Extra kosten paard met zomerexceem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Extra kosten paard met zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:45

Ik weet niet of het hier goed staat & of er al een topic over is. (ik heb niets relevants kunnen vinden met de zoekfunctie)

Heb 2 pony's op het oog die ik binnenkort ga bekijken.
Één daarvan heeft zomerexceem. Volgens de eigenaar valt dit waarschijnlijk wel te houden met een zomerdeken. Ik heb de pony van een zéér betrouwbaar adres dus er is geen sprake van verkooppraatjes!
Graag zou ik van jullie een schatting willen van de extra kosten die bij zo'n pony komen kijken.
Van de verzorging en behandeling van zomerexceem ben ik op de hoogte en ik ben mij ervan bewust dat dit veel extra tijd zal kosten.
Wanneer het echt mijn 'droompony' (penny :+ ) lijkt te zijn heb ik dit er in elk geval wel voor over.
Nu dus alleen het punt 'kosten' nog.

Ik ben mij ervan bewust dat een pony altijd veel geld kost en dat je anders er niet aan moet beginnen. Ik heb maandelijks ook zeker ruimschoots voldoende te besteden om een pony goed te kunnen fincancieren. De schatting van de kosten voor de behandeling van zomerexceem die ik jullie vraag is puur bedoeld om voor mijzelf de afweging te kunnen maken of ik deze extra kosten ervoor over heb, of dat ik dan liever sowieso ga voor de andere pony. Ook weet ik dat je natuurlijk altijd onvoorziene kosten kunt hebben en dat elk paard kwaaltjes kan krijgen.

Alvast bedankt!

Madeliefjes

Re: Extra kosten paard met zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:51

Extra kosten hangt natuurlijk ook een beetje van jezelf af met wat je wilt en hoe het gaat met de pony. Sommige ponies kunnen het goed af met alleen een deken. Ik kies zelf voor een boett deken en deze kost voor die van mij 230 euro. Dan ligt het aan je pony hoe lang die er mee doet. Ik gebruik die van mij al een paar jaar maar ze heeft hem lang niet altijd op. Als je pecht hebt is ie zo kapot. Maar als het dus goed gaat ben je met een deken klaar. Daarnaast gebruik ik per maand 1 insectenspray van 17 euro, 2x drainage compositum per jaar a 30 euro geloof ik, 4x Puur culico per seizoen a 15,95 per stuk, dat is wel het belangrijkste. Voor de rest hangt het van jezelf af hoe je de pony gaat houden. Ik hou die van mij vaak ook snachts nog binnen als het heel erg is dan komen daar ook weer extra kosten bij wat vlas en hooi betreft. Ik vind het moeilijk om daar een schatting van te maken. Misschien dat je even duidelijk moet maken hoe je haar wilt gaan houden en wat je plan van aanpak zal zijn dan kan ik daar wel een kostenplaatje bij maken denk ik.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 12:01

Ik zou haar wel veel buiten willen hebben, maar dan natuurlijk niet met zonsop- en ondergang.
Zou haar graag zoveel mogelijk met de andere paarden buiten willen hebben.
Verder 'savonds, 'sochtends en 'snachts op stal.
Qua voer, hooi, vlas e.d. zit ik niet aan extra kosten. (mijn vader heeft een diervoeder bedrijf)
Het gaat me puur om de spullen om de exceem te behandelen.
Jij gebruikt dus sowieso 3 verschillende behandelartikelen. Daar heb ik al wat aan qua inschatten wat dat maandelings kost.
Dan zou ik icm een goede deken daarbij opgeteld al een aardig beeld hebben van de kosten voor de verzorging ervan?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:05

tsja, dat ligt er aan wat je wilt: wil je homeopatisch het hele zomereczeemseizoen je paard ondersteunen of niet?

hoe lang doet je paard met deken (ik heb er 1 die in een jaar 3 dekens weet te slopen, kijk dat kost al meet dan als je paard 3 jaar met 1 deken doet ;) )

geef je je paard speciaal voer? moet je dingen anders regelen dan het bij de andere paarden gaat waar je staat?

