Deken vraagje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Deken vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:22

Hallo Bokkers,

Ik heb even een vraagje en zou graag jullie hulp willen inschakelen.

Silence staat sinds een week onder de deken i.v.m. ziekte.
Dit is gedaan in overleg met de DA.

Nu is het zo dat ik dus totaal onbekend ben met dekens.
Dus voor de deken gebruikers zal dit vast een meest idiote vraag zijn :o maar ik zou er wel mee geholpen zijn.

Aankomend weekend wil ik Silence weer rustig aan de longe gaan nemen.
Wat stappen en licht drafwerk.
Maar hoe doe je dat nou met die deken?
Oplaten, afdoen ??? En zoja, wanneer, meteen of na een tijdje.

Ja, ik voel me dus heel dom :o maar hoop dat jullie toch even kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:14

Wat voor ziekte heeft hij?
Wanneer het een verkoudheid betreft zou ik bij het rustig longeren van je paard de deken oplaten, of een dunnere (zweet) deken op doen.
Wanneer je paard om een andere reden een deken opheeft zou ik deze afdoen wanneer je gaat longeren, dit loopt voor je paard tenslotte ook prettiger.

petitparis

Re: Deken vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:28

hangt er vanaf hoe dik de deken is en wat je aan de longe gaat doen.
Als je in de beginfase alleen gaat stappen zou ik het oplaten liggen (zeker bij temperaturen rond of onder het vriespunt)
Van zodra je paard beter is, dan zou ik voor het instappen het deken laten ook eventueel voor een eerste drafje en daarna afnemen om verder te laten draven en/of galopperen. Daarna heel eventjes stappen en daarna terug een deken (zweetdeken indien bezweet en gewone deken indien nog "droog") en verder uitstappen.
Indien terug fit instappen en lichte opwarming met een uitrijdeken, werkfase zonder deken en uistappen met uitrijdeken.
Waarom heel even uitstappen zonder (uitrij)deken? Een paard kan gaan nazweten als je te snel afdekt, de spieren zijn warm, de omgeving koud en het paard wil de "overtollige" warmte afvoeren en als je direct afdekt, houdt je die vast en krijgt je paard het te warm. Dus of jij nu 1 rondje, 2 of 5 minuten moet stappen zonder deken, moet je proefondervindelijk te weten komen. Omgevingstemperatuur speelt ook een grote rol.
Bij deze koude temperaturen laat ik soms zelfs m'n fleecuitrijdeken liggen als ik toch niet van plan ben intensief te rijden. (mijn paard is wel geschoren). ik longeer met een fleece op, maar het borstgedeelte teruggeplooid naar de longeersingel zodat het niet gaat trekken aan de shcouders

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:31

Dank jullie wel.
Het zal vooral stappen zijn met heel soms misschien een drafje tussendoor.

Hij is nu niet ziek meer, maar herstellende van een zware koliek i.c.m. een virus.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:23

Ik zou de deken afdoen en even een fleece/ zweetdeken opdoen als je begint, afhankelijk hoe koud het is (en hoeveel je met hem doet)de fleece oplaten.
Zo doe ik het nu met mijn paard, deken af en in deze kou is best koud!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:24

Dank je. Zweetdeken heb ik ook wel liggen, dus dat gaat inderdaad.