Nu nog scheren(mbt. verhuizing) buitenstal>helemaal scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linites

Nu nog scheren(mbt. verhuizing) buitenstal>helemaal scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:20

Omdat ik ga verhuizen en mijn paard op stal komt te staan (ze stond 24/7 buiten) en ik dus nu weer aan het werk kan (er is hier een binnenbak en die was bij de oude stal niet dus ik heb de hele winter nog niet kunnen rijden) wil ik haar nu nog gaan scheren.

Ze heeft de hele winter onder een 400gr deken gestaan, onder de deken is de vacht niet zo dik maar de hals/benen en het hoofd wel.

Bij de nieuwe stal komt ze in een buitenstal te staan.

Ik heb haar het liefst helemaal geschoren omdat ik dit makkelijker en mooier vind, maar ik zit me af te vragen wat het beste is wanneer ze in een buitenstal staat; Helemaal scheren of scheren en dan de benen en het hoofd niet?
Ze krijgt na het scheren een 650gr deken op met 200gr hals.

Wat adviseren jullie?

Daantje1981

Re: Nu nog scheren(mbt. verhuizing) buitenstal>helemaal scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:22

Ik zou nu niet meer gaan scheren. De paarden zijn al begonnen met verharen, de dagen worden weer langer. Als je nu gaat scheren komt je paard waarschijnlijk niet mooi in zijn vact.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:23

Makkelijker en mooier :?
Hoe veel rij je? Hoe lang moet je uitstappen voordat ze droog is?

Mijn paard is al weer volop in de rui, dus ik zou gewoon hard gaan poetsen!

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:26

Sommige paarden zijn al weer aan het verharen, ik zou nu niet meer scheren, misschien voor volgend seizoen iets om over na te denken. Nu lekker zijn jasje aan laten!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:26

Ik zou het ook niet doen als ik jou was. Nog even geduld en ze komt in haar zomervacht.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:29

linites schreef:
onder de deken is de vacht niet zo dik maar de hals/benen en het hoofd wel.

Kortom het gedeelte wat het langste erover doet om op te drogen (van zweet) is niet dik behaard.
Dan denk ik niet dat je last krijgt van de 'ongemakken van een dikke vacht' gezien jouw pony alleen een dikke vacht heeft op de hals/hoofd en benen :)

Scheren is het nu sowieso te laat voor, dan komt je pony waarschijnlijk voor de zomer niet meer in een goede vacht :n

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:31

Ik heb wel eens vaker zo laat nog geschoren en niets gemerkt van een lelijke zomervacht.
Beter dan nu nog aan te moeten tobben met een zeik nat paard.
Gewoon helemaal doen,doe ik ook altijd en heb ook buitenhokken.

linites

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:34

Ik denk dat dat niet meer in de goede vacht komen wel mee zal vallen, op mijn werk scheerden we de paarden altijd nog in het voorjaar en die kwamen allemaal prima in zomervacht.

Loesje: mijn paard zweet altijd erg in de hals.

Die van mij is ook nog niet in de rui, ze verhaard helemaal nog niet.

Als ik nu 45 min rij (en ik stap veel tussendoor) dan ben ik zeker nog 30 minuten aan het uitstappen voordat ze niet meer warm is (de vacht zorgt er ook voor dat ze het erg snel warm heeft) en dan is ze nog niet droog want dan heb ik haar daarna ook nog 2 uur onder een zweetdeken staan voordat ze echt droog is. Ik ga haar nml. niet nat onder haar gewone dekens zetten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:39

ik denk nog wel dat het kan om nu te scheren, maar...

zou je niet eerst een keertje kijken of het effectief wel nodig is je paard nog te gaan scheren, zeker als je aangeeft dat de vacht onder de deken niet echt dik is...

ik heb deze inter mijn paar voor het eerst laten scheren en heb de benen gewoon gelaten omdat ze elke dag nog 8u op de weide stond en af en toe nog op wandeling ging. Het leek me fijner dat ze dan nog een beetje natuurlijke bscherming had tegen wind, regen, takken,...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:40

oeps te snel geweest, tja als ze echt nog 2 u nat is is het beter om te scheren...

