oud paard deken opleggen als het vriest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

oud paard deken opleggen als het vriest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:00

hoihoi,

ik ben me alvast aan het orienteren voor volgend jaar,
het zit zo dit jaar heeft mijn paardje van 30 geen deken opgehad,
maar nu leek het me verstandig om volgend jaar wel een deken op te gaan leggen,
ze heeft een grote schuilstal en onbeperkt hooi, word iedere morgen en avond bijgevoerd,
en krijgt in de winter iedere dag wat slobber.
En er word niet meer met haar gewerkt. Alleen wat wandelen.
Als het regent heeft ze het niet koud, (staat ze meestal ook in de schuilstal)
maar als het onder de -2/-3 word krijgt ze het wel koud,
kan ik alleen als het zo koud een deken op haar leggen?
En hoeveel gram dan?
Ik weet dat hier al wat topics over zijn geweest, maar daar vond ik niet echt antwoord op mijn vragen.

Dankjewel alvast.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:02

Ik werk nu ook met dekens op advies van de DA, maar deken op, af, op, af is niet goed voor een paard.
Mijn paardje is al weer beter, maar toch moet die deken op blijven tot het warmer is.
Door die deken wordt het hele systeem van zelf regelen in de war gebracht. Hier was hij ook met een paar dagen compleet de wintervacht kwijt.
Dus je kunt hem wel op doen zodra het gaat vriezen, maar niet weer af doen als het warmer is, en dan weer op al het weer vriest.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:05

oke dankjewel,

dan ga ik haar de hele winter een deken opleggen,
want ze word anders echt te mager!
hoe moet ik dat gaan opbouwen?
Ik heb een ongevoerde regendeken, een winterdeken van 100 gram en eentje van 200 gram en nog een wollen onderdeken ik weet niet precies hoeveel gram.
Hoe moet ik dit gaan doen?

Silence

Re: oud paard deken opleggen als het vriest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:07

Daar heb ik geen verstand van. Sorry.
Dat geef ik eerlijk toe, want anders ga ik je misschien verkeerde adviezen geven.

Bij Silence is er van het één op het andere moment een deken op gegaan aangezien hij door het ziek zijn de medicijnen letterlijk stond te shaken van de kou.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:10

oke, maar toch bedankt!

Iemand die dit wel weet?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:11

Succes ermee ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:15

Ik gooi er altijd pas een ongevoerde deken op als de termperatuur overdag niet boven de 10 graden komt of als het de hele dag plenst. Als er veel verschil is tussen de dag en nachttemperatuur gooi ik er 's nachts 100 gram bij. Gemiddeld kun je 100 gram per 5 graden aanhouden.

Ik begin bij de ouwe heks wel vrij laat met dekens zodat ze zelf ook een wintervacht opbouwt.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:21

Ik kan niet zeggen of het beter is een deken op te leggen of niet maar droge kou, met oostenwind en diepvriestemperaturen is nog altijd veel minder koud voor een paard dan een stevige zuidwesten wind met regen.
Mijn pony's lopen ook buiten zonder deken, met onbeperkt hooi als het echt koud is, maar met die zuidwester en regen leg ik ze wel een ongevoerd regendekentje om omdat ze het anders echt wel een beetje koud krijgen. Let er echter wel op dat je een goed moment kiest om die deken weer af te doen, want dat vergeten mensen vaak, je kunt het afdoen van de deken een beetje vergelijken met het uit stal halen en buiten zetten: je maakt het paardenlijf een beetje 'van slag' daarmee en dan moeten de omstandigheden dus wel wat rustig zijn qua wind/ regen.

Als een paard het koud krijgt met droog weer en vorst dan moet hij meer ruwvoer (kunnen) eten, als hij/ zij dat niet snel genoeg kan verwerken (misschien slechter gebit o.i.d.) dan zou ik een deken opleggen en deze ook niet meer afdoen, misschien enkel aanpassen aan de temperatuur betreft voering.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:22

ANOUKIEE schreef:
oke dankjewel,

Ik heb een ongevoerde regendeken, een winterdeken van 100 gram en eentje van 200 gram en nog een wollen onderdeken ik weet niet precies hoeveel gram.

