geschoren paard rijden in de regen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

geschoren paard rijden in de regen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:31

Deze week verzorg ik het paard van een stalgenoot omdat zij op vakantie is.
Nou heb ik het paard gisteren aardig aan het werk gezet waardoor ze vandaag wel spierpijn zal hebben. (ze werkt de laatste tijd weinig ivm bevroren bak enz).
Vandaag wilde ik haar dus weer rijden om de spierpijn eruit te krijgen, maargoed het regent nu en het paard is geschoren.
Ze heeft geen regen-uitrijdeken, anders zou ik daar mee gaan rijden.

Wat kan ik het beste doen?
Haar gewoon rijden (natuurlijk goed instappen en uitstappen) en dan op stal met een zweetdeken op tot ze droog is? of gewoon losgooien? (dit kan met haar normale deken om, deze is ook waterdicht).

NZ92

Re: geschoren paard rijden in de regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:33

hmm niet al te best, dat hepaard stil heeft gestaan en je hem gister zo hard aan het werk hebt gezet. maar daar kwam je zelf ook al achter, ik zou gewoon vandaag rijden rustig aan doen het is vast wel eens droog en goed in beweging blijven dat ze niet afkoeld. en daarna weer goed inpakken

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:34

Volgens kunnen paarden heel goed tegen dit soort weersomstandigheden. Ik zou gewoon gaan rijden, goed in en uitstappen en dan laten drogen onder een zweetdeken. Als het paard is opgedroogd kun je het weer onder de winterdeken zetten.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:36

@ nienkeniels Ik heb haar niet heel hard aan het werk gezet hoor, gewoon de basis. Maargoed ze was vrijdag een week terug voor het laatst gereden, dus vandaar dat ik denk dat ze spierpijn heeft. Het kan dus best dat de spierpijn mee valt.

Of het droog zal worden vandaag vraag ik me af, het regent al de hele ochtend en ik ga direct uit mijn werk naar stal (13.30)
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 22-02-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:37

@comeback dat paarden er tegen kunnen weet ik, maar geldt dit ook voor een geschoren paard?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:38

Tuurlijk geldt dat ook voor een geschoren paard, even zweetmes erover als je klaar bent en dan lekker warm inpakken.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:39

Volgens mij is het geen probleem als je maar zorgt dat ze weer droogt daarna.
Ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:39

ok bedankt voor het antwoord.
Ik heb nog nooit een geschoren paard verzorgd, dus dacht ik kan het beter vragen dan dat ik maar wat doe.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:04

Heb je zelf geen uitrijdeken of een andere stalgenoot? En anders zou ik gewoon het zweetmes erover :j

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:08

Nee zover ik weet heeft niemand een uitrijdeken.
Verder is er ook maar 1 pony geschoren (waarvan ik niet vermoed dat die een uitrijdeken heeft) , maargoed deze is 1,45 ofz en het paard 1.69

Het is nu gelukkig even droog, dus ik hoop dat dat zo blijft.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:57

Geschoren paard kan ook prima in de regen gereden worden. daarna een zweetdeken op en zorgen dat het niet op de tocht staat !

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:44

Ik zou niet gaan werken met het paard maar het paard of in de wei laten als dat kan zodat hij zelf wat kan lopen. Anders aan de hand stappen of onder het zadel. Je hebt nu micro trauma's ontwikkeld wat prima is mits je deze goed laat herstellen (72 uur) Als je voor die tijd gaat werken worden micro trauma's kleine blessures ets etc. Als je het de tijd geeft door te herstellen krijg je er sterkere spieren voor terug. Tijdens trainingsleer van de endurance geleerd. Dan maakt het natuurlijk niet uit of je de spieren gebruikt voor lange afstanden of voor de dressuur. De basis principe is hetzelfde.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 18:45

Ik heb haar vandaag maar 20 minuten gereden.
Veel gestapt en een beetje draf.
daarna op stal met een zweetdeken.

Bedankt voor jullie antwoorden.

