Welke regendeken is sloop-proof?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Welke regendeken is sloop-proof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:36

Mijn paard staat in principe zonder deken, maar hij staat 's nachts binnen dus heeft niet erg veel haar.
Op de wei heeft hij met kou/regen/wind dus een ongevoerde regendeken op.
Alleen zijn speelmaatje pakt 'm telkens bij de deken, waardoor deze overal kleine gaatjes heeft en vooraan bij de borstsluitingen is-ie gescheurd.
Het gaat om 'n Bucas Freedom, die ik heb aangeschaft omdat m'n oude regendeken (die ik eens 2ehands heb gekocht) niet meer waterdicht te krijgen was.
Vind 't erg zonde want ik was voor de rest erg tevreden over de deken (pasvorm etc.) maar ik ben dus nu op zoek naar een ongevoerde deken die de tandjes van vriend arabier aankan. :+
Overigens wordt 't al minder, paardlief heeft er 'n beetje genoeg van, maargoed zit er niet op te wachten om ieder jaar 'n nieuwe regenjas voor 'm aan te schaffen!

Ik ben dus op zoek naar een ongevoerde (0-grams dus :D ) regendeken met goede pasvorm (moet 'n beetje ruim vallen ivm de winterharen die ik niet teveel wil platleggen) die goed waterdicht is en bovendien bestand tegen arabieren-tandjes!

Wie o wie helpt mij?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:37

al geprobeerd om er antibijt op te spuiten?

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:38

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:43

kehdra schreef:
al geprobeerd om er antibijt op te spuiten?

Nog niet geprobeerd, was ik wel van plan inderdaad, spul is al besteld. :D
Is niet slecht voor de deken neem ik aan? Maakt overigens ook niet zoveel uit op dit punt, ding is toch al zwaar gehavend.

kehdra

Re: Welke regendeken is sloop-proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:46

Ik zou het dan inderdaad eerst op je oude deken smeren, en wanneer het 'vriendje' dan door heeft dat jou paard in een keer heeel erg vies is, en de deken niet meer sloopt, dan pas een nieuwe deken kopen :j

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:49

Ik ga dit 'seizoen' ook nog geen nieuwe kopen, maar denk dat ik er volgend najaar toch niet onderuit kom.
En aangezien na de winter de dekens vaak in de uitverkoop gaan dacht ik laat ik al eens informeren. ;)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:43

Koop een bucas smartex, die is van ballisitc nylon. De Rambo dekens zijn ook van ballistic nylon. Is nog vele male sterker dan 1200D ribstop. Zag ze bij o.a. Ooteman in de aanbieding.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:15

Tip van Supersambo klopt als een bus.
Ballistic nylon is vele malen sterker dan 1200 D, worden b.v. ook kogelvrije vesten van gemaakt, maar ook dat kan stuk.
Maaaaar iedere deken kan kapot!!
Wat bij sommige goed schijnt te helpen is Sambal, Tabasco (beide middelen worden ook wel door sommige paarden lekker gevonden) en hoevenvet (geen enkel paard vind dit lekker).
Horseware dekens staan bekend om de pasvorm, waterdichtheid en het ademende vermogen en de kwaliteit.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:38

Uiteraard kan iedere deken kapot! :D
Bedankt voor jullie reacties, wist ik niet van dat ballistic nylon, goeie tip.
Ik ga morgen de anti-bijt halen en gelijk testen, hopen dat 't werkt dan houdt m'n huidige bucas 't nog wel even uit hoop ik, want de smartex en de rambo dekens zijn wel aardig aan de prijs dus dat wordt komend najaar.

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:41

Ballistic nylon is inderdaad heel sterk.
Maar er bestaan ook dekens van ruim 1600D.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:44

_Epplejeck_ schreef:

Ook dát wist ik niet :D.
Dacht dat 1200 max was.
Maar zou 1600 dan sterker zijn dan 1200 van ballistic nylon?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:46

_Epplejeck_ schreef:

1600D (of zelfs meer) zal niet voldoende zijn. Er is maar 1 stof die aardig bestand is tegen paardentanden: Ballistic Nylon.

TS, het is een investering, maar die verdien je uiteindelijk weer terug door de duurzaamheid.

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:56

bucas smartex :D :D

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 22:00

Horseware schreef:
_Epplejeck_ schreef:

1600D (of zelfs meer) zal niet voldoende zijn. Er is maar 1 stof die aardig bestand is tegen paardentanden: Ballistic Nylon.

TS, het is een investering, maar die verdien je uiteindelijk weer terug door de duurzaamheid.

Geloof ik heel graag! :j
Vind 't ook niet erg om wat duurder spul te kopen, ik wil alleen even aanzien of de anti-bijt helpt zodat ik 'n volgende deken toch enigzins kan beschermen indien nodig.
Daarbij staat mijn paard de rest van de tijd zonder deken dus 't is tevens de enige deken die ik aanschaf, dan valt de prijs (in verhouding) wel mee.

