Ik ben toen t warmer werd rustig gaan afbouwen met de dekens, mede ook omdat ze er enorme schuurplekken van kreeg overal. nu had ik 2 maanden geleden de 200grams op(van 360 naar 200). toen het warmer werd ook snachts heb ik de o gram opgedaan en nu sinds een week of 2 de katoenen zomerdeken. Gisteren heb ik helemaal niets meer opgedaan op advies van de staleigenaar. is dit nu niet te koud voor me paard? begin toch te twijfelen omdat het snachts nog wel eens 3 graden wil worden maar overdag is het hier 14 graden(brabant). kan hij nu kou vatten of valt dat wel mee? morgen toch weer opdoen of af laten?
oke misschien moet ik dan morgen toch weer een deken snachts opdoen.. vat ze nu dan kou? of valt dat wel mee?
Mercredi
Geplaatst: 11-04-10 21:34
Als ze 's nachts in een dichte stal staat dan koelt het daar niet zo snel af als buiten. Ik heb mijn paard nu nog onder een 0 grams regendeken staan maar op zich kan een paard/pony beter tegen de kou dan dat ze het te warm hebben onder een deken op want dan kunnen ze die warmte niet kwijt. En een deken met loopsplitten voorkomt vaak schuurplekken op de schouders.
mirgino
Geplaatst: 11-04-10 21:36
is je paard geschoren?
mijn paard was niet geschoren en staat al een paar weken zonder hij heeft een stal met luik dat open staat en een dun vachtje
ik doe echt geen deken meer om.
NicoleWHS
Geplaatst: 11-04-10 21:37
Ligt eraan hoe ze in haar haar zit en hoe het tocht in de stal.
Ze kan het zoals Mercredi zegt beter iets te koud hebben, dan te warm.
rosja1
Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-10 23:14
ze is niet geschoren en het is een paard wat het heel snel warm heeft(zweten). ze heeft geen dikke vacht maar ook geen super dunne en staat in een stal in een beschutte hoek,de voorkant is open maar het waait er niet echt en het is er zeker warmer als buiten.
Caresse07
Geplaatst: 11-04-10 23:16
Als ze niet geschoren is en het snel warm heeft, dan denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken dat ze te koud zal hebben. Kou vatten zal ze alleen doen als ze op de tocht staat
Judith_VB
Geplaatst: 11-04-10 23:19
Ik heb een arabier die niet echt dik behaard is. Toen het een paar weken geleden warmer werd (boven de 7 graden overdag) heb ik in een keer het dek afgehaald. Een paard is zeer goed in staat om zichzelf warm te houden en met het op en afhalen elke keer denk ik dat je paard eerder last heeft dan dat je het gewoon in een keer doet. Kijk wel je paard goed aan. Bij mijn andere arab was het te vroeg en heb ik na een paar dagen het dek weer opgedaan. Ze begon te "slijten" zoals dat heet. Al haar energie ging naar het warm blijven en daardoor verloor ze wat vlees.
NicoleWHS
Geplaatst: 11-04-10 23:25
Denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, voel morgenochtend even hoe ze aanvoelt, dan weet je het gelijk.
Die van mij staat in een vrije koude stal met luik waar vaak de wind vandaan komt. Doe nog eerder de deken om omdat het dan daar best wel tocht, dan de kou.
mijn paard staat al ruim een week snachts zonder deken op stal ( binnenstallen met 4 paarden) heb een zondag en vandaag de deken overdags opgedaan omdat er een fris windje stond.
morgen en van de week schijnt het weer 16/18 graden te worden dus gaat de deken overdags ook weer af .... ik kijk pe dag hoe het weer is
hij staat dan met een fleece gevoerde regendeken op.
Mijn haflinger is deels geschoren, staat 24/7 buiten en al een paar weken zonder deken. Ik heb niet het idee dat hij het koud heeft. Met deken had hij het in ieder geval te warm. Zeker overdag is het warm zat. 's Nachts kan ze ook in stal staan. Dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken
mijn tinker is al helemaal uit zijn winter vacht en staat al 24/7 buite had vorige week nog een 0 grams regen deken op maar heb m sinds paar dagen helemaal af gelaten. kan best
Lotje02
Geplaatst: 15-04-10 11:49
Mijn paard staat nog onder een ongevoerde regendeken omdat ik het 's nachts toch nog wat koud vind.
Mijn paarden (uitloopstal) staan al een paar weken lekker zonder deken!
Deejj
Geplaatst: 15-04-10 15:43
Lotje02 schreef:
Mijn paard staat nog onder een ongevoerde regendeken omdat ik het 's nachts toch nog wat koud vind.
Ja die van mij ook! hij is geschoren en staat buiten
Hawai
Geplaatst: 15-04-10 15:49
Je paard heeft van nature een beschermende vacht/huid, juist met deken kan hij zelf zijn temp niet regelen. Die van mij heeft tijdens het strenge vorstweer onder een 200 grams gestaan en sinds een aantal weken al weer lekker bloot. En nee ze heeft geen dikke vacht maar heeft het in de nacht ook niet koud en staat in de ochtend ook niet zwetend in haar stal zoals de meeste bij ons op stal wel omdat de eigenaren het in de nacht nog te koud vinden om zonder deken te laten staan. Ik zou zeggen lekker aflaten dat deken.
Sabinee__
Geplaatst: 15-04-10 15:51
Ik zou lekker geen dekens meer op doen, zeker niet meer met dit weer. 3 graden 's nachts - zeker als die van jou dan op stal staat - is echt super makkelijk te doen. Hier staan ze 24/7 buiten sinds half maart en ook al een maand of wat zonder dekens.