Exceemdeken of goede vliegendeken >>> 24/7 buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Exceemdeken of goede vliegendeken >>> 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 08:59

Ik ben met mijn haflinger verhuist naar een NH stal waar ze 24/7 buiten staan met s'nachts schuilmogelijkheden onder een overkapping.
Nu staat hij nog gewoon onder de winterdeken, maar in het voorjaar moet hij onder een vliegendeken.

Hij reageert best heftig op dazen en muggen, krijgt grote bulten, heeft GEEN zomerexceem maar een hekel aan beestjes.

Nu staan we aan de bosrand, dus nog meer ongedierte straks.

Nu had ik het er met de pensionhouder over en zij adviseerde te investeren in een exceemdeken inplaats van een vliegendeken?
Met oa als argument:

sneldrogend, sluit mooier aan om het lijf, minder snel schuur/irritatieplekken, hangt minder los dus gaat minder snel kapot, uv-werend
Blijft mooier zitten dan een vliegendeken als hij 24/7 gedragen moet worden?

Maar mij lijkt het zo warm, of niet?

Ik wilde zelf anders voor de Horseware Protector gaan als vliegendeken, hij heeft de hals nooit om omdat hij een giga dikke nek heeft, maar een exceemdeken is natuurlijk elastischer?

Wat vinden jullie, een exceemdeken zeker doen want dat is fijner en is absoluut niet te warm?
Of toch de Horseware Protector?

Is het niet overdreven om een paard zonder exceem onder zo'n deken te doen, maak je hem er wel blij mee?

En is de Horseware protector wel geschikt om 24/7 te dragen?
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 01-02-10 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:06

Wij staan ook vlakbij het bos en veel last van vliegjes, dazen enzovoorts.
Ook ons oude paard had een enorme hals. Bijna geen goed te passen deken te vinden daarvoor.
Wij gebruikten altijd deze deken in de zomer maanden. Sterke maar soepele stof die ook snel drogend is en een goede pasvorm. Voor mijn gevoel was het paard er niet extra warm onder.
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ck/116110/

ps stalgenoot heeft de deken die jij als voorbeeld geeft, deze is wat stugger wat stof betreft.
De hals is erg ruim maar niet erg lang vind ik. Dus als het paard staat te grazen is maar de helft ongeveer bedekt vanaf de schoft.

Woody2015

Re: Exceemdeken of goede vliegendeken >>> 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 09:11

Bedankt voor je tip, helaas past Wodan niet in de Bucas dekens.
Dat hebben we dus al geprobeerd, die zijn hem te krap op de borst/schouder en halslijn ;)

Wodan heeft geen lange hals, en over het algemeen heb ik de hals er ook niet snel aan, dat is wat me een beetje tegenstaat bij een exceemdeken maar goed zo hebben ze natuurlijk wel minder last?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:17

De exceemdekens zijn wel een soepele stof dat klopt alleen zit daar de hals wel aan vast, die kan je niet dan wel en dan niet gebruiken.
De kleuren zijn vaak wel donkere kleuren, soms zie je wel de wat lichtreen en die lijken mij wat minder warm. Hoe donkerder hoe meer de zon aantrekt toch?

Bij ons paard gebruikten we in het begin van het seizoen de vliegendeken zonder hals en als het hoogseizoen er aan kwam met die vervelende steekbeesten dan ging de deken met hals er op.
Ze staan dan wel een heel stuk rustiger.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 12:59

Ja dat met die kleuren vraag ik me dus af.
Er staat bij de meeste exceemdekens bij UV werend, dus in princiepe zou het niet moeten kunnen dat ze warmer zijn anders zouden er toch wel alleen lichte kleuren worden gemaakt?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:13

heb hetzelfde met mn fjord, ik heb dit jaar de amigo bug rug gekocht. Met een hals die afneembaar is, dus die pastte goed op mijn fjord. Ze kreeg er geen schuurplekken van en de deken zat goed. Vind het een erg fijne deken

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:22

Nou dat ze snel drogend zijn ben ik het niet mee eens, ook zijn ze niet uv-werend, tenminste niet die van Boett en divoza eigen merk. Het paard zweet er best snel onder vind ik.
Ik vind dat de eczeemdekens goed aansluiten en eigenlijk overal 'beschermen' tegen de vliegen. Het beschermd ook de buik. Alleen de sluitingen willen na een tijdje nog wel eens stuk gaan (door het rollen bijv.), daar zou ik dan andere sluitingen op zetten, maar een touwtje kan natuurlijk ook.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:26

