Paard met dit winterweer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsy_xx

Paard met dit winterweer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 22:54

De afgelopen weken was voor mij echt afzien,
met die kou, sneeuw en ijs.

Ik hem laatst van ijzers afgehaald omdat hij een
paar keer bijna uit is gegleden. Ik longeer hem
voor het rijden en hij komt nu ook niet naar buiten.
Gelukkig heb ik een binnenbak maar die was laatst
ook bevroren :Y). Omdat de paddocks nu ook bevroren
zijn gaan ze ook niet meer naar buiten, soms denk
ik wel om hem even naar buiten te doen maar dan
ben ik toch bang dat ie uitglijdt...

Nu de vraag aan jullie;
Wat doen jullie met dit winterweer?
Laten jullie ze gewoon naar buiten of blijven ze binnen?

Anoniem

Re: Paard met dit winterweer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:56

Mijn paard staat nog steeds 24 uur per dag buiten.. niks aan het handje.
Zolang de sneeuw niet platgereden is, kunnen ze best naar buiten hoor. :j

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:59

Mijn ponys staan ook 24 uur buiten. De grootste kreeg het wel koud dus staat nu met dekens op, maar mijn veulen vind het wel best zo. Vind het zelf ook niet eens erg, gewoon dik inpakken en je merkt weinig van de kou.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:04

Bij ons gaan ze gewoon dagelijks naar buiten. 1 heeft aan alle 4 de benen hoefijzers, de andere twee staan blootvoets. De betonpad naar de weiland is sneeuwvrij en gestrooid, dus glad is het er niet. In de wei ligt zoveel sneeuw dat het er niet glad was, sneeuw bleef ook niet plakken aan de ijzers omdat het vroor. Ik heb ze vanaf het begin meteen buiten gehouden enkele uren per dag, dit maakt de kans op wilde renpartijen aanzienlijk kleiner. Alleen de hoeven van de paarden die blootsvoets staan verdienen nu geen schoonheids prijs meer, maar even de hoefsmid erbij en ze staan er weer mooi bij! Rijden heb ik tot vandaag niet gedaan, mijn gelderseruin gaat moeilijk de trailer op (heeft verlatingsangts) en dat risico wilde ik toch niet nemen, bij ons voor de schuur waar ik hem oplaad lag platgereden sneeuw daar was het wel glad, gisteren tijdens de dooi hebben we er flink wat zout overheen gedaan en vandaag was het er mooi sneeuwvrij.

Gipsy_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 23:12

Mijn paardje staat ongeveer 2,5 uur buiten per dag als het
niet vriest, dus al zou ik hem nu buiten doen kan ik een
redelijke uitbarsting verwachten, en straks is het op een
stukje nog flink hard of glad...

ik vind het moeilijk of misschien moet ik me niet zo een zorgen
maken dat kan ook :P

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:15

Mijn paard is sinds vrijdag weer naar buiten geweest en heeft daarvoor ook 2.5 week binnen gestaan, maar zeg nou zelf; liever een paard op stal dan een paard met gebroken been ;)
Ons erf werd niet gestrooid en dat was 1 grote ijsbaan en aangezien we zelf geen bak hebben en we daarvoor naar de buren moeten lopen wat helemaaal niet te doen was, hadden we geen andere keuze. De gemeente strooit namelijk niet het erf en ook het betonpad niet.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:16

Bij ons zijn de paddocks gewoon goed en als er sneeuw ligt gaan ze ook gewoon naar buiten zo'n 3 a 4 uurtjes per dag.
Ik ben niet te truttig hoor het blijven paarden! Ze voelen zelf ook goed wat ze doen.

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:18

IK had hetzelfde probleem vorige week...
paarden hadden 3 dagen binnen gestaan en het zag er naar uit dat het wel even zo zou blijven.
Ik was erg aan het twijfelen en heb hem toch in de bak gezet...(die was/is nog bevroren en hard)
ja hij ging lekker uit zijn dag, bokken, steigeren, etc... zo blij dat hij weer buiten was.
Hij was ook lekker aan het rennen maar ik zag dat hij wel voorzichtiger was dan normaal. Nu gaat hij weer elke dag een paar uurtjes naar buiten omdat ik merk dat hij het echt niet leuk vindt binnen blijf hij toch lekker buiten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:24

monica08 schreef:
Mijn paard is sinds vrijdag weer naar buiten geweest en heeft daarvoor ook 2.5 week binnen gestaan, maar zeg nou zelf; liever een paard op stal dan een paard met gebroken been ;)
Ons erf werd niet gestrooid en dat was 1 grote ijsbaan en aangezien we zelf geen bak hebben en we daarvoor naar de buren moeten lopen wat helemaaal niet te doen was, hadden we geen andere keuze. De gemeente strooit namelijk niet het erf en ook het betonpad niet.

