gladheid en rondom ijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chess01

gladheid en rondom ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 21:31

Hallo allemaal,

Hierbij even een vraagje van mijn kant.
Ik sta op een buitenstal gelukkig wel met stapmolen en daar gaan ze 1 keer per dag in.
Mijn vraag is hoe doen jullie dat met je paard met de gladheid.
Mijn paard staat rondom op ijzers en het erf en de weg naar de bak is 's avonds spekglad, en mijn paard is ook wel bang om over het ijs te lopen. Nu zijn we al op zoek geweest naar zout, maar dat is nergens meer te krijgen.
Voor de stapmolen en het erf in de ochtend is er gelukkig genoeg maar voor de avond is er niet genoeg.
Nou loopt hij wel elke dag een uur in de molen, maar ik kan hem nu niet naar de bak meenemen.
iemand een idee? Er werden me al geitenwolle sokken als tip gegeven maar ben een beeje bang dat hij daar ook niet genoeg grip aan zou hebben.
Alle ideen zijn welkom

Thanx
Hannah

itsmi

Re: gladheid en rondom ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:33

Mest gooien op het pad naar de bak toe.. Dat geeft je paard grip...

Horseware

Een flinke lading zand strooien helpt ook. Zo krijgen wij de paarden nu naar de wei.

Odysseus

Ik loop met de mijne echt heuuuul voorzichtig naar de bak. Pony loopt echt alsof ze op eieren loopt, en af en toe schuift er een been weg, maar gelukkig gaat alles tot nu toe nog goed. Staat trouwens ook vierkant op ijzers.

Die sokken ga ik eens onthouden :+
Ben benieuwd naar meer tips. Ik ken alleen die van motorvet/olie in de hoeven smeren tegen ijsklonten/hakjes.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:34

vaseline smeren helpt ook, en de hoeven niet krabben, zodat er nog mest e.d. in de hoeven zit.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:35

Sokken aandoen hoor je wel vaker, het is in ieder gevak het proberen waard. Mijn paard heeft slidingplates achter, of liever gezegd had, ik heb ze er echt afgehaald, kon het niet meer aanzien en heb toch de mogelijkheid niet om in een binnenbak te trainen. Maar goed, dat natuurlijk het meest drastische wat je kunt doen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:52

Ik loop inderdaad heel langzaam en houd ze goed bij het hoofd vast als ik een stukje over moet wat iets glad is...
Ze gaan inderdaad zelf ook al snel veel voorzichtiger lopen, omdat ze het in de gaten hebben...

divi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:55

ik ga helemaal nergens naar toe k ben als de dood dat mijn paard onderuit gaat

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:56

Langzaam en voorzichtig lopen, en idd mest strooien op het pad naar de bak is een hele goede tip! :)

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:11

Ik moet helaas een aantal minuten over een een fietspad, wat nu besneeuwd is, lopen om bij de binnenbak te komen. Vandaag heb ik de gok niet genomen. Vind het toch wel een griezelig idee dat hij zo weinig grip heeft. Axel heeft trouwens alleen voor hoefijzers.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:15

Suuf staat alleen met voorijzers.... die van mij komt elke dag in het land en zodra ze eruit is heeft ze inderd ijsklompje, ik oop heel voorzichtig en rustig en laat haar eigenlijk de weg zoeken tot nu toe gaat het goed.... Naast me staat ook een paardje met ijzers en die heeft vaseline gebruikt maar dat hielp niet ook sokken heeft ze geprobeerd maar die gingen allemaal kapot... Dus jah het blijft lastig en gewoon voorzichtig... motorolie heb ik trouwens nog ni geprobeerd dat ga ik wel doen....

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:17

misschien is stalkalkoenen laten zetten een optie??

chess01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 22:48

stalkalkoenen??? is dat hetzelfde als de gewone kalkoenen?

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:04

nee stalkalkoenen zijn kleiner, en vrij plat,
worden vaak ook gebruikt om de stootgaten schoon te houden tijdens het vervoer naar het concours,
het is een aantal jaar geleden dat ik ze gebruikt heb, maar zag laatst paarden voor de kar er mee lopen, over de bevroren ijzige sneeuw, dat werkte erg goed.
Die mensen hadden ze door de hoefsmit er oplaten zetten.

Probeer ze op te zoeken maar kan ze nog niet vinden op internet

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:11

MOet je die dan laten zitten als ze weer op stal staan? Aangezien je schrijft dat de smid ze erop had gezet?

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:12

is sokken in het land ook een optie?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:13

best grappig, ik heb ze nog niet zien lopen, paarden op sokken! :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:13

Lijkt mij persoonlijk niet erg handig, als ze gaan rennen of de sokken zakken af en ze vallen erover...

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:15

itsmi schreef:
MOet je die dan laten zitten als ze weer op stal staan? Aangezien je schrijft dat de smid ze erop had gezet?

die ik kende kon je ze gewoon er uitdraaien, die mensen zeiden dat ze de smit ervoor hadden laten komen,
Maar ik kan ze helaas niet meer vinden op het internet, het was toendertijd ook niet praktisch voor het doel waarvoor ze bedoeld waren, want ze waren zo klein dat ze moeilijk uit te draaien waren op concours, of eruit waren, en je stootgaten alsnog vol zaten :Y)
Maar op het ijs werken ze super, ook hadden die paarden er geen last van op de gewone weg.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:16

sokken scheuren uit... is mijn ervaring.. de sokken blijft ook ijs/sneeuw aan hangen word zwaar krijg je ook klompjes en zo scheuren ze

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:17

gevonden, de bovenste:
is met wida punt dus slijt niet snel
Afbeelding

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:19

Ik heb het met sokken geprobeert zodat ze even de bak in kon. Maar het werkt helaas niet omdat ze ze kapot loopt en ze zakken af. Ik had ze zelfs vast gemaakt met iets erom heen. En er blijft inderdaad sneeuw/ijs aan hangen.
Mijn merrie glijd verschrikkelijk met d'r ijzers, heeft alleen voor. Denk dat het per paard verschillend is hoe ze erop lopen. De rest van de paarden gaan gewoon het land op en je ziet de ene meer glijden dan de ander.
Ik gok het niet. Die van mij staan binnen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:01

Met de bovenste proppen/kalkoenen hebben ze wel grip, met deze kun je ook gewoon rijden en mogen ook in blijven.
Je kunt ook winterbeslag (hoefgrips) laten plaatsen door je smid als je last krijgt van klonteringen onder de ijzers of zelf winterbeslag aanbrengen (hoefkit, schneesohlen, hufflex)
Zand strooien is altijd nog een hele goede optie tegen gladheid.