zorgen om alles wat in de wei mis kan gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

zorgen om alles wat in de wei mis kan gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 18:36

maak jij je ook zo een zorgen als ze weer de wei in gaan of ligt dat echt aan mij?

Mijn meisje heeft een hele grote mond!!!!
Haar regels moeten door andere in de groep gehandhaaft worden en anders regelt mijn meisje het wel eventjes :\
(als ze nou maar niet iemand kreupel slaat)
De andere dames mogen alleen uit de wei als mijn meisje dat goed vind ppff
(anders is het leuk het baasje op te jagen)
Even lekker rennen met de rest van de groep en dan aan het eind een mooie slyding maken.
(peesblessure nummer 3?)
Een ander van de groep mankeerd wat en niemand heeft gezien wat er loos was
( tuurlijk heeft mijn meisje dat dan gelijk gedaan!!)
Komen ze bij mij klagen, maak ik me er heel erg druk om en later blijkt alweer dat een ander in de groep aan het klieren is.
Als ze nu maar niet weer door de omheining heen gaat en alle groepen weer bij elkaar lopen.
Als ze nu maar niet weer zo vreselijk hengstig word dat de ruinen over gaan springen.
Ga svp geen machtstrijd voeren met de leider van de andere groep en dan de omheining weer slopen.
Mok komt er dan ook weer aan, als je maar niet in de sloot valt!!

Hele nachten kan ik er wakker van liggen, wachtend op opmerkingen van andere paarden eigenaren.
ook wachtend op gezondheids gedoe, en die hebben we al zo veel gehad.
Maar ach, als ik haar dan na twee zomers stalrust nu dan eindelijk die grasjes zie plukken heb ik het er graag voor over!!!

Caira

Re: zorgen om alles wat in de wei mis kan gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:44

whahha heel herkenbaar, geloof mij, alle 1e keren zijn moeilijk!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:38

Nee eigelijk niet maar goed de mijne staat dan wel het hele jaar door in de wei maar haalt ook af en toe aparte streken uit. Maar het went en is tot nu toe altijd goed afgelopen. Ze heeft een goede beschermengel denk ik.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:40

Phoe, hier ook zo'n merrie! Kan geen ander paard uit paddock bijvoorbeeld halen, dan jaagt ze hem wel op... Trapt, is chagerijnig en weet ik wat ze wel niet is... Staat daarom ook alleen, naast de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:41

Bij mij staan ze in de winter gewoon in een grasloos weitje, maar in de zomer mogen ze ook op gras... Dus eigenlijk niets anders, dus maak me er geen zorgen over :D

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:45

Mijn paarden staan ook het hele jaar door op de wei.. Maar even goed heb ik wel eens zorgen over dat er niks aan de hand is hihi.. Mijn jaarling is echt een doetje en laat alles over zich heen komen en mijn haflinger is terrorist #1 , die heeft ook een eigen wei omdat we nog niet een paard hebben kunnen matchen waarnaar hij zich zelf wel fatsoenlijk naar gedraagt :=
Zolang ze veilig achter een draadje staan, vind hij alle paarden leuk, maar owee als ze in "zijn" wei komen :+

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:47

Moet heel eerlijk bekennen dat ik dat ook heb, ondanks dat ze allebei samen het hele jaar buiten staan. Oeh, er zijn twee merrietjes te logeren....zouden ze uitbreken. Oeh, ik zet ze in een andere wei, zullen ze er wel in blijven. Bij mij gaat het helaas nog veel verder....ze moesten laatst in de trailer en daar zijn ze alleen nog maar in geweest om gebracht te worden naar waar ze in de wei lopen (2 jaar en 1 1/2 jaar geleden). Zouden ze er wel ingaan, zal er geen eentje van de plank stuiteren? Nou ik kan vertellen, ze zijn (vrij) makkelijk de trailer ingegaan en er ook weer goed uitgekomen. In de wei staan?? Geen enkel probleem, ze kunnen zelfs een dag in hun wei blijven zonder dat er stroom op het draad staat. En ik maar slapeloze nachten erover hebben. Geloof me, ik weet hoe je je voelt...