ga je iedere dag insprayen met spray tegen vliegen?

ligt allemaal een beetje aan wat je wil, hoe erg het is, en hoe de omgeving al `geschikt` is voor een ZE-paard

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:07

Ja dat denk ik wel. Je kan het zo gek maken als jezelf wilt. Maar gebleken is toch wel dat dingen zoals drainage compositum en een goede insectenspray en misschien eens wassen met een goede shampoo (tee trea of teershampoo) in combinatie met een deken al erg goed is. En ik weet niet in hoeverre je je hebt verdiept in de voeding voor een eczeem paard. Daar kan je al een hoop leed mee verhelpen namelijk! Suikers uit brok en gras verergeren vaak de jeukklachten namelijk.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 12:19

Bedankt voor de tips!
Ik wist dat nog niet. (van die suikers!)
Zijn wel dingen om rekening mee te houden. :)

Nou ja, eerst maar eens gaan kijken. Misschien spreekt de andere pony me sowieso meer aan?
Maar goed, in elk geval vind ik het handig om nu een grove schatting te hebben van de kosten die er bij komen kijken. :)
Het is wel iets om goed rekening mee te houden bij de uiteindelijke beslissing!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:49

Sjah, je kan het zo gek maken als je zelf wil volgens mij, en natuurlijk ligt het ook aan hoe erg je pony het heeft. Zo'n deken kost niet de wereld, ik heb altijd een Pagony van €79,95. Verder kan je een heel eind komen met Teatree- of Betadineshampoo, heeft mijn pony iig veel baat bij. Dit jr ga ik met haar een speciaal dieet proberen, dat gaat me wel wat meer kosten maar op zich valt het allemaal ook reuze mee. Per maand zou ik je niet kunnen zeggen, ligt dus aan wat je wil gaan doen. Een zalfje wat mijn pony goed hielp, was een ongeparfumeerde uierzalf mengen met Teatree-olie en Johanneskruidolie. Die olie kost rond de €20 maar ik doe er ruim een jaar mee. Uierzalf kost een keer €2.
Succes iig :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:09

PP --> SV

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:30

SEME is in eerste instantie een stofwisselingsprobleem. Mineralen tekort/overschot (weidebeheer is hier heel vaak de boosdoener!) en of teveel suikers/zetmeel, eiwit in het rantsoen. Volledig op goed hooi (geen kuil!) samen met goed mineralensupplement kan een heleboel recht trekken. 1e stap daarbij is bloedonderzoek, zodat je gericht mineralentekorten/onbalans kunt aanvullen. Is gezondheid en alles geheel in orde kan je pas spreken van de ong. 15% van SEME paarden die inderdaad alleen gevoelig zijn voor muggenbeten. Die heb je inderdaad jeukvrij met een goede deken en veel antivliegenspray.
Paard dat slechts muggenjeuk heeft door overbelast systeem/tekorten zal je met een deken en smeersels niet jeukvrij krijgen. Kan je echter de overbelasting oplossen kunnen deken en smeersels (permanent) in de kast.

Lees ook topic over zomerexceem op medisch eens door. Mega veel pagina's inmiddels, maar er staat heel veel nuttige kennis en inzichten in.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 11:20

Bedankt tamary!
Hier kom ik echt goed verder mee! :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:53

mijn ervaring?

wat knoflookgranulaat en verder niks

het allerbelangrijkste is het juiste voer en juist stalbeleid
daar gaan de meeste de mist mee in

verder kost het je ruim 1 jaar om een paard van de ergste jeuk af te krijgen
dan nog een paar jaar voordat ze er echt vanaf zijn

het allerbelangrijkste is dat je een plek hebt waar niet al teveel steekbeesten leven en dat kan heel plek gebonden zijn
ik heb weinig last terwijl mijn buurvrouw 8 huizen verder haar paard gek wordt van de muggen en dazen, maar zij zit dan ook naast een slootje en heeft koeien naast haar wei

