Hoe gaat het met de pony,s die 24 uur buiten staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kitzbi

Hoe gaat het met de pony,s die 24 uur buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 13:15

Ik ben wel benieuwd hoe jullie haflingers het doen in de wei.

Noah en Stauris daar gaat het super mee ze hebben een inloop stalletje en daar voer ik hooi en brokjes en wortels.
Ik kan aan het sneeuw zien dat ze niet veel buiten lopen wat je ziet alleen maar voetstappen voor de stal...
Verder kan ik niet aan ze merken dat ze het koud hebben ze spellen nog lekker met elkaar.
Het water vindt wel een gedoe nu maar ja...

Wat voeren jullie extra qua hooi.

Kitzbi gaat gewoon overdag na buiten de wei in en ze vindt het super ze doen geen rare dingen.
S,avonds staat ze hier op stal krijgt ze 3/4 brok en lijnzaadbrokjes en haar hooi

Nando staat gewoon buiten 24 uur per dag met zijn vriendjes en dat gaat super die krijgt onbeperkt hooi

Hoe doen jullie paarden het met deze kou... ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:16

Hahaha super :D Staat lekekr 24/7 buiten, komt niet in zijn schuilstal, heeft een lekker warme deken op en geniet volop :D
Krijgt 2 keer daags lekker kuil bij en brokken.
Laatst bijgewerkt door Suzan_bobar op 09-01-10 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

chanouk

Re: Hoe gaat het met de pony,s die 24 uur buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:17

Ik heb 2 kleintjes 24 uur per dag buiten staan met een schuilstal en heel veel hooi die vermaken zich prima in de sneeuw en zijn zo vrolijk als wat.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:18

Het gaat super met mijn drietal!
Ze krijgen bergen onbeperkt hooi en ik sleep me een ongans aan jerrycans water van thuis, maar goed.... de beestjes maken het geweldig! Mijn Trekpaard vind dit duidelijk heerlijk weer :D

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:20

mijn paardjes staan 's nachts binnen. Overdag zoveel mogelijk naar buiten (paddack ter grote van een bak) Waar ik ze bij voer met hooi. Helaas geen schuilmogelijkheden. Dus met extreem weer, zoals nu veel wind erg koud en sneeuw. Zet ik ze maar een paar uurtjes buiten. Staan wel ind e wei maar ook niet te lang, staat toch bijna niks en omdat gras bevroren is lopen ze dat allemaal kapot. Ze vinden het ook niet erg om weer naar binnen te gaan, staan soms echt te rillen van de kou (shetlander en paard met 300 gr deken op).

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 13:21

Ja die van mij staan ook met plezier buiten geen problemen mee..

maar twijfel wel eens of ik te weinig hooi geef maar denke het niet want als ze teveel krijgen gaan ze erin poepen moet je ook niet hebben :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:21

met mijn 3-tal gaat het ook wel goed. 1 van de 3 staat nu op stal, vanwege een peesblessure, die hij denk ik op heeft gelopen toen de grond erg bevroren was. De andere 2 staan lekker buiten en krijgen kuil bijgevoerd. Water is inderdaad wel een gesjouw, maar hopen dat de vorst snel over is.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:34

Mijn 2 tinkers en shet staan buiten en vinden het heerlijk. Krijgen bijna onbeperkt hooi en veel voer nu.
Ze hebben allemaal een schuilstal maar willen niet naar binnen.
Ik heb ook nog 5 paarden die ik verzorg op een andere weide van me. Daar staan 4 grote schuilstallen op maar nee ze gaan er niet in. Ze hebben een grote rol hooi en krijgen nog voer bij.
Allleen de oude 24jarige pony staat heel soms even binnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:35

