit topic. Ik zit namelijk ook met het probleem buikflap. Er is 1 engels bedrijf wat een SUPERdeken heeft mét buikflap en dat is Snuggy Hoods. Nu is het een aardig prijzige deken maar incl. verzenden nog steeds goedkoper als een Boettdeken. Ik zit dus erg te twijfelen maar vind het nog steeds een flinke uitgave omdat ik vorig jaar een RSIH gekocht heb waar ik (op de buikflap na) erg tevreden over ben. Dus bedankt voor de tip hier hoe er een buikflap aan gemaakt kan worden daar ga ik mee aan de slag.

Een Snuggy Hood is ook na te maken als je foto's bekijkt.
Hier een voorbeeld van de uierflap, ze hebben ook flappen voor ruinen/hengsten.
Afbeelding

Complete deken, zonder uierflap
Afbeelding

website: http://www.snuggyhoods.com/

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:08

Standardbred schreef:
Ik heb hem ook voornamelijk tegen de horzelplaag waar wij hier in het bos straks mee temaken gaan krijgen.

Ik bedoel natuurlijk de dazenplaag ;)