Je zou dan zelf zout (of zand) kunnen strooien. Een paard 2,5 week binnenhouden zonder enige beweging is vragen om problemen. Om te beginnen heb je een veel groter risico op koliek en tegen de tijd dat ze wel die stal uitkomen, zijn ze waarschijnlijk niet meer te hanteren.
Onze paarden gaan gewoon elke dag naar buiten in paddock of wei. Ze hebben daar zelf heel goed door wat er wel of niet kan. Maar ik merk ondertussen al wel dat ze nog altijd beweging tekort komen, ze worden een beetje narrig en het "stapritje" vandaag was niet bepaald in stap volgens het boekje ;(
Ik zal blij zijn als de bak en het bos weer schoongedooid zijn, dan kunnen we tenminste weer aan het werk met ze.

Rianne_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:29

Ook hier gaan de paarden gewoon naar buiten. Mijn shetlanders staan 24 uur per dag buiten en hebben een schuilstal tot hun beschikking. Mijn arabische volbloed merrie staat 's nachts op stal en overdag buiten zolang het licht is. Verder heb ik geen binnenbak tot mijn beschikking dus mag ze lekker vakantie vieren. Vanaf de eerste dag dat er sneeuw lag is ze gewoon naar buiten gegaan, ze keek er niet van op of om. Ze heeft trouwens geen ijzers eronder. We hebben gewoon het ritme aangehouden van wat ze gewend is, en daardoor zijn er geen echte renpartijen geweest. Doordat ze elke dag naar buiten komen, kunnen ze hun energie kwijt waardoor ze niet staan te stuiteren in hun stallen. Ik ben van mening dat als je ze een paar dagen binnen houdt de kans veel groter is dat ze gaan rennen, omdat ze de dagen ervoor hun energie niet kwijt konden. Mijn merrie is niet chagrijnig, ondanks dat ze niet helemaal haar ei kwijt kan. Hopelijk dooit het snel, dan kunnen ze beter hun energie kwijt.
Ik maak me er in ieder geval niet druk om, ze weten vaak wel wat wel en niet kan.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:31

Kon de mijne maar gewoon zoveel naar buiten.. daar baal ik van, dat de mijne zoveel binnen staat.. Ze heeft wel ijzers, maar loopt dan wel 45 minuten minimaal los (ja ik weet het.. stalvoorschriften :\ .. bleeeegh), maar ze kunnen dan nog niks, want de paddocks zijn er veel te klein voor ;) .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:32

Omg, schrik me dood van sommige berichten.. Je laat je paard toch niet 24/7 binnen.. en dat 2 weken.. arme paarden..

barbar

mijn paardje heeft nog geen dag binnen gestaan (in de winter staan ze overdag buiten en 'snachts binnen), daardoor is hij gewoon rustig buiten.
als ik mijn paardje nu een paar weken binnen had staan zou ik hem ook niet zomaar weer buiten zetten als alles nog hard en glad is, miss is het een idee om hem de eerste 2 dagen licht te sederen?

HighFly_

mijn pony's gaan wel lekker naar buiten van 9.30u tot 15.00u ongeveer. En ik kan rijden in de binnenbak :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:35

bij ons staan ze in de paddock va s morgens vroeg tot s avonds laat (net binnen) ze weten goed wat wel en niet kan hoor, vanmiddag was er 1 rondjes aan het draven. doet ze echt niet als het niet kan!!
maar als ze erg weinig buiten kmen en erg fris zijn is het toch anders denk ik. dan is het of buiten/ of binnen maar een uurtje naar buiten is vragen om ongelukken denk ik!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:40

Onze paarden moeten van mij elke dag naar buiten maar we doen ze er absoluut géén plezier mee...ze draaien zich onmiddellijk om en blijven bij het hek plakken.
Echt...als de deuren van de schuur opengaan hoeven ze maar een meter of 10 te lopen en staan ze in de wei...maar ze blijven op de drempel even kijken en dan zie je ze denken: "nèh...vandaag maar niet"

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:41

KoudbloedKim schreef:
Mijn paard staat nog steeds 24 uur per dag buiten.. niks aan het handje.
Zolang de sneeuw niet platgereden is, kunnen ze best naar buiten hoor. :j

bij ons precies hetzelfde, wij hebben in de paddock zoutgestrooid :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:07

Zoveel mogelijk naar buiten!
Met de vorst mogen ze lekker het land in een paar uur. Als het dooit in de paddocks.
Paard heeft geen ijzers, dat is dus makkelijk!

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:15

mijn merrie gaat gewoon elke dag naar buiten, sneeuw of geen sneeuw. Ze gaat elke dag los met de de groep in de paddock. Ook al is het maar voor 2 uurtjes. Ze komt in ieder geval elke dag buiten :) Rijden is nu geen doen, heb alleen een buitenbak, en deze is compleet bevroren en dat is mij te riskant.
Mijn merrie heeft geen ijzers, en kan zich dus makkelijk redden zonder ruiter op haar rug. Wel maken we in het weekend een lekker buiten ritje :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:17

Afgelopen weken kwam mijn verzorgpaard dagelijks in de wei maar nu het gaat dooien trappen ze die kapot. De paddock is echter nog steeds een ijsbaan en we hebben geen binnenbak oid dus we kunnen helaas niets.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:42

die van mij staat 24/7 buiten met schuilstal, en kan zelfs dravend over de sneeuw. Hij weet zelf heel goed wat wel en wat niet kan.