Hier gaat het ook prima; 4 shetten die 24/7 buiten staan (altijd eigenlijk) met grote inloopstal, waar ze dus haast niet komen. Maakt niet uit of het heel hard gaat sneeuwen en vriezen, de stal is nu de hele tijd open maar ze lopen er af en toe in en uit om wat hooi te eten als er buiten geen hooi meer ligt.
's nachts ligt de jongste (1,5 jaar) zelfs in de sneeuw te slapen, ze ligt dan echt in de sneeuw op de grond.
Soms heeft het zo gesneeuwd en gevroren dat ze allemaal bevroren stukken ijs op hun rug hebben wat dan helemaal vast zit in de haren. :+

Ze krijgen hooi bijgevoerd (helaas niet onbeperkt) en 's ochtends en 's avonds wat biks met muesli, daar gaat ook wat lijnzaadolie door heen omdat ik sommige nog wel eens wat modder/zand zie likken.
Verder staan er diverse zoutblokken en hangt er ook een mineralenblok.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:53

Hier gaat het ook prima met mijn draver en nrps.
Ik ben net nog even water wezen geven en volop hooi.
Dus die komen de dag wel door. over een paar uur even checken of het water nog vloeibaar is.
Ik heb ze wel even verplaatst in de wei achter het huis ivm de koude wind van vandaag. En dat scheelt enorm voor ze.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:58

Onze shet staat ook heerlijk buiten, schuilstal wordt bijna niet gebruikt.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:04

Hartstikke goed, ze staan lekker buiten met onbeperkt hooi. Stalletje wordt bijna niet gebruikt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:07

Hier staan ze 24/7 buiten met een inloopstal.
De inloopstal nu met de verwachte wind en sneeuw lekker dik met stro opgestrooid en 1 deur dicht gedaan zodat ze echt goed uit de wind kunnen.
Kom ik net buiten, staan ze met z'n alle gewoon buiten lekker in de wind :roll: ;)

Ze doen het super verder! Ze hebben er totaal geen problemen mee, in de zomer hebben ze veel meer last, zweten, ongedierte, nu zijn ze lekker vrolijk en relaxed! +:)+

Ik voer wel bijna 2 keer zoveel hooi nu, dat hebben ze echt nodig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:09

super
krijgen alleen nu handmatig paar keer per dag water bijgebracht aangezien de pomp nu vastgevroren zit

lopen gewoon hele bak en paddock door, en staan niet hele dag in de stal, al hebben ze er vannacht aan de drollen te zien meer ingestaan als normaal

1 heeft zelfs de kolder in dr kop, af en toe als een idioot bokken springen en steigeren en erna weer lekker van dr hooi knabbelen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:10

Geweldig. Ze vinden het heerlijk en staan net zo vaak buiten, als binnen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:21

Hier vinden ze het geweldig. Ze hebben 24/7 de beschikking over hooi en ik geef ze 2 kg ponybrok bij. Ze zijn met 5 fjorden en 2 shetjes. Van de 5 fjorden lopen er 3 jaarlingen bij dus die lusten wel iets extra's.

jomainji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:32

Geweldig ze staan overdag in de wei en 's nachts op stal
en ze krijgen halve krijwagen vol hooi beide en ze krijgen
lijnzaad en brok half en musli half en de anderen allen musli en dat gaat prima en ze krijgen 3 sprietjes vers gras binnen XD

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:42

de ijzige wind van vandaag kunnen mijn paardjes niet echt appreciëren, maar voor de rest gaat het eigenlijk prima.
ze hebben onbeperkt stro ter beschikking (zelfs arm overjaars hooi bleek te rijk te zijn voor mijn tinker), het water wordt meerdere keren per dag ijsvrij gemaakt.
2 keer per dag krijgen ze bietenpulp met zemelen.
met dit koude weer doe ik daar een flinke scheut olie extra bij.

