Waarom zoveel verschil in verharen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom zoveel verschil in verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:35

Is weer een hersenspinsel van mij, maar hoe zou het nu kunnen dat je 3 shetten hebt, die alle 3 s'nachts op stal komen, waarvan alleen de 4 jarige merrie al vreselijk ruit? Verder op stal een drachtige KWPN merrie van 13, die verhaart ook gruwelijk, en een 4 jarige merrie en 5 jarige ruin die helemaal nog niet verharen. Als het lengen van de dagen het startsein is voor verharen waarom doen ze dat dan niet tegelijk? (ik sla gemakshalve temperatuur even over want het is nog retekoud en vorig jaar was het heel vroeg warm en toen stonden ze allemaal te zweten in het winterhaar).

Is daar ooit al eens onderzoek naar gedaan?

Relien

Re: Waarom zoveel verschil in verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:38

Hier dezelfde vraag eigenlijk.
Ik had het er dit weekend nog met een vriendin over ik kan echt al plukken uit mijn pony halen.. en mijn vriendin echt niks terwijl de vacht van haar pony veel dikker is. Wel weet ik dat het niks met warmte enzo te maken heeft maar met een datum en van dat de dagen langer worden

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:53

Interessante vraag; bij ons op stal zie je ook enorme verschillen. Of er ooit onderzoek naar gedaan is weet ik niet, maar ik kan wel een paar redenen voor dat verschil bedenken:
- Rasgebonden: mijn tinker heeft veel meer haar dan een arabier en verhaart dus ook veel meer :( .
- Omstandigheden: je merrie is drachtig en hormonen kunnen rare dingen doen je lichaam - ik heb geen idee hoor, maar misschien hoort snel verharen daar ook wel bij :? !
- Genetisch bepaald, al dan niet in combinatie met leeftijd: ik weet niet hoe 't bij paarden zit, maar de ene man is op zijn dertigste al helemaal kaal en de ander is op zijn zeventigste nog steeds in bezit van een mooie volle pruik 8-) - lijkt me niet ondenkbaar dat bij paarden en verharen ook zoiets speelt?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:55

Bij ons ook.

Drie poowns en allen verschillend in verharen.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:57

Ja hier ook :j 6 paarden. 1 kwpner 1 shet 1 haf en 3 fjorden. Een van de fjorden is al flink aan het ruie.. Ben benieuwd naar het antwoord :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:22

Ik denk dat die vacht gewoon reageert op de temperatuur.

Hier vriest het nog (sowieso snachts), en er is een koude wind. Onze paarden staan allemaal 24/7 buiten en verliezen amper haren.
De fries begint wel al een beetje

De mijne niet daar heb krijg ik misschien 5 haren uit ofzo :')

Vorig jaar om deze was het zeker veel warmer, en was ze echt al heeeel erg aan het verharen.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:38

Type wintervacht kan misschien ook een rol spelen. Hier ook een stel shetlanders , mssr iedere shet heeft net een andere wintervacht. De een heeft een veel dikkere en langere wintervacht en een ander heeft juist weinig wintervacht.

Wat ik merk is dat degene met de dikste vacht als eerste verhaart, en de ander die een dunnere wintervacht heeft pas later begint met verharen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:17

gezondheid en mentale gesteldheid speelt ook een rol. Een ziek paard of een paard dat lang opgestald wordt wegens blessure, kan vaak eerder een wintervacht aanmaken of deze juist langer vasthouden. Deze kan ook dikker en langer zijn dan andere jaren.

Genetische aanleg zou ook kunnen, maar hoe verklaar je dan dat mijn volbloed merrie elk jaar een teddy vachtje krijgt en haar leeftijdsgenootje (ook volbloed) een zomervacht lijkt te behouden? Ze staan evenveel buiten, krijgen bijna alles hetzelfde te eten en de mijne staat zelfs enkele weken eerder onder de dekens om de wintervacht te beperken...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:01

shetlandfan schreef:
Type wintervacht kan misschien ook een rol spelen. Hier ook een stel shetlanders , mssr iedere shet heeft net een andere wintervacht. De een heeft een veel dikkere en langere wintervacht en een ander heeft juist weinig wintervacht.

Wat ik merk is dat degene met de dikste vacht als eerste verhaart, en de ander die een dunnere wintervacht heeft pas later begint met verharen.

Ja hier ook.

De Garrano verhaard bijna niet, de Shet en de kruising daarin tegen veel meer en die twee hebben ook een dikkere vacht.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:33

verharen heeft te maken met de productie van melatonine, waarschijnlijk maakt het ene paard dus sneller melatonine aan dan een ander paard en verhaart het daarom ook eerder.

maar dat is maar een hersenspinsel van mij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:06

Ik heb veel familie staan, moeder en dochter, broer en zus etc maar toch verharen die ook verschillend, zelfs als ze een zelfde type vacht hebben. Ze staan bij elkaar dus dezelfde omstandigheden, hetzelfde voer en de één nog fitter dan de ander :Y)
Ik snap niet waarom ze dan toch verschillend gaan verharen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:09

Ik vind het wel appart en ben best benieuwd naar het verassende antwoord, ha, ha.

Ik zit te overwegen of ik er een trui van zou laten maken. :D :+

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:12

Dat vroeg ik me ook al af. 1 van mijn haflingers (18 jaar) verhaart als een gek. Maar zij heeft ook echt een dikke wintervacht (echt dik, heb eigenlijk nog nooit een paard zo dik in de vacht zien zitten..) Terwijl mijn andere merrie (12) ook wel verhaart, maar lang niet zo erg. Na mijn idee heeft dit te maken met de leeftijd/voeding? Ze krijgen beide verschillend voer...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:48

Bij ons kijgen ze gewoon het zelfde voer hoor.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:52

Ik merk bij ons wel de verschillen, sindsdien de ene ander voer krijgt, haart hij ook sneller als vorige jaren... :)

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:56

ja hiero ook, mijn verzorgpony (shettie) verhaart ook veel sneller dan een ouder paard dat daar op stal staat..
Valt me op dat vooral de shetten al snel en heel erg verharen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:10

Hier ook verschil. Ik heb 3 shetten. De merrie verhaart nu als een gek, haar jaarling zoon nog maar een klein beetje op zijn kont en achterbenen, en de ruin nog helemaal niet. Die ruin is altijd erg laat, en de merrie altijd rond deze tijd.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:24

Lanita verhaart, al 2 weken, Timo nog niet, Cas al wel 1 week, de shetlanders ook al sinds een week,
maar er zijn ook pony's bij ons op stal die nog niet verharen :P

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:45

LiSSy schreef:
verharen heeft te maken met de productie van melatonine, waarschijnlijk maakt het ene paard dus sneller melatonine aan dan een ander paard en verhaart het daarom ook eerder.

maar dat is maar een hersenspinsel van mij :D

Niet zo'n vreemde hersenspinsel: onderzoek heeft uitgewezen dat het inderdaad te maken heeft met de hormoonhuishouding. Tja, en wanneer en in welke hoeveelheden hormonen worden afgescheiden is weer afhankelijk van heel veel factoren, o.a. temperatuur, lichtintensiteit, stress, voeding, etc. etc.