Ik zweer bij de Rambo sweet itch hoody ;)
Super sterk en een mooie pasvorm

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:27

er zijn zat mensen die dat doen geloof ik..! Mijn ouder paard had in de zomer hem ook fulltime op, die had ook flinke reacties op insectenbeten. Ik heb nu nog 1 liggen die ik moet verkopen, is een hele fijne deken maar net een maatje
te klein. Hij is van sectolin, heeft buikplap en kan zelfs over zijn oren heen. Maat 1.95.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:37

shera schreef:
Ik zweer bij de Rambo sweet itch hoody ;)
Super sterk en een mooie pasvorm

Is dat zo'n 'witte' zegmaar? Die uv-werend is, met bruine letters erop ofzo?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:47

een exceemdeken moet je niet op doen als je paard in de zon staat...
dan zou ik kiezen voor een vliegendeken die de zon afstoot..
want een exceemdeken neemt de warmte op en dat gaat broeden, en dus jeuken
dan gaat ze zich zeker schuren

dus ik zou die alleen op doen als je paard niet midden in de zon komt te staan

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 07:35

De Rambo sweet itch hoody wil ik niet, die hals is te lang voor mijn haflinger dat blijft niet goed zitten.

Er zijn toch ook zat exceemdekens waarbij staat aangegegeven dat ze uv weren?

Ik geloof dat ik toch voor de protector van Rambo kan gaan, maar die stof schijnt nogal stug te zijn?

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:06

Misschien is dit iets voor je:

Flyshield® Bellyband Turnout Sheet
Afbeelding
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&PageID=3 ... ProdID=456

Dit is een zeer duurzame fijnmazige vliegendeken die ook goed bescherm tegen bv. dazen en deze deken wordt niet warm in de zon en houd ongeveer 70% van het UV licht tegen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:26

bello2005 schreef:
een exceemdeken moet je niet op doen als je paard in de zon staat...
dan zou ik kiezen voor een vliegendeken die de zon afstoot..
want een exceemdeken neemt de warmte op en dat gaat broeden, en dus jeuken
dan gaat ze zich zeker schuren

dus ik zou die alleen op doen als je paard niet midden in de zon komt te staan

Uhm, waar baseer jij dat op?
mijn paard staat al drie jaar met zijn sweet itch hoody in de zon.... Geen gebroei hoor. Integendeel.
Peerd heeft afgelopen voor het eerst sinds een paar jaar zelfs 24/7 buiten gestaan

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:51

Loes'sCorner schreef:
Ik geloof dat ik toch voor de protector van Rambo kan gaan, maar die stof schijnt nogal stug te zijn?

In vergelijk met de Bucas vind ik de stof wat stugger. De Bucas valt soepeler om het lijf heen, jammer genoeg past jouw paard die deken niet goed.
Kan je niet kijken in de ruitersportzaak hoe de stof is? Wellicht vind jij de stugheid van de stof reuze mee vallen..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:53

Ik zit met mijn paard een beetje met dezelfde vraag :)
Mijn paard heeft ook niet zozeer eczeem, maar wordt wel helemaal gek van die vliegjes en hij krijgt wel wat jeuk aan zijn staart.

Ik heb een mooie goede wit/grijze vliegendeken met hals en buikflap.
De stof zit een beetje tussen soepel en stug in, hij past goed (ook met rollen).
Toch vind ik de deken niet echt geschikt om doorlopend te dragen en zit ik er heel sterk aan te denken om binnenkort een eczeemdeken te gaan kopen, naar mijn idee beschermen die veel beter en zitten ze veel prettiger.
Vind mijn huidige deken meer geschikt om op te doen naar les, wedstrijd e.d.

In onze omgeving lopen in de zomer veel paarden met zo'n bruine eczeemdeken en ik vind ze er altijd een stuk ontspannener bijlopen dan mijn paard.