het enige wat dit jaar een probleem vormt is de ondergrond.
de sneeuw in de zandpaddock is eerst half ontdooid en daarna weer bevroren, dus de paddock is nu een schaatsbaan.
het stukje weide is met het natte weer helemaal stukgetrapt, en in die toestand bevroren, en daar lijkt het wel of je op heel grof puin loopt.
aan de hooinetten laat ik het gevallen stro voorlopig liggen, dan kunnen ze daar tenminste nog een beetje comfortabel staan.
de paarden zijn verstandig, ze stappen alleen maar, draven of gek doen zit er momenteel niet in.
op zich vind ik die ondergrond niet zo heel erg, zo leren ze om daarop ook uit de voeten te kunnen, maar het moet toch niet al te lang duren :=

oh ja, ze hebben een schuilstal ter beschikking, maar behalve vandaag staan ze daar bijna nooit in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:08

Dat gaat prima hoor, samen met de draver waar hij mee staat heeft hij een stalletje tot zijn beschikking waar ze in en uit lopen, er is een bestraat stukje maar ze lopen ook over het stukje waar er gewoon grond (bevroren modder) is, om te leuten met de paarden in het weitje ernaast. Koud heeft hij het zeker niet, het lijkt wel een zeehond met z'n dikke vacht en speklaag := Ze krijgen verder gewoon twee keer per etmaal een bult kuilvoer, die nu met de kou + wind wel wat groter is dan anders. En verder zijn normale krachtvoer.

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:12

Mijn haflingers staan 1,5 uur per dag buiten en verder worden ze iedere dag losgegooit in de binnenbak
en gereden.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:14

Nathan staat ook nog steeds buiten en hij vind het prima met z'n vriendinnetje.
Ze hebben een inloopstal, krijgen een portie hooi per dag en krijgen ook nog een emmer bijgevoerd :)
Ze hebben ook geen winterdeken oid op, en dat gaat ook prima ;)
Laatst bijgewerkt door billionache op 09-01-10 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:17

die van ons vinden het tot nu toe nog steeds prima; krijgen 24/7 onbeperkt hooi en nu ook wat voordroog tot beschikking. 2 maal voeren (muesli/beetje brok), we breken 2 keer per dag de waterbakken en ze staan dekenloos onde rsuper warme vacht buiten (net weer gevoeld, maar huid voelt onder de haren warm aan) (inloopstal is mogelijkheid voor ze...staan ze erg weinig in).

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:26

mijn 2 hafjes en minishet staan ook de hele dag buiten, ze hebben beidde weides tot hun beschikking, maar staan voornamelijk voorin de paddock, achterin waait het harder, voorin staan bomen en de schuilstal en de hooi schuur waar ze beschutting van hebben, maar ze staan af en toe in het hokje, maar meeste tijd gewoon buiten.

ik geef niet extra hooi nu eigenlijk, ze krijgen gewoon normale portie en ze zien er super uit hebben ook nergens last van zo te zien, ze gaan bij alleen binnen als het heel veel regent dan word de paddock blubber en staan ze ook verpieterd te kijken, dan gaan ze lekker onder het afdak met warm stro, maar met dit weer is daar geen reden voor ze zijn er voor gemaakt om hier tegen te kunnen. alleen mn ouwe haf houd ik in de gaten(die is al 24 en heeft 25% arabisch bloed dus ook iet sminder wintervacht en heeft toch wel af en toe koud), maar ze heeft nog geen deken nodig gehad ondanks de -12 hier afgelopen week. maar ben al 3 jaar aan het aftrainen met haar, vorig jaar had ze nog wel een paar keer een deken op toen het -6 was, maar daar stond ze ook op een wei zonder beschutting wel schuilstal maar daar wilde niet in.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:11

Met die van mij gaat het ook nog goed :D
Ze heeft alleen een schuilstal die aan 2kanten open is.

Zou dat erg wezen?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:15

Met mijn niet-ponies oude lipizaner en jonge arabier, zonder dek, buitenstaand op groot paddock met schuilstal en onbeperkt hooi gaat het prima. Ze gaan bijna de stal niet in. De nige die spieren krijgt, ben ik door het gesleep van jerrycans. En dat terwijl mijn mederuiters zeggen dat een lipzaner niet geschikt is lang buiten te staan. OK, hij is meer teddybeer dan lipzaner nu.