Deken nodig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Deken nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:03

Hoi!

Even een vraagje,
Bij mij op stal is het (net als overal ) behoorlijk koud. Meeste paarden staan met dekens op. Mijn vz paard is al een jaar kreupel en staat dus zonder beweging met boxrust in stal. Om rotstraal en andere kwaaltjes te voorkomen staat ze op vlas. Ze zit opzich lekker in haar wintervacht. Maar ik vroeg me dus af of het niet slim is om haar een deken op te doen. Ze staat op een klein laagje vlas en ik merk dat het in stro stallen warmer is. En daarbij heeft ze dus niet de weerstand en conditie als een gemiddeld paard. Ik merk niet heel erg aan haar of ze het koud heeft, maar dat komt ook omdat ik zodra ik bij haar ben haar de stal uithaal en ga wandelen / poetsen e.d.
Ik heb laatst in haar stal al wat stro aan de randen gelegd.. voelde wel warmer aan. Maar is een deken ter aanvulling een goede optie? Of niet nodig?

petitparis

Re: Deken nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:06

als het paard niet begint in te vallen en voldoende ruwvoer ter beschikking heeft, dan zou ik me niet veel zorgen maken.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:08

Ze heeft een aardige buik dus dat is het probleem niet, sochtends en savonds bergje kuil en smiddags plakje hooi.
Haar eten zelf is erg weinig omdat ze dus vrij dik is. (Ze heeft alleen een buik.. de rest is mooi slank :) )
Ze krijgt handje muesli met wat gras waar ze lang op moet kauwen voor het darmstelsel e.d.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:08

mijn paardje is de laatste maanden ook kreupel geweest, en omdat ik er nu bijna niet meer mee rij, heb ik haar dit jaar geen deken om gedaan
bij ons in de stallen is het niet extreem koud, en de paarden staan op stro, en komen met dit weer ook niet lang buiten
ik denk dat het op zich niet nodig is om een deken op te doen, zeker niet als ze een goede vacht heeft, dan zou het zo kunnen dat ze gaat zweten, en kan ze kou vatten

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:12

Oke,
Ja, normaal moet een goede wintervacht het wel doen. Maar omdat ze 0,0 weerstand heeft en een koud stalletje vroeg ik het me af, omdat de rest van de paarden ook bijna allemaal met deken staan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:22

je mag je niet blind staren naar de dikte van de buik alleen, een paard kan een dikke uitgezetten buik hebben en toch te mager zijn. je mag de ribben maar net kunnen voelen wanneer je me je hand erover wrijft.
Het paard van m'n vriendin ziet er hoog drachtig uit, met een dikke teddy vacht wat haar nog dikker doet lijken, maar als je voelt kan je alle ribben nog voelen.
Moest ze gaan snotteren, dan kan je misschien met de DA overleggen om toch een deken te gaan gebruiken.

Als je haar stal te koud vind omwille van een dunne laag vlas, kan je dan niet vragen of er meer vlas in de stal mag

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:37

Oh, ja ?? Ik vind het al zo vreemd inderdaad. De DA vond haar helemaal niet dik alleen een beetje 'buikig' en de eigenarresse schaamt zich dood met haar dikke varkentje :P
Maar ik zal de volgende keer als ik er ben even goed voelen inderdaad, want ik kan me niet voorstellen waar ze dik van word aangezien ze echt niet veel eten krijgt. (behalve het niet bewegen dan ;) )

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 16:58

Niemand meer nog een idee? ;(

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:01

Gewoon zonder deken laten staan. Dat iedereen een deken op heeft wil niet zeggen dat dat het goede beslissing is voor je vz paard. En de ergste kou is al geweest, dus als ze er last van zou hebben zou ze al zijn afgevallen omdat ze het koud heeft gehad.

Waaruit maak je op dat ze geen weerstand heeft eigenlijk? Dat ze stil staat wil nog niet zeggen dat de weerstand slecht is.
Laatst bijgewerkt door Musjes op 11-01-10 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:01

Hmm oke :) en is de voeding niet te weinig ?

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:03

Als ze niks doet hoeft ze in ieder geval geen krachtvoer, de da heeft toch al gezegd dat ze er goed uit ziet? Dus daar hoef jij je toch niet druk over te maken? :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:18

Geen deken op, ze heeft genoeg wintervacht zo. En als ze voldoende ruwvoer krijgt, heeft ze ook genoeg voer om zich warm te houden.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 10:22

Oke, nou dat is duidelijk dan ;) Bedankt!