deken eraf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natascha32

deken eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 09:34

mijn haf kruising heeft vanaf dat het ging vriezen een lichte outdoordeken omgehad, omdat ze maar weinig wintervacht had. Ze is niet geschoren. Nu is de deken helemaal kapot en heeft eigenlijk geen functie meer omdat hij nu niet meer waterdicht is. Met de weersvooruitzichten van nu denk ik er over om hem af te laten. Kan dat al denken jullie? Ze wordt regelmatig bereden. Dan gaat ze een uurtje de stal in met een zweetdeken en voor de rest staat ze altijd buiten.

Linsey_X

Re: deken eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:58

hoeveel grams is/was de deken die ze om heeft

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:01

Ik denk zomaar dat je paard niet voldoende wintervacht, en met name niet genoeg vet op die wintervacht heeft om echt tegen de buien op te kunnen die op dit moment vallen.
Als je nog een regendeken hebt, zou ik die nu opdoen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:03

Inderdaad, zou ik ook doen. Geen grammen meer erop, maar gewoon een regenjasje.

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:50

De deken die er nu op ligt is 150 gram

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:58

Ach hij kan vast wel zonder, regendeken zou voldoende moeten zijn als hij al een tijd in een halve deken rondloopt ;)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:05

En een regendeken hoeft niet duur te zijn, mocht je er geen eentje hebben, aangezien je aangeeft dat je maar 1 deken hebt en dat die nu kapot is.

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 10:58

@denice
Halve deken is wat overdreven:) Er zitten 2 scheuren in de zijkanten, bij de loopsplitten.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:24

Ik heb 200 op mn paard met onderdeken: zat er zelf aan te denken de onderdeken eraf te halen wanneer het 's nachts boven nul is.
Of kan het eerder?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:51

ik heb op mijn geschoren tinker een 200 grams deken. Hij staat 's nachts binnen in een schuur met meerder stallen, dus warm. Met de hele erge vorst heeft hij er een fleece deken onder gehad.
Ik heb net een regendeken besteld en ik denk dat als het boven de tien graden is hij die dag en nacht op krijgt omdat zijn vacht te dun is (vind ik, correct me if i'm wrong) om regen tegen te houden door het scheren om zonder deken naar buiten te gaan.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:30

Hmm moeilijk ik volg dit ook even..
Mijn paard (niet geschoren, wel veel minder haar dan normaal 's winters) had eerst 300 grams, toen 240 grams en stond net met 150 grams om..
Heb de 150 grams eraf gehaald en een "dikkere" zweetdeken omgedaan..
Doe ik dit zo goed??
Moet ik voor de nacht nu weer die 150 grams omdoen?? (staat binnen in een stal, dikke laag stro/zaagsel en hooi)
Vindt het altijd zo moeilijk met die dekens wisselen en ben zo te lezen gelukkig niet de enige..

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:30

@ Tamara21: persoonlijk denk ik dat een dikker zweetdeken niet minder is dan een 150 grams deken. En daarbij ben ik ervoor om met een waterafstotende deken te werken. Als je minder wilt dan 150 zou ik persoonlijk sneller aan een ongevoerde regen deken denken.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:56

Zoefff schreef:
@ Tamara21: persoonlijk denk ik dat een dikker zweetdeken niet minder is dan een 150 grams deken. En daarbij ben ik ervoor om met een waterafstotende deken te werken. Als je minder wilt dan 150 zou ik persoonlijk sneller aan een ongevoerde regen deken denken.

Die zwetendeken is niet echt gigantisch dik hoor.. ;)
Iets dikker als normaal maar zeker niet als die staldeken hoor..
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nut niet zo goed begrijp van een ongevoerde regendeken want daar heeft hij toch niks aan kwa warmte??
Heeft die zweetdeken wel nut en kan hij zo de nacht blijven staan of toch liever die staldeken weer omdoen??

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:32

Het nut van een regendeken is dat hij nog beschermt wordt tegen koude wint en natte regen, zeker een geschoren paard heeft een minder haren pak dan een ongeschoren paard waardoor de regen eerder op de huid komt en dan krijgen ze het koud.
Als zijn oren warm voelen en onderhand hals dan heeft hij het niet koud en is het inprinciepe voldoende.
BLijf het zelf ook een kriem vinden wanneer welke deken!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:47

Zoefff schreef:
Het nut van een regendeken is dat hij nog beschermt wordt tegen koude wint en natte regen, zeker een geschoren paard heeft een minder haren pak dan een ongeschoren paard waardoor de regen eerder op de huid komt en dan krijgen ze het koud.
Als zijn oren warm voelen en onderhand hals dan heeft hij het niet koud en is het inprinciepe voldoende.
BLijf het zelf ook een kriem vinden wanneer welke deken!

Mijn paardje staat niet buiten of in een inloopstal hoor..
Gewoon in een binnenstal met de deuren dicht..
Oren voelde net gewoon normaal aan ,absoluut niet koud..
Heb de deken maar gewoon omgehouden.. :o

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:37

Ik heb sinds gisteren de deken eraf gehaald. Ik heb haar wel `s nachts binnen gezet, anders is ze gelijk zo drijfnat met die fijne regen van gisteren en vandaag. Ik heb het idee dat ze het wel fijn vind, zo zonder deken. Lag vanmorgen gelijk in de modder te rollen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:44

Bij mijn half geschoren shetten is onbedoeld begin januari de dekens afgegaan zonder maar 1 probleem. Ze hadden fleece gevoerde dekens op maar die vond ik in 10 stukken in de wei.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:48

mijn half geschoren tinker heeft nu nog een 200 grams deken op maar morgen gaat hij af en krijgt ze alleen overdag (=buiten) een 0 grams regendeken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:25

Jullie gaan nu al afbouwen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:29

De paarden hebben de hele winter voor het eerst dekenloos gestaan. Door omstandigheden hebben we de shet geschoren en voorzien van deken. Zij staat inmiddels ook al zonder dek, zonder problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:34

ik ben ook al van plan om af te bouwen.
ze heeft nu een 200 grams op en ga vandaag naar de winkel om een ongevoerde regen deken te kopen en dan voorlopig met een fleece dekentje eronder en als het zo warm blijft gaat die er ook onder uit

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:59

Mijn geschoren fjord (is 1 x geschoren in oktober) staat nu onder een 200 grams denken maar heeft het best warm nu, zit er zelf over te denken om hem onder een met fleece gevoerde regendeken te zetten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:59

Mijn niet geschoren fjord staat nu onder een 200grams deken, zonder die deken heeft ze het te koud.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 02:12

Die van mij hebben vandaag voor het eerst zonder deken buiten gestaan. Tegen een uur of 5 heb ik ze de dekens er weer opgegooit, omdat het toen toch wel frisjes werd. Voor helemaal zonder vind ik het nu nog even te koud ondanks dat ze ook in een dichte binnenstal staan. Toen ik vanmorgen de schuur inkwam was het daar kouder dan buiten.

Ik voel altijd de oren en achter onder de deken op de kont, zijn ze warm is het goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 02:17

vanaf woensdag word het weer wat frisser.
snachts rond de 0 graden en overdag 5.
zou dus zeker wel voor de nacht zorgen voor een deken