scheren/winterdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikew11

scheren/winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:36

hey

ik heb een probleempje met mijn haflinger.
nou ja niet echt met mijn haflinger zelf maar met de winter.
mijn hafje krijgt namelijk nogal een dikke haflinger wintervacht.
dit jaar heb ik hem geen deken op gedaan en niet geschoren.
maar nu wil ik toch eens een keer wat anders want zo kan het ook niet meer.
ik zat er over te denken om hem te scheren maar weet ook niet of dit wel mooi is bij een haflinger? en of dit wel handig is?
ik wil hoe dan ook beginnen met het op doen van een deken en heb hier nog wat vraagjes over.
wanneer moet je beginnen met het opdoen van een deken? kun je ook een gewone staldeken gebruiken voor buiten of moet je perse een waterdichte hebben?
ben je meerdere dekens nodig?

ik hoop dat iemand mij wat antwoorden kan geven.

groetjes,

Prospice

Re: scheren/winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:54

Je moet je afvragen of je nu nog wel wilt gaan scheren. Sommige paarden zijn alweer begonnen met verharen. Als hij de hele winter in zijn vachtje gestaan heeft, zou ik hem voor nu lekker zo laten staan en de tijd tot het najaar gebruiken om er goed over na te denken wat je wel of niet geschoren wilt hebben en waarom.

maaikew11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:57

ik scheer hem dit jaar ook niet hoor.
dan wordt het toch al volgend jaar.
hij gaat over een maandje alweer veharen dus dat heeft geen zin meer.
maar ik wil graag wat meer informatie over wat ik het beste kan doen volgens jullie en waarom.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:12

Op de wiki staan hele intressante plaatjes met uitleg van de functie van het patroon... misschien intressant?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:54

Ik heb mijn haflinger geschoren dit jaar, vind het hem wel goed staan, maar vooral is het erg praktisch..
Als je paard buiten staat dan heb je een waterdichte deken nodig, het kan altijd zijn dat het toch opeens gaat regenen, of je paard gaat lekker in een plas water liggen.
Als je een waterdichte deken koopt die goed ademt dan kan je deze op stal gewoon op laten liggen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:36

als je volgend jaar op tijd begint met dekens heb je kans dat je niet hoeft te scheren.
de vacht gaat groeien zodra de dagen korter worden en als je een deken op hebt fop je je paard een beetje doordat hij het al eerder warm genoeg heeft en word de vacht niet zo dik.
ik doe altijd als de nacht temp. 10 graden of lager is en blijft een fleecegevoerde regendeken op en als de nachtemp 5graden of lager is en blijft een 300grams geken op, zo krijgt mijn paard wel een beetje een vachtje maar dat vind ik alleen maar handig want dan heeft je paard het ook niet meteen koud als je aan het poetsen bent en zo.
ik heb nog nooit hoeven scheren.
als veulen had mijn paard tot 3 jaar geen deken op en toen was hij echt net een beertje, en nu ik het zo met de dekens doe blijft hij in de winter precies goed.
sommige paarden krijgen alsnog een te dikke vacht en die moet dan dus wel geschoren worden maar ik zou het eerst zo uit proberen.
en ja,als je paard ook naar buiten gaat heb je per se een waterdichte nodig want een staldeken is met een drup regen al doorweekt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:35

Op tijd beginnen met dekens op doen (sept, okt). Ik begin zelf meestal met een ongevoerde regendeken. Daarna word ze geschoren (1ste keer meestal begin van oktober) en doe ik een 300 gram winterdeken op. Als het nodig is scheer ik in december nog een keer, en gaat er een staldeken onder van ongeveer 220 gram. Vanaf januari scheer ik niet meer omdat ik niet wil dat ze een lelijke zomervacht krijgt.

Dit jaar heb ik gelukkig maar 1x hoeven scheren. Ze is zwart, maar na 3 x scheren ziet ze er zo uit :D
http://i23.photobucket.com/albums/b396/rachelroelofs/um-1.jpg