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:49

Ik zal niet meer scheren je hebt de hele winter niet gereden dus je zal niet meteen jup fanatiek gaan rijden met je paard...
Dus zo veel zweten zal die niet

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:54

Ik zou haar gewoon lekker scheren en huppa een lekker warme deken opdoen. Waarom zou zo'n paardje geen mooie zomervacht meer krijgen :? En als ze lekker met een haklsdeken komt te staan zou ik ook de benen en hoofd scheren. Ziet er toch weer een stukje netter uit.
Ik help hier mijn paardjes ook wel eens met de verharing door alles eraf te scheren. Heb er nog nooit eentje gehad die niet goed in haar vacht is teruggekomen. Volgende maand moet ik zowiezo ook scheren voor de komende HK.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:40

Ik heb bij ons op stal toch echt paarden gezien die door laat scheren een lelijke zomervacht kregen. Een deel van de zomervacht die nu aangemaakt wordt scheer je nu toch af.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:16

Niet scheren. Na het rijden goed uitstappen en daarna ff laten rollen in de bak...zijn ze zo droog. en ze worden er echt niet ziek van.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:19

Hier in de buurt staat een paard die alleen de onderkant van de hals en de borst geschoren heeft. Deze stond echt wel al te zweten op stal bij het niks doen omdat ze een flinke vacht op had. Misschien is dat ook een optie om maar gedeeltelijk te scheren?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:51

Ik heb mijn shetten vorig jaar in februari laten scheren (vlak voor het begin van het wedstrijdseizoen) Op een gegevens moment begint de zomervacht weer te groeien en dan heb je een wat vreemde vacht maar dat was tijdelijk. Het is onzin dat de zomervacht lelijk wordt: oordeel zelf maar (deze foto is van omstreeks juni)
Afbeelding

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:25

Mijn zwarte paard heb ik vorig jaar eind maart geschoren, dat was wel te laat. Hij had echt afschuwelijke bruine strepen overal. Uiteindelijk herstelt zich dat, maar ik heb toch aantal maandjes (denk 2) tegen een zeer lelijke vacht moeten aankijken.

Dan kun je beter scheren als de zomervacht al helemaal door is en verharen over is. Alhoewel ik nu ook met hetzelfde dilemma zit, ik heb ook een teddybeer staan waar ik graag vanaf maart weer fanatiek mee bezig wil .....
Als ik niet scheer, blijft hij tot eind april een behoorlijke vacht houden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:06

je hebt kans dat als je paard op stal gaat zij snel gaat verharen, en ik neem aan dat je na de hele winter niet te hebben gereden, niet gelijk heel fannatiek gaat rijden.
dus ik zou het even afwachten, want als je je training weer opbouwd heeft zij waarschijnlijk als je weer voluit traint niet meer zo'n dikke vacht.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:08

Ze stond 24/7 buiten toch? Ik zou niet meer scheren.. Ik zou gewoon rustig aan beginnen met rijden, je zegt zelf dat ze niet veel gedaan heeft.Nu ze op stal komt,zal ze wel langzaam aan beginnen te verharen.
Dus het zweten is nl ook een conditie probleem.. Langzaam aan opbouwen.. Tijd nemen om uit te stappen en evt (als je nog bij G op stal gaat staan,even onder het solarium zetten,maar dan moet je wel even opletten dat ze niet gaat nazweten)
Maar goed, het is jou paard dus jou keuze ;)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:07

Klopt helemaal wat Nappie zegt. Scheren kan altijd!

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:26

Ik zou ook niet meer scheren, ze beginnen (een hoop zijn al begonnen) nu hun wintervacht te verliezen. Ik zou de natuur zijn gang laten gaan.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:55

Scheren kan nog prima hoor. Dit heeft geen nadelen voor de zomervacht. Paarden die nu het SGW seizoen ingaan worden ook weer geschorenOok andere sportpaarden gaan het hele jaar door onder het scheermes.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:05

ik heb mijn haflinger vandaag voor de tweede keer geschoren, hij zat al weer erg lang in zijn vacht.
Hij verhaard altijd behoorlijk laat pas.