Paarden die bij ons op stal staan glibberen inderdaad veel meer.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:06

Paardjes staan overdag samen in de buitenbak, van 10.00 tot 16.30 ongeveer. Rijden is nu niet echt ter sprake, maar ze komen wel lekker elke dag buiten.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:26

Waratje schreef:
monica08 schreef:

Je zou dan zelf zout (of zand) kunnen strooien. Een paard 2,5 week binnenhouden zonder enige beweging is vragen om problemen. Om te beginnen heb je een veel groter risico op koliek en tegen de tijd dat ze wel die stal uitkomen, zijn ze waarschijnlijk niet meer te hanteren.
Onze paarden gaan gewoon elke dag naar buiten in paddock of wei. Ze hebben daar zelf heel goed door wat er wel of niet kan. Maar ik merk ondertussen al wel dat ze nog altijd beweging tekort komen, ze worden een beetje narrig en het "stapritje" vandaag was niet bepaald in stap volgens het boekje ;(
Ik zal blij zijn als de bak en het bos weer schoongedooid zijn, dan kunnen we tenminste weer aan het werk met ze.

ZusJacobs schreef:
Omg, schrik me dood van sommige berichten.. Je laat je paard toch niet 24/7 binnen.. en dat 2 weken.. arme paarden..

Natuurlijk is het niet leuk voor die paarden, maar arme paarden? kom op zeg, overdrijven is ook een vak! Paard gaat er niet dood aan om op stal zijn aandacht te krijgen. En waar wil je zout weghalen? Het zout in de winkels was binnen no time op en er is toch een tekort aan zout? En denk niet dat de boeren er zo blij mee zijn om overal zand te gaan strooien..
Niet meer te hanteren? Ze was wel wat drukker dan anders, maar echt niet dat ze gelijk haar voeten breekt omdat ze zo gek doet hoor..
Typisch bokt, alles is gelijk zielig en als je paard 1 dag binnenstaat is het gelijk dierenmishandeling. En wat nou als je paard een been breekt ofzo?

Edit: niet iedereen heeft het luxe, niet iedereen heeft een binnenbak of buitenbak of een pad om te lopen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:34

Mijn pony heeft op 2 dagen na deze anderhalve maand elke dag minimaal 1 uur (meestal 2) buiten gestaan Ja, de paddocks waren glad op een gegeven moment, maar juist door de paarden erin te zetten worden ze minder glad :+ heb ook een aantal keer staan nagelbijten of ze niet zou doorglijden, maar zodra het glas was bleef ze rustig (en wanneer het niet glad was gingen ze dravend/bokkend door de paddock). Dit ook juist om te verkomen dat ze gek ging doen en ging rennen. Heb haar gister weer aan de longeerlijn geklikt en ze moest flink wat energie kwijt, maar ze was wel hanteerbaar.

Heb daarnaast elke dag gereden in de binnenbak.. Als ik nu op mijn oude stal had gestaan, ze bijna niet buiten was gekomen en geen beweging had gehad, dan had ik nu met een geblesseerd paard gestaan ja.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:07

monica08 schreef:
Natuurlijk is het niet leuk voor die paarden, maar arme paarden? kom op zeg, overdrijven is ook een vak! Paard gaat er niet dood aan om op stal zijn aandacht te krijgen. En waar wil je zout weghalen? Het zout in de winkels was binnen no time op en er is toch een tekort aan zout? En denk niet dat de boeren er zo blij mee zijn om overal zand te gaan strooien..
Niet meer te hanteren? Ze was wel wat drukker dan anders, maar echt niet dat ze gelijk haar voeten breekt omdat ze zo gek doet hoor..
Typisch bokt, alles is gelijk zielig en als je paard 1 dag binnenstaat is het gelijk dierenmishandeling. En wat nou als je paard een been breekt ofzo?

Edit: niet iedereen heeft het luxe, niet iedereen heeft een binnenbak of buitenbak of een pad om te lopen.

Er is nogal een verschil tussen 1 dag en 2 weken niet van stal komen. En een paard breekt echt niet zomaar een been als ze de kans krijgen om zelf hun evenwicht en weg te zoeken.
Dat pad om op te lopen kun je zelf maken en het is jouw keuze waar je staat wat voor faciliteiten je hebt. JIJ kiest ervoor om een paard te hebben, JIJ kiest voor de stalling waar je staat, DUS JIJ bent verantwoordelijk voor haar beweging. Ik vind het verbazingwekkend hoe mensen de verantwoordelijkheid maar afschuiven op een ander. |o