@pba dus als je zwaar traint met een paard moet je 3 dagen wachten voor je weer zwaar mag trainen? (ze had niet zwaar getraind, maar ben wel geintresseerd).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:52

klopt idd. Komt er op neer dat ik bijvoorbeeld 2 a 3 maal per week train en de rest loopt ze in de wei. Na een wedstrijd ben ik verplicht door een ander om haar te laten staan en haar niet bijvoorbeeld te gaan longeren of iets dergelijks. Puur vanwege de microtrauma's. Dus ze staat nu na een zware wedstrijd een week stil om te herstellen. (wel 24 uur wei per dag hoor)
Vaak wordt er ook wel om de dag gereden maar niet om de dag getraint.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:53

Maar wat is trainen in jou ogen dan?
de ene vind dat de basis van dressuur en voor een ander juist de hogere dressuur of is dit afhankelijk van wat je paard kan?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:01

Alles wat je opbouwd is trainen. In jouw geval heeft het desbetreffende paard door de sneeuw weinig gedaan. Nu gaan de spieren niet snel weg maar hij heeft wel weer echt wat gedaan (tenminste dat begrijp ik uit jou woorden), in dat geval is het ook trainen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:10

ok :)
Hier zal ik de volgende keer rekening mee houden (al vind ik 3 dagen rust wel erg veel) :)
Bedankt voor de uitgebreide uitleg

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:21

Ik zou eerlijk gezegd niet met een geschoren paard in de regen gaan rijden! Hun vacht kan het niet meer opvangen waardoor het meteen op de huid gaat zitten, en als daar wind op komt zal ze het wel koud krijgen ondanks dat ze loopt. Maar goed ieder paard is ook weer verschillend. 3 dagen vind ik ook te veel. Ik laat haar vaak 1 of 2 dagen rusten. Maar doe vaak maar 1 echt zware training in de week, en dan bedoel ik dat je echt net ff verder gaat dan ze kan en vaak is dat met priveles, maar niet te ver natuurlijk.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:39

laura1987 schreef:
ok :)
Hier zal ik de volgende keer rekening mee houden (al vind ik 3 dagen rust wel erg veel) :)
Bedankt voor de uitgebreide uitleg

3 dagen zijn natuurlijke echt pittige trainingen. Als je minstens een dag rust geeft zit je al veel veiliger.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:41

haha pittige trainingen doe ik zelf niet aan en mijn paard ook niet :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:46

Je moet ook een beetje naar het paard kijken hoe hij zo'n training oppakt. Als je ziet dat hij/ zij echt moe beginnen te worden dan weet je dat je ver gaat. Al kunnen ze wel veel hebben.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:51

Moe is ze niet snel, ik rij altijd tot ze een tijdje braaf doet wat ik van haar vraag en wat ik wilde bereiken en dan is het goed...

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:58

Heb je niet een gewone wollen deken?? Daar blijft de regen namelijk ook op liggen. Dat heb ik zelf van de week gedaan, gewoon normale deken over zijn kont gegooid en stukje over achterkant zadel en onder de zweetbladen, rest los laten hangen (bijvoorbeeld met een te kleine deken hangt er relatief weinig over aan de voorkant).
Ik heb zelf namelijk niet altijd de tijd om na het rijden onder fleece te zetten, wachten tot ie droog is dus zorg ik dat ie niet wordt door met deken te rijden en daarna weer in zijn winterkleding.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:09

Nee heb geen wollen deken. Ga ik ook niet aanschaffen want het is mijn paard niet :)
De eigenaresse rijd volgens mij niet als het regent, maar dit weet ik niet zeker :)

Dit keer had ik wel de tijd om haar onder fleece te zetten dus dat heb ik ook gedaan :)

Toch bedankt voor je reactie.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:37

Eciara schreef:
Ik zou eerlijk gezegd niet met een geschoren paard in de regen gaan rijden! Hun vacht kan het niet meer opvangen waardoor het meteen op de huid gaat zitten, en als daar wind op komt zal ze het wel koud krijgen ondanks dat ze loopt. Maar goed ieder paard is ook weer verschillend. 3 dagen vind ik ook te veel. Ik laat haar vaak 1 of 2 dagen rusten. Maar doe vaak maar 1 echt zware training in de week, en dan bedoel ik dat je echt net ff verder gaat dan ze kan en vaak is dat met priveles, maar niet te ver natuurlijk.

Niet in de regen met een geschoren paard? Wat een onzin! Waarom niet? Ik rij altijd met min geschoren merrie weer of geen weer krijgen ze niks van mist je ze goed naverzorgd uiteraard.
Ik rij een keer of 5 in de week en train regelmatig zwaar dan krijgt ze echt geen 3 dagen vrij hoor ben je gek ja licht werk evt daarna of longeren maar daarna hup weer aan de gang.