Zonnebrand op de neus?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Zonnebrand op de neus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 12:33

Hoop dat t hier goed staat, kon er zo gauw geen ander topic over vinden..

Heb een jaarling met zo'n schattig roze neusje.. Hij staat 24/7 op t land en aangezien de eerste zonnestraaltjes zich al hebben laten zien rijst bij mij de vraag; moet er van de zomer zonnebrand op dat roze neusje? Het lentezonnetje kan naar mijn idee niet zo veel kwaad, maar aangezien er al berichten zijn geweest dat we een lange, hete zomer tegemoet vraag ik me toch af in hoeverre het verstandig is om te voorkomen dat ie zn neus verbrandt..

Ben er misschien een beetje vroeg bij, maar ach, regeren is vooruit zien :)

Thnx voor de info alvast!

Karenx

Re: Zonnebrand op de neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:43

bij sommige schijnt het te werken maar ik heb er een hele slechte ervaring mee. Bij mij verbrandde het neusjes juist en kwamen er vieze (mokachtige) korsten op de neus, toen ik stopte met smeren verdween dat ook weer. Dus nooit meer zonnebrand voor mijn paard, wil misschien wel zo'n neusklepje kopen die de UV straling tegenhoudt, dit is zo'n lapje wat je aan het halster kunt maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:45

Ik heb vroeger weleens gesmeerd met P20, een fantastisch olieachtig zonnebrandmiddel dat - in tegenstelling tot andere merken - urenlang blijft werken zonder dat je bij moet smeren. Die werkte op zich heel goed, maar ja, 't is wel een gedoe.
Niet met vaseline gaan smeren, dat wordt vreselijk!

Later heb ik zo'n zonneklep aangeschaft bij de paardendrogist en die bij de schoenmaker aan een nylon halster laten naaien (want die klittenbandjes zijn er zo af). Werkt nog beter.

Verder evt. stJanskruid in het weiland verwijderen want die maakt overgevoelig voor zonlicht.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:31

Ik denk dat het nu nog niet nodig is. De zon is nog niet zo krachtig.
Zelf smeer ik de roze neus van mijn pony in met zalf, wat gelijk factor 8 zonnebrand is. Speciaal uit de paardenwinkel.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:35

:n Sowieso inderdaad geen vaseline!!! dat is vet en brandt juist in!!!!

Zou er nu nog niets op smeren dan bouwt de huid zelf bescherming op. Vaak zie je ook dat paarden zelf bescherming tegen de zon vinden door bijvoorbeeld hun snoet met zand vol te smeren.

Wel in de gaten houden, als het neusje wel verbrandt gewoon een sunblock er op smeren ( bijv zwitsal)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:51

ik werk ook altijd met zonnebrand!
werkt niet helemaal, maar toch al heel veel beter dan dat je er niks tegen doet.
heb ook een keer zo'n zonneklepje gekocht. 't enige probleem is dat mijn pony altijd z'n halsters afdoet in de wei (hoe ie het voor elkaar krijgt? geen idee! 't halster is in ieder geval niet te groot!) maargoed. eerst geprobeert of ie t halster omliet (ja!!) en toen zo'n ding gekocht, alleen z'n halster was elke keer weer af, en na een paar dagen was 't ding gesloopt.. |o
mijn advies is dus. nooit zo'n ding kopen als je paard niet van dingen om z'n hoofd houd...

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:53

Ik heb ook eentje met bles en roze neusje gehad en mn nieuwe heeft weer een roze neus. Wij hebben een soort dekje van een oude spijkerbroek gemaakt die ik aan t halster vastmaak zodat die over de neus valt. Daarnaast smeer ik het ook altijd in met zonnebrandcreme, hoge factor. Werkt super

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:25

Ik smeer zomers ook de roze neus van mijn merrie in. Het helpt wel iets, maar verbrand nog wel een beetje. Vorig jaarw as het echt erniet onwijs verbrand, iets kortstjes in de periodes dat ik dacht dat het wel even zonder kon (niet dus). Paard dat bij haar staat, ook een roze neus, heeft een donkerroze/ oudroze neus in de zomer na verbranding en heeft er vaak dikke kortsten op zitten. Mijn merrie heb ik dat niet gehad, dus ik denk dat het wel werkt.