verder zorgen voor een koude wat donkere stal maar wel zo open mogelijk(opening op noord) en de stal zoveel mogelijk vrij houden van mest
ik heb hier rubber matten
zo heb je geen vliegeneitjes in de stallen en dus ook nauwlijks vliegen
verder s'morgens even spuiten met veerust in de ergste periode

hier gaan ze s'morgens rond 10 uur buiten en rond 10 uur binnen
bij erg warm weer zet ik ze gerust s'middags even binnen, lekker koel in de schaduw

zorg dat de paarden/pony's vooral schraal de lente en zomer ingaan
juiste vette pony's hebben meer last van jeuk
verder voer ik al mijn paarden gerstemix van mijten, optiform(graskruidenmengsel) en goed hooi

in maart/april begin ik met het voeren van knoflookgranulaat
dat voer ik langzaam op tot een half schepje s'morgens en s'avonds, nu alleen nog s'morgens tot het echt warmer wordt
en in het najaar bouw ik dat weer af

ik heb in november ook een excemer gekocht en die krijgt al vanaf dat ze hier is knoflook
zij moet een jaar ontgiften voordat ze op normaal randsoen kan gaan

verder zijn er meer redenen waarom een paard schuurt
bijvoorbeeld bij een ruin een vieze koker en ook bij wormen schuren ze snel hun staart

verder een paard wat jeuk heeft wil krabben dus krab hem lekker vaak en veel
jouw handen brengen minder schade aan als een muur of boom
komen ze op stal, ros ze dan lekker pittig door zodat het bloed al het gif snel opneemt en de jeuk minder wordt
vervolgens gaan ze eten en een paar uur later als al het hooi op is , is de koele nacht de verdere hulp tegen de jeuk

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:57

We hebben hier een haf staan die best een extreme vorm van exceem heeft ontwikkelt.
Dit paard krijgt nu allerlei kruiden van herborist Alex demeter.. maar toe nu toe heb ik er nog weinig verandering in zien komen, misschien dat het dit jaar beter gaat?

Het ligt er natuurlijk ook aan waar je staat met je paard.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:58

mijn haflinger heeft ook zomerexceem,
'we hadden een pagony exzeemdeken maar der manen komen er heel erg uit dus gaan we dit jaar voor een amigo exceemdeken.

verder krijgt ze dagelijks fenonolf ( zoiets heet het) spray.

en ze mag geen worten, bieten, appel enz,...
en dit gaat echt heel goed.

succes met het zoeken van je paard

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:23

Ik geef mijn paard Subli zonder(muesli)met een maatschep Subli eczeemmix.En natuurlijk geen suikers!

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:13

wat een moeite allemaal
mijn pony heeft al 11 jaar somerexceem en heeft 7 jaar met een echte boett deken gedaan

het eerste jaar hebben we homeopatische middelen geprobeerd maar dat werkte bij deze pony niet en toen hebben we dus een boette omgedaan en alles was 1 x klaar

nu het laatste jaar(2009) liep ze dag en nacht in het land met de boett op en krijgt gewoon sportbrok en muesli en hooi en voor de rest wordt er niks aangedaan en het gaat super

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:19

Die van mij heeft een heel simpel vliegendekentje op. Verder krijgt ze knoflook door haar eten, en wordt ze iedere 2 dagen gewassen met zwavel&tees shampoo, en met betadine shampoo. Ze wordt iedere dag ingespraid met vliegenspray, en ik smeer speciale anti-beestjes troep in haar staart iedere dag.

Ik denk in totaal... 30 euro per maand?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:01

ik een deken van 70 euro
en werk met homeophatische middelen die kosten ong 100 euro permaand
maar helpen perfect

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:38

Ik hoop dat de extra kosten blijven staan op zo'n 100 euro. Heb een halsdeken gekocht en hoop dat het voldoende is voor de komende tijd. Vorige jaar hoop geld uit gegeven aan allerlei smeersel dingetjes maar de meeste hadden niet echt effect.
Voor de rest zeggen ze dat knoflook helpt. Maar dat krijgen ze hier zoiezo altijd in de zomer dus geen extra kosten.