ik zou beginnen met regendeken zodra het s avonds rond graad 10-12 is.
en dan als s nachts kouder wordt rond de 5 ofz de 200 gram op liggen als onder nul
komt snachts de 200 gram er op doen. pas wel op met wisselen enzo dat je niet te snel
terug wisselt het weer is nou eenmaal onvoorspelbaar soms.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:29

bietjuhh schreef:
ANOUKIEE schreef:
oke dankjewel,

ik zou beginnen met regendeken zodra het s avonds rond graad 10-12 is.
en dan als s nachts kouder wordt rond de 5 ofz de 200 gram op liggen als onder nul
komt snachts de 200 gram er op doen. pas wel op met wisselen enzo dat je niet te snel
terug wisselt het weer is nou eenmaal onvoorspelbaar soms.

dankjewel, en dan de 200 erop laten liggen tot wanneer? Moet ik dan weer afbouwen?
ik heb nooit met deken gewerkt dus ik weet er echt nik vanaf,
sorry als ik domme vragen stel!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:23

het zelfde afbouwen als opbouwen, dus als je bij 10 graden een regendeken opdoet en bij 5 graden de 100 gr en bij 0 graden en kouder de 200 grams dan als het weer warmer word dus 0 graden of warmer dan doe je weer de 100 grams op en boven de 5 graden gaat het regendekentje weer op en als het dan rond de 10 graden is (sanchts dan hea) kan je de regendeken ook aflaten.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:27

[VSW] -> [SV]

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:29

Bij sommige paarden redt je het niet alleen met meer voeren zoals eerder geschreven. Vooral bij oudere paarden wordt de vacht minder en daardoor ook de isolatiewaarde. Je moet ze dan gewoon helpen, hoe "onnatuurlijk" ook.

Bij mij is het probleem eerder andersom. Mijn ruin is pas happy als het minimaal 5 graden vriest. Heeft ie het eindelijk eens niet te warm. :)

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 13:32

oke bedankt allemaal!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:36

Ik heb gekeken of mijn merrie van bijna 22 jaar en 24/7 buiten het koud had. Pas in december kreeg ze het koud en heb toen de dun gevoerde regendeken opgelegd. Toen het 's nachts ook nog
-15 was heb ik er een onderdeken onder gedaan van 300gram. Die heb ik later weer weggehaald. Ik doe het een beetje op gevoel. Maar bij een 30-jarige zou ik eerder denken aan standaard in nov/dec beginnen met een 100 grams deken(ieg met een dunne voering) en steeds blijven voelen hoe het gaat. Evt opbouwen met warmere dekens(en afbouwen) tot mrt/april oid.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:32

Wij hebben onze oude merrie nu ook de hele tijd onder een dek staan.Ondanks dat er niets meer met haar gedaan wordt.Door de kou werd ze gewoon wat strammer en dat is nu minder.En bij haar moeder merkte ik op gegeven moment dat ze het echt koud had buiten,zeker als het wat regende.Die was al wel 28 en dat is best oud voor een groot paard.We hebben haar helaas een paar maanden geleden moeten laten inslapen.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:13

Anne_GTI schreef:
Ik gooi er altijd pas een ongevoerde deken op als de termperatuur overdag niet boven de 10 graden komt of als het de hele dag plenst. Als er veel verschil is tussen de dag en nachttemperatuur gooi ik er 's nachts 100 gram bij. Gemiddeld kun je 100 gram per 5 graden aanhouden.

Ik begin bij de ouwe heks wel vrij laat met dekens zodat ze zelf ook een wintervacht opbouwt.

Ik houd ook een temperatuur aan. Als het onder de 10 graden komt zowel 's nachts als overdag doe ik haar een regendeken (ongevoerd) Als het zowel overdag als 's nachts onder de nul komt doe ik er een onder deken op....

Inderdaad op en af is niet goed!!

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:29

Wij hebben er aan het begin van de winter voor gekozen om de pony van 25 geen deken op te doen, maar nu beginnen we toch te twijfelen.

Pony is redelijk wat afgevallen de laatste maanden, nog niet dat ze echt te dun is, maar het moet niet gekker worden. Ze heeft de hele dag beschikking over hooi, en kan dit ook gewoon goed eten, en s'avonds krijgt ze een 1 kilo Seniores Priores. Nu denk ik dat het afvallen komt omdat ze te veel energie gebruikt om zich warm te houden. We zitten er over te denken om ze misschien tot het einde van de winter toch nog onder een dekentje te zetten. Zou dat nu nog kunnen?

