van binnenstal naar buitenstal ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xlaikax

van binnenstal naar buitenstal ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 00:33

Mijn kwpn merrie is 23 jaar en heeft "altijd' (voor zover ik weet) in een binnenstal gestaan. Nu gaan wij verhuizen en zou ik ze in een buitenstal zetten waar ze overdag op de wei kunnen en 's avonds al dan niet binnen. Kan dit kwaad, is dit niet te koud als ze dit niet gewoon zijn en met deze leeftijd?

Weet iemand raad ?

knollentuin

Re: van binnenstal naar buitenstal ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:46

In de gaten houden,het lijkt me prima meer beweging is altijd beter.
zorg dat ze een goede deken op heeft en genoeg ruwvoer als er te weinig op de wei staat.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:37

Ik denk dat het alleen maar prettig is voor een 23 jarig paard om veel buiten te kunnen lopen. Hou haar goed in de gaten. Je kent haar goed genoeg en zorg dat ze in het land beschut kan staan. Een regendeken is misschien ook een idee.

Daarbij moet je goed opletten dat ze genoeg eten binnen krijgt. Ze is al aardig op leeftijd en heeft misschien moeite met het eten. Zorg dat haar tanden goed zijn en als er te weinig gras op het land staat zou ik haar hooi bijvoeren.

xlaikax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 13:22

Kenzo schreef:
Ik denk dat het alleen maar prettig is voor een 23 jarig paard om veel buiten te kunnen lopen. Hou haar goed in de gaten. Je kent haar goed genoeg en zorg dat ze in het land beschut kan staan. Een regendeken is misschien ook een idee.

Daarbij moet je goed opletten dat ze genoeg eten binnen krijgt. Ze is al aardig op leeftijd en heeft misschien moeite met het eten. Zorg dat haar tanden goed zijn en als er te weinig gras op het land staat zou ik haar hooi bijvoeren.

hooi krijgen ze er naar shijnt meer dan voldoende. En voor de rest een soort van krachtmengeling denk ik met spelt en granen. We geven altijd wortelen bij en als het nodig is cavalor suport (vitaminemengeling) .

Zijn er dekens die jullie kunnen aanraden, is er een verschil tussen regendeken en stal en winterdeken? Ja van dekens weet ik echt enorm weinig af.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:02

Ja er zit in verschil in die dekens. Regendekens houden de regen tegen. Net zoiets als een regenjas voor de mens. Een gewone staldeken is te vergelijken met een normale jas. De regen komt daar doorheen en dan wordt je nat.
Als je een deken wilt aanschaffen zou ik naar een goede ruitersportzaak gaan. Deze kunnen je dan het verschil laten zien en voelen.
Succes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:11

er zit zeker verschil in dekens,kies voor een goede stevige van een goed merk,het is wel even duurder in aanschaf maar ze gaan veel langer mee.
Ik koop alleen nog maar rambo en buccas goede pasvorm,sterk[belangrijk als ze ook met anderen staan die nog wel s aan hun jas trekken]en vele diktes

xlaikax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:02

knollentuin schreef:
er zit zeker verschil in dekens,kies voor een goede stevige van een goed merk,het is wel even duurder in aanschaf maar ze gaan veel langer mee.
Ik koop alleen nog maar rambo en buccas goede pasvorm,sterk[belangrijk als ze ook met anderen staan die nog wel s aan hun jas trekken]en vele diktes

Wat voor deken zou dan in dit geval het beste zijn??? Ze staan dus overdag op de wei en 's nacht binnen (buitenstal), maar ik kan wel niet elke dag dekens gaan verwisselen. En met deze kou wat zou het beste zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:10

er zijn van die duo dekens,een waterdichte bovendeken en een losse aan de bovendeken te bevestigen onderdeken,als het koud is doe je die eronder en in het voor en najaar haal je m eronderuit;werkt prima !
gewoon dag en nacht dezelfde deken oplaten nu.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 08:59

Ik zou gaan voor een winterdeken en deze om laten op stal. Zo doe ik het ook. Paard heeft nu een 200 gr winterdeken op en zowel overdag als 's nachts op stal blijft ie op. Ik weet niet hoeveel vacht je paard heeft? En 200 gr of een 300 gr zou genoeg moeten zijn Ik heb gewoon een simpele Harry's Horse deken, betaalbaar en goede kwaliteit.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:23

Je paard staat nu al heel lang zonder deken toch? Dan zou ik niet met een dikke deken beginnen. Dan krijft ze het veel te warm en krijg je andere problemen. Ik zou me een 0 grams beginnen die alleen waterdicht is en ik zou niet voor een hele dure gaan. Eerst maar eens kijken of ze het echt wel nodig heeft en niet gaat zweten.

xlaikax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 10:29

Sleeper schreef:
Ik zou gaan voor een winterdeken en deze om laten op stal. Zo doe ik het ook. Paard heeft nu een 200 gr winterdeken op en zowel overdag als 's nachts op stal blijft ie op. Ik weet niet hoeveel vacht je paard heeft? En 200 gr of een 300 gr zou genoeg moeten zijn Ik heb gewoon een simpele Harry's Horse deken, betaalbaar en goede kwaliteit.

Ja mijn paard heeft toch wel een dikke wintervacht, maar ze begint nu al een beetje te ruiven (als ik borstel komt er al wat haar af), omdat het weer zo schommelt denk ik. Tegenovere andere paarden heeft ze toch best wel een dikke vacht, vermits haar leeftijd ook.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:51

Ruien komt niet door het weer maar omdat de dagen weer langer worden :)

xlaikax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 11:14

Sleeper schreef:
Ruien komt niet door het weer maar omdat de dagen weer langer worden :)

Ah haha ok, nja daar ken ik ni veel van ze :),, nog véél te leren =D