Yvonne1007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:46

pfff, moeilijk zeg allemaal. ik heb een dekentje van 60 euri's en dat wekt zo goed als dat je van een deken kan verwachten. als ze afentoe wat jeuk heeft haal in een kan zee water (gratis) (lekker makkelijk als je aan zee woont :D) en dan spons ik daar der manen mee. en thats it. ze krijgt gewoon kuil, appels enz enz.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:51

ik heb een deken van 160 euro rambo sweet itch hoody,
zit als gegoten, en hij staat er nu 24/7 mee buiten!

ik smeer er een soort lotion op iedere dag,
equivalox of zoiets,

is goedkoop en werkt prima,
mijne heeft nu nergens meer last van!
vorig jaar alle manen eraf gevallen en niks meer :o

arankie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:08

mijn paard heeft ook zomerexeem
maar het prima te doen

wat ik doe:

ik koop ieder jaar een pagony zomerexeem deken voor 100 euro
mijn paard word elke 6 week geprikt en dat helpt wel heel goed alleen die prikken zijn wel heel duur volgens mijn want ik betaal ze zelf niet.
en verder gebruik elke dag heel veel vliegenspray
je kunt ook iets straks doen om de manen heen zodat je paard ze er niet afschuurd.

ik vind dat het wel mee valt met die extra kosten

ze zeggen dat zeewater ook help dat ga ik binnenkort eens proberen.
want zoute dingen helpen wel want die beestjes gaan door dood daan
of eitjes :P

hopelijk kun je er wat mee ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:25

Zitten niet echt veel extra kosten aan hoor ;)
in iedergeval, zolang je niet allemaal middeltjes gaat uitproberen.
Wat ik kan aanraden is dus gewoon een super goede exeem deken, hoofdkap erbij
anders verlies je hun pony ( :+ ) en mochten ze toch hebben geschuurt even met
teer schampo wassen en volgende dag beter niet naar buiten doen, maar in een schuur vrije
omgeving zetten :D Zelf bevind ik er niet echt veel extra kosten aan ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:29

Mijn peerdie krijgt handje muslie en winter wortels en een pluk hooi.
Worden ze mooi dun van, en ik vind wortels niet echt nare dingen :+
appels zijn kwa suiker erger, maar dat kan niet veel kwaat hoor, zolang ze
niet in een appelboomgaart staan haha :+

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:41

Als je ook andere pony's heb gezien zou ik eerder voor die gaan. Ik heb zelf een eczeem pony en mocht ik een ander paard gaan kopen ooit, weet ik dat het nooit een eczeempony word. De mijne heeft zichzelf echt tot bloedens toe open geschuurt. En het is ook gewoon zonde. We hebben ook veel geprobeerd om het juiste middeltje te vinden, ook DA laten komen. Maar weinig hielp. Een eczeemdeken zou kunnen helpen maar is best vervelend, elke keer op en af doen enzo. Nu staat ze 100 meter van de zee en gaat het heel goed. Maar het is niet aan te raden een eczeempony. ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:17

Wat ik uitgeef in het seizoen is best heel veel:

- nieuwe eczeemdeken. 80 euro 1x per jaar.

- 2x flesje drainage compositum. 50 euro
- elke anderhalve maand een pak hippo eczema. 130 euro
- teershampoo elke maand: 10 euro
- voer Marstall eczem elke maand: 20 euro.
- lotions elke maand: 10 euro.

Dan heb ik ook een grasmasker maar dat is eenmalig 30 euro.
En dan de tijd die ik eraan besteed; elke dag smeren, en voer mengen en
deken aan/uit trekken stelt niets voor. Alleen was ik haar 1 a 2x per week
met de teershampoo en dat kost wel een uurtje, maar dat is niet
enorm tijdrovend ofzo.

Alleen de zorgen die ik ervan heb, zijn weer wat minder fijn. Ik zoek naar
alle middeltjes en nieuwe dingen, probeer er heel veel over te leren en elke
dag maak ik me weer zorgen hoe erg het is. (als ik me gewoon aan m'n lijstje hou,
heeft ze er nagenoeg geen last meer van hoor)