Sukana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:51

Bij ons staan de paarden ook 24/7 buiten. Ben nooit bang dat de paarden zelf wat uitspoken, maar momenten met onweer en dergelijk bevalt me nooit. Gelukkig is dat niet dagelijks :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 22:39

JA die trailer........pas zijn we nog naar de uithof geweest om een nieuwe scan te maken van haar pees.
Worden we in de file ingehaald door politie met SIRENE aiks.
We hadden al een bus voor de trailer omdat mijn dame zicht nog wel een flink uit!!!
Die sirene was duidelijk helemaal haar ding niet.
Scan gemaakt (gelukkig goed nieuws gehad) maar mooi dat ze besloten had de trailer dus niet meer in te gaan.....
Terug naar binnen om haar te laten verdoven (ook niet fijn maar goed).
Eenmaal op de trailer besloten snel maar voorzichtig te vertrekken.
Nog geen 10 minuutjes later......vreselijk veel kabaal achterin....de bus trok naar links en naar rechts (geen wind).
Bestuurder was aardig wat gewent maar vroeg steeds of ik in de spiegel kon zien of haar hoofd nog zichtbaar was (het klonk of ze om lag). Dit feest duurde nog 20 min. voor we thuis waren. (verdorie meissie denk nou aan je pezen)
Heeft me 4 jaar van mijn leven gekost.
Vreselijke dieren die paarden maar zou er echt nog steeds geen dag van buiten kunnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:48

Herkenbaar hoor.... Ik kan ook wakker liggen om de weidegang. Mijn paard is echt een kreng met andere paarden, en wilt graag alles regelen. Kan dagen van slag zijn, omdat haar grote vriendin (die met veulen staat en waar ze niet bij mag) van landje wisselt. Het mooiste zou zijn; alle paarden bij elkaar; Mijn merrie, shetlief, jaarling, merrie (grote vriendin van mijn merrie) en jong veulen. Maar Wiet kan zo claimen dat NIEMAND bij haar grote vriendin in de buurt mag komen, zelfs het eigen veulen van die merrie. Beetje l*llig als veulen bij zijn moeder wordt weggehouden met geweld.... En helaas is hetzelfde in 3tallen zo, shetlief en Wiet gaat prima, shet is snel, slaat terug en is van mijzelf. Maar die jaarling pakt ze. Wat als ze die kapot trapt, kreupel trapt.... Vorige week 2x in de sloot gejaagd, en nu staat ze er gelukkig niet meer bij en kan ik wat rustiger ademnhalen, die kan ze iig niet meer verwonden.

Maar idd, vroeger toen ze nog ijzers had ook altijd spannend wat ik aan zou treffe... Ijzer eraf in het land, benen opengehaald, weer een omheining gesloopt, weer een paard in elkaar geramt, stress in haar kop... En dan de kleinere dingen als verbranden neuzen, mok, en dazen gespuis. Dat laatste gaat dan weer een deken op, maar dat is ook eng; wat als hij af gaat, sloopt, vast blijft zitten etc. En aan het einde, of met langdurige regen weer druk maken of ze het niet te koud krijgt, deken op, deken af, en onweer vind ik ook heeeel onprettig :o

Maar het ergste zou ik nog vinden als ze op stal stond :D Dan neem ik die stres maar even voor lief...

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:56

Mijn paard heeft echt een facinatie voor gras! Terwijl de anderen zich druk staan te maken en uit staan te sloven, houdt zij àl haar concentratie op haar grassprietjes :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:59

Ik ben blij dat ik dat niet heb. Mijn paard is dan ook de 'baas' van de kudde, maar ze delen amper tot geen trappen uit enkel als hij zich gaat vervelen gaat hij spelen met een ander paard, lees konthappen haha!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:59

Ik heb net een nieuwe paard en die is vandaag voor het eerst met de andere paarden naar buiten geweest.
Heb voor de veiligheid de twee andere paarden maar in de rijbak gezet, en die van mijn in de weide...

