Trukjes om sneeuw(dat hard word) uit de hoefjes te houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SammyFloor

Trukjes om sneeuw(dat hard word) uit de hoefjes te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 18:36

Hallo,

Deze winter is de eerste winter dat ik 2 shetjes heb die dag en nacht in de wei staan.
Ik ben de sneeuw moe.
Elke keer als het sneeuwt komt dat in hun hoefjes, en dat word hard.
Ik krap ze elke dag uit maar toch is het irriterend.
Dat komt bol te staan.
Zijn er toevallig trukjes dat de sneeuw uit hun hoefjes blijft? Of niet hard word?

Excuseer dat er misschien spelfouten in staan, maarja.

Groetjes!

Pluttersput

Re: Trukjes om sneeuw(dat hard word) uit de hoefjes te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:38

Hebben ze ijzers onder? Daar wordt het wel altijd erger van. En het schijnt dat vaseline werkt, maar ik heb het zelf nog niet geprobeert.

essie_blue

Re: Trukjes om sneeuw(dat hard word) uit de hoefjes te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:39

olie of hoefvet onder de hoeven smeren werkt wel goed :)

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 18:42

Pluttersput schreef:
Hebben ze ijzers onder? Daar wordt het wel altijd erger van. En het schijnt dat vaseline werkt, maar ik heb het zelf nog niet geprobeert.

Ze hebben geen ijzers
essie_blue schreef:
olie of hoefvet onder de hoeven smeren werkt wel goed :)

Ok, morgen eens proberen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:46

Gebruik de zoekfunctie eens. Hier zijn echt al heel erg veel topics over....

[BRT] Een ritje in de sneeuw, leuk maar hoe doe je dat??

[VSW] ijzers laten zitten of eraf halen ivm het weer.

[SV] ijsklompen onder de hoef we weet er wat tegen?!!!!

Dat sneeuw onder de hoeven blijft plakken dat is minimaal. Ik kan het weten, heb een pony die van voor bloot staat en van achter beslagen is. Achter moet ik soms echt met de hoevenkrabber 'kappen' voor hij weer op stal kan met 'lege' hoeven. De voorhoeven daarentegen daar veeg ik even met de borstel de sneeuw van af en krab de straal uit. Bizar dat er bij jou pony's zoveel blijft plakken dat het bol staat.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:52

ik kan elke dag ik weet niet hoeveel ijsklompjes uit de wei halen (en op de mestbult gooien), die blijkbaar gaandeweg de nacht en dag onder de pony haar hoefjes zijn ontstaan, en daarna zijn losgeraakt.
ik gooi ze steeds weg omdat ik niet wil dat ze zich verstuikt, het worden echt hele harde halve ijsballen zegmaar, vind ik eng als ze daar op kan komen te staan als ze door de wei loopt.
ze heeft niet echt grote ijsklompen onder haar hoefjes, blijkbaar laat het steeds al snel los.
ik laat het verder op zijn beloop, krab de hoefjes nu niet uit, hoe dichter het zit met bijvoorbeeld hooi enzo, hoe minder sneeuw erin kan blijven zitten denk ik.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:03

Marigold schreef:
ik kan elke dag ik weet niet hoeveel ijsklompjes uit de wei halen (en op de mestbult gooien), die blijkbaar gaandeweg de nacht en dag onder de pony haar hoefjes zijn ontstaan, en daarna zijn losgeraakt.
ik gooi ze steeds weg omdat ik niet wil dat ze zich verstuikt, het worden echt hele harde halve ijsballen zegmaar, vind ik eng als ze daar op kan komen te staan als ze door de wei loopt.
ze heeft niet echt grote ijsklompen onder haar hoefjes, blijkbaar laat het steeds al snel los.
ik laat het verder op zijn beloop, krab de hoefjes nu niet uit, hoe dichter het zit met bijvoorbeeld hooi enzo, hoe minder sneeuw erin kan blijven zitten denk ik.

Onzin dit, hoeven horen gewoon iedere dag uitgekrabt worden, zomer of winter.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:32

Lara_Silver schreef:
Gebruik de zoekfunctie eens. Hier zijn echt al heel erg veel topics over....

[BRT] Een ritje in de sneeuw, leuk maar hoe doe je dat??

[SV] ijsklompen onder de hoef we weet er wat tegen?!!!!

Dat sneeuw onder de hoeven blijft plakken dat is minimaal. Ik kan het weten, heb een pony die van voor bloot staat en van achter beslagen is. Achter moet ik soms echt met de hoevenkrabber 'kappen' voor hij weer op stal kan met 'lege' hoeven. De voorhoeven daarentegen daar veeg ik even met de borstel de sneeuw van af en krab de straal uit. Bizar dat er bij jou pony's zoveel blijft plakken dat het bol staat.

Graag volgende keer eventjes de zoekfunctie gebruiken. :)

Hier gaat een slotje op.