welke beweging nú met jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lijntje87

welke beweging nú met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 01:18

Tja, gezien het weer op dit moment en wat de verwachtingen zijn ( zeker nog 2 weken veel sneeuw en heel koud)
Is het weinig buitenrijden voor mij en m'n jonge diertje op het moment. Longeren gaat ook niet want de longeer cirkel is onbegaanbaar.
Ze staat overdag zo'n 3x een half uur in de paddock, daarnaast kom ik dan rijden. Maar wat kan je verder doen? Ze is pas 4,5 en ik wil niet elke dag in die binnenbak rijden, maar met dit weer wordt ik daar toe verplicht.
Hoe hou je het afwisselend? (qua rijden rij ik niet elke dag hetzelfde, ene dag gymnastiek, andere dag meer opgericht, om de week springen) Maar wat als de voorspellingen waar zijn en het blijft tot eind februari zo? wat doen jullie met je paard?

lindalieneke

Re: welke beweging nú met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 01:21

Ze komen hier elke dag in de wei, een paar uur, en ik neem ze om de dag mee naar de manege om te longeren of te rijden. Mijn jonkie (wordt 4 dit jaar) heeft beetje pauze. Vind mijn wedstrijdpaarden op dit moment iets belangrijker. En een keer pauze voor een jong paard is niet verkeerd.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 01:24

Ja, mijn paard (5 jr.) heeft ook eigenlijk wel een pauze. Je zou met hem een stuk kunnen gaan wandelen (weet niet of je gelegen woont), maar verder is het denk ik gewoon afwachten :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 01:44

Ik heb alles gelukkig nu de hele dag nog op de wei, maar vroeger stond ik op een stal waar dat niet kon. In zo'n winter maakten we er met elkaar wat leuks van...soms een keer vrij springen, dan een keer schrik- en obstakeltraining, dan een keer pas de deux rijden of ...enfin, verzin maar wat. Ik zou met zo'n jong dier in ieder geval niet elke dag gaan rijden. Het is hier al gezegd: een tijdje rust is niet erg en ze moeten het nog heel lang leuk blijven vinden....

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 09:55

in de winter beschik ik niet over weidegang. pas vanaf april gaat ze weer het land op. dus vrij geven is een beetje lastig. In februari gaan we meedoen aan schrik training

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:58

Mijn oudere pony. :P Staat gewoon de hele dag buiten, rijden/beweging geven gaat niet, beschik alleen over een buitenbak en die is glad en bevroren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:59

ik zou op halve kracht verder gaan............ 4 dagen niks, en 3 dagen een beetje rijtechnisch onderhoud

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:03

Mijn 5 jarige wordt nu 3 a 4 keer gereden in de binnenbak en gaat verder elke dag een paar uur naar buiten in de paddock.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:06

Mijn, bijna 5-jarige, heeft gewoon vakantie. Hij staat wel in een loopstal met paddock, kan dus altijd naar buiten en gaat dagelijks in de buitenbak om even een sprintje te trekken, als hij dat wil.
Onze buitenbak is hard, maar vrij glad, los kan wel, rijden erin niet.

Als het paard merendeels op stal staat zou ik inderdaad niet "noodgedwongen" gaan rijden, daar is het dier nog te jong voor. Grondwerk is een hele goede afwisseling ( bijv. the 7 games van Parelli), maar als je dat moet doen in een drukke bak wordt het wat lastig. Misschien kan je de rest van de stal mee krijgen om ook dat te doen. Is leuk om te doen, geeft afwisseling en je bouwt een goede band met je paard op. http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... /index.htm
Ander grondwerk kan ook; lange teugel werk bijv.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:08

Mijn 6 jarige, komt enkele keren per dag (2 to3 keer) in de overdekte molen en daarnaast rijd/longeer ik hem. Kan zelf slecht tegen dit weer, heb het erg koud als ik rijd, dus echt heel serieus is het rijden niet. Maar beter een beetje beweging als teveel op stal. Helaas ging het buitenzetten niet zo goed, dus dat riskeer ik niet meer.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:28

Ik heb ook een jong paardje. Zij staat gelukkig overdag nog op de wei, al wordt dat na dit weekend ook lastiger want dan is de vakantie van mijn vriend over en ik wil ze niet de hele dag in de wei hebben, dan gaan ze de longeerbak in overdag!
Verder heb ik vorig weekend gewoon buiten gereden, heb ik haar een dag voor de slee gehad in de wei en is ze een dag aan de wandel geweest!!

Ik zou willen dat ik een binnenbak had om ook nog te kunnen rijden!!! Maar goed....

Je zou inderdaad allerlei spelletjes kunnen doen in de bak, misschien hebben stalgenoten daar ook wel zin in!!??

Wie het snelste een parcours kan afleggen, hoeft niet perse meet springen.... of een soort 'trail' wat ze in de western doen?? Balkjes, hek (kan je ook maken van staanders met een touw er tussen) een bruggetje, zeiltje op de grond. Iets oppakken van barrels en dat een stukje vervoeren, tussen balken achteruit etc. etc....slaom voor en achteruit etc etc....

Je kan ook een keer tikkertje doen, of ga eens zonder zadel de bak in..... en je kunt zo'n trail parcours ook best aan de hand doen.....

Succes!!

JFR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:30

ik denk dat er met dit weer niet veel op zit om veel te kunnen doen met je paard, mits je een binnebak hebt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:31

lijntje87 schreef:
in de winter beschik ik niet over weidegang. pas vanaf april gaat ze weer het land op. dus vrij geven is een beetje lastig. In februari gaan we meedoen aan schrik training

Op zoek naar stalling waar ze in de winter wel naar buiten kan, of in ieder geval in een paddock.
Beweging en buitenlucht is gewoon essentieel :)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 20:10

ze gaat overdag zo'n 3x en half uur de paddock in.
Maar dat vind ik niet genoeg omdat als enige te doen, dan weet ik zeker dat ik de volgende dag ga vliegen. Nu wandel ik met haar als extra als ze een vrije dag heeft. en ik rijd nu wel vaker maar minder lang. Tja mijn stal genoten mee krijgen met spelletjes...Zijn allemaal van die suffe "fanatieke" dressuur ruiters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:07

'Mijne' is gisteren na ruim 3 weken vakantie verplaatst naar een stal met binnenbak, dus ben eindelijk weer wat aan het rijden. Omdat nu dus wel veel binnen staat heb ik me voorgenomen tussendoor aantal keer te wandelen (evt door gangpad)

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:18

Kan je niet ook gewoon buitenritten maken?
In het bos vinden ze vaak leuk :D

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 22:33

er ligt 20cm sneeuw, en dat is nu hardgevroren...

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:12

Mijn jonge paard van 4 jaar loopt alleen maar buiten en soms longeren.
De andere paarden zijn wel in training, maar iets minder vaak als met normaal weer.