Maar ow ow wat een gepiep, getrap en ge-ren langs de omheining, af entoe hou ik met hart vast als er weer één met een noodvaart op de omheining afgestormd!

Dit maar even een paar dagen aanzien en dan moeten ze het nog samen proberen... :o

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:03

Wat ben ik dan blij met mijn paard als ik dit zo lees, die loopt los mee vanuit de bak naar de wei, rolt een keer en gaat eten.
Ze is wel de baas over haar weidegenootje(ruin) en wil wel eens wat chagerijniger doen als ze hengstig is maar mijn hemel, bovenstaande problemen zijn gelukkig nog nooit in mijn hoofd opgekomen

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:08

Die van mij is er ook goed in hoor! Baas van de weide en als en vreemde eten brengt en het gaat niet snel genoeg, wel dan springt ze wel even over het hek van 1.50 om er als eerste bij te zijn :P Grappig om te horen maar minder leuk voor degene die eten brengt en omver gelopen wordt door 700kg paard dat dan vooral niet terug wilt naar de wei. Of dwars door de draadomheining naar de andere wei lopen, vaak nadat ze eerst haar halster kapot heeft getrokken en dus door anderen niet te pakken is te krijgen. Op den duur verwacht je bij elke telefoon die je krijgt het nieuws: ze is weer weg, kun je haar even komen vangen :P Maar liever zo als dat ze in een stal moet staan, helemaal ongelukkig en slopend aan een razend tempo!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 16:01

Vandaag in de wei gezet, voor het eerst met een paar anderen.
Mijn mond viel open..... met zweethanden en trilhanden klik ik haar los (peesjes om).
Ga maar meisje en doe voorzichtig met je been.
Daar ging ze dan, eerst eventjes duidelijk maken wie hier de baas is......
Kop er op en gaan, vol op de rest af.
Mijn hart stopt even met kloppen maar er gebeurde helemaal NIKS????
Ze keerden elkaar de kont toe en dat was het.
Nou, daar stond ik dan.....nog helemaal trillend en klam mezelf maar besloten uit te lachen.
sja
Nou is er een nieuwe 3 jarige gekomen, ik ben nu al bang dat ze daar morgen mee het land op moet.
De 3 jarige kwam nogal dominant over en dat word niet gepikt door mijn meisje.

Ik ga maar vast duimen voor mezelf hihi.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:39

Ohh ik herken mezelf helemaal in je verhaal. Sinds mijn vorige paard haar been gebroken heeft op het weiland vind ik dat hele weidegang maar niets, en denk ik ook bij iedere gekke bok die mijn paarden maken ohoh als dit maar goed afloopt. Gelukkig *klopt heel snel af* is het tot nu toe altijd goed gegaan, en ik moet zeggen, als ik mijn paarden dan tevreden op de wei zie lopen geeft dat me wel een goed gevoel. :)

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:42

Ik hou ook altijd even mijn hart vast als ze weer naar buiten mogen na de winter, eerst heel gek doen en daarna een paar dagen stijve spieren maar ik heb nog niets ergers meegemaakt.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:56

erg herkenbaar hoor, maar ik maak me dan ook zorgen om alles, ook als we met de trailer weg moeten of verhuizing naar andere stal enz enz, stress momenten voor mij!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:44

Lastig hé paarden ;)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:52

hier staan mijn beide paarden het hele jaar door samen op de wei, dus wat dat betreft weinig problemen. Mijn ene merrie is de leider, voorheen stond ze ergens anders met een kleine kudde. Toen hoefde ik nooit bang te zijn dat ze iets had, want zij was degene die de klappen uitdeelde ;) Nu ben ik bang dat mijn andere paard de klappen moet incasseren :D
het enige waar ik altijd bang voor ben, is dat de bliksem op ze inslaat