Ik zit nu alleen nog te dubben welke ik zal kopen, wil niet gelijk een hele dure, maar eerst eentje om uit te vinden of mijn gedachten gang idd klopt.
Maar ik wil in ieder geval eentje die een heel eind over de staart heen gaat en dicht is tussen billen en staart zodat de vliegjes bijna niet bij de staart kunnen komen.
Helaas kun je op de foto's vaak niet goed zien hoe de staartflap precies is :(

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:22

Citaat:
Er zijn toch ook zat exceemdekens waarbij staat aangegegeven dat ze uv weren?

die bestaan wel, ikzelf ben daar niet zo kapot van

Citaat:
Uhm, waar baseer jij dat op?
mijn paard staat al drie jaar met zijn sweet itch hoody in de zon.... Geen gebroei hoor. Integendeel.
Peerd heeft afgelopen voor het eerst sinds een paar jaar zelfs 24/7 buiten gestaan

dat basseer ik op mijn eigen pony.. pff
denk je dat ik poep praat of wat pfff

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:31

Ja het is voor mij ook echt het dillema omdat hij hem 24/7 op zal hebben tegeen de tijd.
Ze staan gewoon altijd buiten en bij het bos dus hij moet hem ook wel constant om kunnen hebben zonder dat het gaat irriteren of schuren.
Bij een exceemdeken vertrouw ik meer op de zachtheid van de stof, maar een vliegendeken lijkt me luchtiger al denk ik dat dat ook wel meevalt.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:51

Als het warm windstil weer is zweet mijn paard ook onder zijn vliegendeken met hals en buikflap.

Ik heb destijds gekozen voor deze vliegendeken met de gedachte dat het prettiger voor mijn paard zou zijn (luchtiger), ik vond en vind eigenlijk nog steeds die eczeemdekens geen gezicht, maar als ik op een zomerdag met veel vliegjes mijn paard met zijn vliegendeken op zie of ik zie een paard met een eczeemdeken op dan is deze laaste toch een stuk tevredener dan de mijne.
Vandaar dat ik toch deze zomer een eczeemdeken ga proberen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:54

idd, toen het in het voorjaar zo warm was stond mijn pony ook te zweten onder de vliegendeken. Ik denk dat wat je ook kiest, dat het toch wel warm is. MAar ik merkte wel dat mijn pony met deken een stuk rustiger stond dan de rest van de groep, die kregen het enorm warm van het wegjgen van de vliegen.

ik geef je normaals de tip voor de AMigo Bug rug, die past echt heel goed op de wat bredere paarden

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:21

Goede vliegendeken.

Op mijn haflinger had ik eerst ook een exceemdeken, toen toch maar overgestapt op een goede, sterke vliegendeken en het resultaat was dat de pony veel minder last had en gewoon haar staart en manen hield, in plaats van korte stengelsjes en een kapotte staartwortel ;)

De deken die ik eerst had:
Pagony Eczema
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _60162.jpg
Vliegendeken:
Rambo Sweet itch Hoody
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _60176.jpg

Edit:
Onder de beide dekens zweette de haflinger niet, de vliegendeken is heel sterk & de eczeemdeken zaten snel scheuren in

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:17

Ja idd, ie Rambo is ook een fijne deken :j. Tenminste.. zo ervaar ik het, maar paard vast ook wel :P. Zit ook een staartflap aan en buikflap, maar wel erg prijzig.
Ik zou persoonlijk toch voor een gewone vliegendeken gaan (mits er ook een buikflap+staartflap op zit) want die zijn toch net wat luchtiger aangezien jouw haf 24/7 buiten staat.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:04

Ik zweer bij de amigo bug rug, echt waar :j

Ik heb ooit een exzeemdeken geprobeerd maar dat was drama, mijn haflinger stond dan echt te rillen van de kou na een regenbui.
En werd niet snel meer droog, en daar heeft ze met de amigo vliegendeken totaal :n geen last van
Ben tot nu toe al jaren tevreden :D
En niks last van zweten in de zomer ;)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:01

Heb zojuist via mp een gebruikte eczeemdeken gekocht, nu maar hopen dat hij past.
Ik ben heel benieuwd hoe hij zal voldoen, maar zo kan ik het zonder heel veel geld uit te geven mooi proberen :)

Ranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:06

Mijn pony staat ook onder een exceemdeken, en dat bevalt prima.
Een vliegendeken gaat ook veel sneller kapot dan een exceemdeken (mijn ervaring)
Veel succes van het zomer met je nieuwe deken.