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:08

Wij hebben eventueel nog 2 zeer sterke dekens:

StormShield® Body Armor High Neck Heavyweight Deken, deze valt in aanschaf prijs zeker mee.
Een zeer stevige deken van duurzame 1800 Denier Geweven Polyester die sterk genoeg is om spelende weide genoten te weerstaan.
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&PageID=3 ... ProdID=315

-- en de --

VTEK® Marathon Bellyband Heavyweight Deken Euro V-Free
Een extra stevige deken van duurzame 1680 Denier Ballistic Nylon die sterk genoeg is om spelende weide genoten te weerstaan.
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&PageID=3 ... ProdID=314

Wellicht is dit iets voor je.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:03

Is zo een New Zeeland deken niets?
Is wel iets zwaarder dan een gemidddelde regen deken maar kapot gaat ie niet :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:16

Ik heb een dominick deken, die is ook van ballistic nylon.
Tot nu toe houd de buitenstof het nog steeds tegen de sloopgrage buurpaarden op de wei..
Vorig winter heeft hij het goed te verduren gehad en nu weer.
Voordeel is van de stof dat het niet verder gaat scheuren maar bij een gaatje blijft. En dat gaatje is weer makkelijker te repareren dan een scheur/winkelhaak

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:47

Alleen de Airtop van Dominick is van ballistic nylon. Over het algemeen is de pasvorm heel goed van deze dekens. Hij is wel duurder dan Bucas. De Dominick Airtop is wel heel lang. Niet erg handig bij een paard met korte pootjes. Wel top dekens hoor !

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:53

Tara_13 schreef:
Ik heb erg goede ervaringen met de harry's horse regendeken.
En dan bedoel ik dit model http://www.proximedia.com/catalogue/photos/239485_a.gif

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn paard heeft een open stal en loopt in een bende van vier paarden en een hengstpony. Elk van die bende vindt het leuk mijn paard een beetje te doen lopen en dan hem tegenhouden met zijn deken.
}>

Mijn Harry Horse deken is ook al op veel plaatsen beschadigd en vooraan een stuk afgescheurd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:56

supersambo schreef:
Alleen de Airtop van Dominick is van ballistic nylon. Over het algemeen is de pasvorm heel goed van deze dekens. Hij is wel duurder dan Bucas. De Dominick Airtop is wel heel lang. Niet erg handig bij een paard met korte pootjes. Wel top dekens hoor !

Klopt maar ik heb dan ook een groot paard met lange benen, dan valt het niet op dat hij zo lang valt...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:57

Wij hebben Amigo regendekens, die zijn aardig bestand tegen sloop. Wij hebben een Arabische ruin en Lusitano hengst samen lopen en die trekken flink aan elkaars dekens. De Amigo's hebben we nu ca. 4 jaar en ze zijn, op een paar hele kleine gaatjes na, nog prima te gebruiken.
De kwaliteit is iets minder dan de Rambo's, die zijn echt onverwoestbaar, maar ze zijn dan ook flink goedkoper.
En ik zag deze nu bij Ooteman voor 55,-, een koopje!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 22-01-10 10:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:11

Ik heb hetzelfde probleem bij ons in de wei, dus dit topic is heel handig :D
Ik zocht net op de bucas smartex, op internet, maar zie hem eigenlijk overal met voering.. Is 'ie er ook zonder voering, puur als regendeken?

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:16

Hmm.. op de ene site staat: met 220 gr voering.. op een andere site kom ik dit weer tegen:

Citaat:
*Smartex Rain uitvoering met fleece voering zonder vulling. Maar door de combinatie van het buitenmateriaal en de fleece voering heeft deze deken een isolatiewaarde zoals een 220 grams deken

Help?! :+

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:05

Ja is een beetje ingewikkeld. De rain versie heeft alleen een fleece voering maar volgens bucas komt dit overeen met 100 gr vulling. Dit is dus de dunste. Wel met stay-dry fleece. Dus volgens het bucas principe zou je je paard ook bezweet onder de deken kunnen zetten. de medium is gelijk aan iets van 220 gram vulling en de all-in-one is geloof ik gelijk aan 470 gr vulling. Maar de beschrijving op internet klopt heel vaak niet. Ooteman had een aanbieding zag ik en bij Heja ruitersport in Garderen zijn ze altijd goed geprijsd.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:06

meggiemeg schreef:
supersambo schreef:

Klopt maar ik heb dan ook een groot paard met lange benen, dan valt het niet op dat hij zo lang valt...

Nee dan wil het goed. Ik vind de Dominick iets minder geschikt voor kleine paardjes.