edit: of dat iemand 's nachts besluit om ze in te laden en mee te nemen

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 08:05

Ja, onweer,bliksem.
Eigenaren bij ons op stal wilden met erg heftig onweer de paarden snel binnen halen.
Ik dacht...ok....ik kom helpen....
Toen de veulens hun moeder kwijt raakte in het gehaast schoot iedereen in de stress.
Ik stond met het hek in mijn handen om de veulens niet te laten ontsnappen.
Het rommelde en waaide en regende heftig.
En wham, ik voelde iets raars door me heen trekken,niet heftig maar het was er wel.
Toen ik om keek zag ik het gras meters omhoog springen en een rookwolk uit de grond komen.
De bliksem was ingeslagen een meter of 30 verderop, je zag er later ook een gat in de grond zitten.
Nee onweer is ook mijn ding niet meer en de paarden (als ik het onweer niet voor kan zijn) moeten zich voortaan maar even zien te redden als het feest eenmaal is los gebarsten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:10

Zul je net zien idd, verwacht je het ergste, komt er niets :P Voor niets stresssen.Al is het vaak in het begin 'nieuw' en later komen eventuele problemen pas, iig daar ben ik dan weer bang voor...

Een dominant paard is niet erg, maar dan moeten ze ook echt dominant zijn. Die van mij doet wle alsof, kan ontzettend terroriseren bijna, maar als je ECHT dominant en de baas bent is alleen booskijken voldoende toch, in de hoek drijven en meppen slaat nergens op... Ben blij dat mijn shetje er scheit aan heeft, snel is en terug trapt, sinds ik die bij mijn merrie heb lopen is ze een stuk rustiger in haar kop. Want die op zo'n 'merrie-manier' te pakken nemen lukt toch niet :+

@ Lonnie; zo denk ik nu ook; zij is gelukkig dgene die de klappen uitdeelt, maar paard is een beetje raar en vergeet met trappen etc wel eens een eventuele omheining. Gelukkig is dat al een stuk minder *klopt af* maar een paar jaar terug zijn er veel gesnueveld, en helaas dan vaak met been erbij.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:24

maak me het minst zorgen om de paarden, meer om de eigenaren die dan weer zo 8)7 gaan gedragen. gelukkig staan mijn paardjes nu ergens waar we onze zorgen kunnen bespreken ipv dat je word afgerekend op wat jouw paard wel allemaal wel niet doet OF dat er door toedoen van de mens veel wisselingen zijn waardoor die paarden zich elke keer weer moeten "bewijzen" OF ijzers omkrijgen waardoor als ze dan een keer meppen het ook meteen goed raak is.

meestal redden de paardjes zich wel mits de eigenaren ze gewoon lekker 24/7 ijzerloos op de wei laten staan :D :D . hahahaha klink ik nu als een natural....... (was niet mijn bedoeling om die discussie aan te laten waaien hier hoor!)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 08:36

celticpony schreef:
maak me het minst zorgen om de paarden, meer om de eigenaren die dan weer zo 8)7 gaan gedragen. gelukkig staan mijn paardjes nu ergens waar we onze zorgen kunnen bespreken ipv dat je word afgerekend op wat jouw paard wel allemaal wel niet doet OF dat er door toedoen van de mens veel wisselingen zijn waardoor die paarden zich elke keer weer moeten "bewijzen" OF ijzers omkrijgen waardoor als ze dan een keer meppen het ook meteen goed raak is.

meestal redden de paardjes zich wel mits de eigenaren ze gewoon lekker 24/7 ijzerloos op de wei laten staan :D :D . hahahaha klink ik nu als een natural....... (was niet mijn bedoeling om die discussie aan te laten waaien hier hoor!)

ik weet ook dat je deels gelijk hebt hoor. Ik kan me vaker drukker maken dan echt nodig blijkt achteraf. Aan de andere kant bevestigd ze ook vaak het tegendeel.
Ik heb me dan ook voorgenomen tegen andere eigenaren te zeggen dat ik haar dit allemaal niet aangeleerd heb en er moeilijk 24/7 naast kan gaan zitten. De ijzers zijn bij sommige helaas een noodzaak, zou ze er het liefst ook onderuit zien.

Meisje heeft laten zien echt dominant te zijn, oren in de nek en de kont er in draaien blijkt voor dit jaar voldoende. Nu nog even de omgang met de dominante nieuweling afwachten....