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:33

__Nienke schreef:
Wij hebben er aan het begin van de winter voor gekozen om de pony van 25 geen deken op te doen, maar nu beginnen we toch te twijfelen.

Pony is redelijk wat afgevallen de laatste maanden, nog niet dat ze echt te dun is, maar het moet niet gekker worden. Ze heeft de hele dag beschikking over hooi, en kan dit ook gewoon goed eten, en s'avonds krijgt ze een 1 kilo Seniores Priores. Nu denk ik dat het afvallen komt omdat ze te veel energie gebruikt om zich warm te houden. We zitten er over te denken om ze misschien tot het einde van de winter toch nog onder een dekentje te zetten. Zou dat nu nog kunnen?

Een oud paard mag je best een beetje 'verwennen"!! Spieren moeten warm gehouden worden, en ze worden toch al wat stijver!!
Ik snap dus niet waarom je er nu pas bij komt om je paard een deken op te doen!! Ik ben geen deken fanaat, de mijne heeft vorige jaar ook het hele jaar zonder gedaan maar op een ouder paard mag je toch wel een beetje zuinig zijn.

Je ziet nu zelf dat het warmhouden hem een hoop energie kost...het is ook al lang koud hoor, zijn de paarden ook niet meer gewent!!
Ik zou hem inderdaad een deken op doen en dan volgend jaar toch wat eerder mee beginnen!!! Je hoeft er geen watje van te maken maar je laat zo'n oud beestje toch ook niet al zijn energie verspillen aan het zich zelf warm houden!!

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:47

Dat we er nu pas bijkomen om haar misschien toch een deken op te doen wil niet zeggen dat we niet zuinig op haar zijn. We hebben destijds besloten dit niet te doen omdat er geen reden toe was, ze heeft een gigantische wintervacht en kon zich nog prima warmhouden.
Maar goed, nu blijkt dat ze toch wat moeite heeft om zich warm én op gewicht te houden krijgt ze er gewoon een op.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:52

paarden verbruiken veel energie met zichzelf warm houden.
mijn shetlander van in de 20, die loopt nu ook met een ongevoerde regendeken.
ze heeft een beredikke vacht, maar met die regen bleef ze heel de tijd nat.

mn pony heeft het snel koud, desondanks dat hij zn wintervacht heeft. deze stelt niks voor, die staat nu met een 300 grams... ik doehet ook altijd op gevoel

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:54

Ik doe mijn 30 jarige merrie een ongevoerde regen deken op,als
ze al een behoorlijke wintervacht heeft.
Die deken is meer om haar droog te houden.
Want droge kou daar kunnen de meeste paarden wel goed tegen
maar het is vooral die nattigheid die de das om doet.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:20

__Nienke schreef:
Dat we er nu pas bijkomen om haar misschien toch een deken op te doen wil niet zeggen dat we niet zuinig op haar zijn. We hebben destijds besloten dit niet te doen omdat er geen reden toe was, ze heeft een gigantische wintervacht en kon zich nog prima warmhouden.
Maar goed, nu blijkt dat ze toch wat moeite heeft om zich warm én op gewicht te houden krijgt ze er gewoon een op.

Zeg ook niet dat je niet zuinig bent op je paard hoor!!!

Denk inderdaad dat het wel verstandig is om een dekentje op te doen!!

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:15

Ik zou heel de winter een deken op leggen.
M'n 30jarige vzpony heeft ook een deken op.
Echt ideaal voor haar, omdat ze echt moeilijk door haar vacht komt.
zij heeft als het vriest en nu gwn een 300grams deken op en een 0grams regendeken. Als het warmer wordt hebben we nog een 200grams en een 100 grams.
Omdat ze overdag in de paddock staat hebben we een 0grams regendeken aangeschaft, omdat we die 3 dekens al hadden en een 0grams regendeken kan je zo overal opgooien.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:19

het oude paard hier stond in oktober al onder een 400 grams deken,geen haar op mijn hoofd die een oud paard het koud laat krijgen,zonde van de energie die ze verspillen om zich warm te houden :)

overigens heeft dit paard ook nog een behoorlijke dikke wintervacht,maar toch doe ik gelijk een deken op zodra het iets kouder begint te worden...