Ik heb speciale voor paarden, bij de paardendrogist vandaan.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:27

Ik heb vorig jaar nadat mijn paard zijn neus had verbrand 3x gesmeerd met Zwitsal zonnebrandcrème. Daarna even een een paar dagen aangekeken , en hij heeft daarna nooit meer zijn neus verbrand. Ik zou het dus even aankijken. Mocht het nodig zijn kun je altijd nog smeren. :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:29

lijkt me een heel gedoe :) ik zou een flapje kopen voor over zijn neus dat word bevestigt aan het halster! :) veel makkelijker

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:33

Maar dan moeten ze een halster om. Die vna mij krijgt ook de kriebels van zo'n flapje, vond het maar niets.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 23:01

Hoop tips iig al! Thnx!
Was inderdaad wel van plan om het eerst even aan te kijken hoor, anders zou je misschien gaan smeren terwijl het helemaal niet nodig is :) Hij heeft niet zo veel met halsters en vind het zelf ook een prettigere gedachte als hij niet zomaar ergens aan kan blijven hangen..

Maar zwitsal of van de paardendrogist dus hihi.
Nogmaals thnx voor de tips!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:06

nee geen zwitsal of andere smeersels die hier genoemd worden!
heb alles geprobeerd, zo erg dat de vellen eraan hingen..
toen kwam de gouden tip, SUDOCREME! werkt geweldig.
Is normaal voor baby's, verkrijgbaar bij drogist, maar dit werkt tegen het evt. verbranden maar ook als het verbrand is!
Dus hou in gedachte ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:09

zomerdag staan ze smorgens lekker met hun neus in de zon...maar andertussen is het gras wel nat van de dauw..en water en zon versterken elkaar he.

zet ze dus niet in al te lang gras..dat scheelt natte neuzen :D

ohw ja,oren van paarden kunnen ook flink verbranden hoor

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:11

Nu hoeft het nog niet. De zon is echt nog niet krachtig genoeg.
Als het echt warm wordt en een flinke zon is moet je het wel doen. Hier doen wij het ook altijd bij de roze neusjes. Sochtends even zonnebrand erop voor babys, factor 30 dacht ik. Ze vinden het niet leuk maar het helpt echt wel.
Niet met vaseline smeren hoor, dat brandt harstikke erg!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 23:14

Hihi iedereen zegt weer wat anders, errug grappig :)

Even voor de duidelijkheid; is ook om maar voorbereid te zijn op de zomer, nu is t echt nog niet nodig nee :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:17

Ja hier werkt het super. Allemaal roze neusjes en geen een verbrand er meer.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:58

Onze tinker heeft ook z'n schattige melkmuil, die dus goed verbrandt. }:0 Zonnebrandcréme helpt wel, maar niet lang; als hij in de wei staat te grazen is dat er zo afgeschuurd. Daarom heb ik zo'n zonneklepje aan z'n halster gemaakt. Dat staat 'm heel cool 8-), het klepje blijft goed zitten en zijn verbrande neus is verleden tijd. :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:01

Heb een merrie met een lichte neus. Heeft niets geen last van verbranden.

Zou het dus aankijken en zodra je wat ziet direct Sudocreme smeren. Ben geen fan van zonnebrandcreme ivm de parfum ed wat er in zit. Dan kan nog wel eens allergische reacties geven.

2e optie is een soort van zonneklepje aan het halster zoals ElsB beschrijft. Maar ik wil mijn merrie geen halster op doen in de weide dus dat valt hier al af.

_marlinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:56

Als ze nu al veel last krijgt van een verbrande neus zou ik het wel doen,
Anders nog even laten ;) want dan raken ze er ook aan gewent en het minste geringste dat er dan gebeurd is het kassa!

boendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:02

Mijn merrie met lichte neus heeft eigenlijk nooit last gehad van zonnebrand, behalve toen ze een keer janskruid had gevonden. Zag er vreselijke uit. Ik heb er toen nestosyl op gesmeerd, dat werkte goed (en een paar dagen binnen laten staan). Pas wel op met geparfumeerde produkten, niet alleen wegens allergieen, maar de meeste paarden houden niet zo erg van parfums.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:03

Mijn zwarte paard jaja, pikzwart, verbrand bij dit beetje zon van afgelopen dagen op dr koppie, nu 3 dagen smeren met zonnebrand en tis weg. Ik zit aan de zwitsal variant.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:07

Ik smeer niet! Ik heb een roze appaloosa, hij verbrand 1x in de zomer en daarna kan hij er de hele zomer tegenaan. De DA heeft aangeraden niet te smeren, anders kan je de hele zomer aan de gang blijven. En tot nu toe heeft hij al 2 zomers gelijk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 21:48

Ben inderdaad sowieso voor om t eerst even aan te kijken :) Maar als t toch gaat verbranden is t fijn om er alvast iets voor te hebben :)

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:14

Ik smeer mijn haflinger haar neus altijd in met zonnebrand, anders hangen de vellen er aan! Let wel goed op dat je een zonnebrand gebruikt waar niet teveel rotzooi in zit.