vraag over wnterdeken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

danflo

vraag over wnterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 14:20

Hallo, i.v.m. de extreme kou in de nacht heb ik en fleece deken met halsstuk gekocht voor onder de deken van mijn paard. Ik had vorig jaar een gewone 300 grams winterdeken met vaste hals, maar dat is me heel slecht bevallen. Sil had aan het einde van de rit geen manen meer over.

Nu dacht ik dat een fleecedeken wat meer ademd en dat het uitvallen van de manen daardoor minder zou zijn, ik hoop dat iemand van jullie daar ervaring mee heeft.

Op dit moment staat hij onder een gewone 300 grams deken zowel overdag als in de nacht.

Nu de vraag, Sil staat in een manege op stal, wat zouden jullie doen bij de huidige temperaturen, dus overdag rond -2 en in de nacht matig tot strenge vorst -7 tot -10

De fleecedeken met halsstuk onder de huidige 300 grams deken of
de fleecedeken met halsstuk onder een 150 grams deken.

ik ben benieuwd.

groetjes Yvonne

Caira

Re: vraag over wnterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:31

als hij niet geschoren is en een redelijke vacht heeft dan moeten ze dat makkelijk kunnen hebben, binnen in een manege wordt het ws toch niet zo koud. Die van mij staan zonder deken en 24/7 buiten en die hebben ook nergens last van.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:13

volgens mij schuren de manen ook af van fleece ,,,, ik heb een deken met losse hals ...als het snachts erg koud word doe ik de hals erop en overdags als het mooi weer is er weer lekker af ....zo houd mijn paard zijn manen ;)

ik heb zelf ook met fleece dekens onder een 300gr deken gewerkt maar mijn paarden kregen altijd schuurplekken enz.....
heb nu een bucas all in one +13 graden tot -20 en heeft geen schuurplekken en is er lekker warm onder ;) daarbij een losse hals

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:22

volgens mij schuren de manen met een fleece halsstuk nog harder af dan een halsstuk met gladde binnenvoering.
Verder vind ik dat een ongeschoren paard in een binnenstal, meer dan voldoende heeft aan een 300grams deken, tenzij het een echte koukleum is. Verder heb je met fleece meer kans op schuurplekken op schouders en borst, ben er niet zo'n fan meer van.
Vorig jaar had mijn ongeschoren paard een fleece met 220grams winterdeken op (dag en nacht) bij overdag -5°C en 's nachts -15°C, paard staat in een buitenstal en overdag buiten zonder schuilstal.
Aangezien ze 's avonds liever op de weide bleef staan, dan op stal te komen waar een berg hooi en een "volle" voerbak wacht, ga ik ervanuit dat ze het niet koud gehad heeft.

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:06

Het ligt er ook aan hoe koud het in de stallen wordt..
Die van mij is geschoren en staat gewoon onder een 300 grams zonder hals.

Horsea_nlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:45

hier staan ze gewoon onder een deken hoor

mensen vergelijken paarden teveel met hunzelf. een paard heeft het niet koud en 2 dekens gaat alleen maar irriteren
of je moet hem geschoren hebben, dan is het een heel ander verhaal :)

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:04

Ik zou gewoon de fleecedeken onder de deken van 300 grams doen. Daar is die nu aan gewend, als je dan op eens een dunnere deken omdoet krijgt ze het misschien wel koud..

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:20

Dit is iets voor SV.
Daarom van HAR-->SV.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:20

Ik zal nooit fleece als onderdeken gebruiken. Dat is veel te elastisch en gaat vacuum zuigen naar achter. Hierdoor komt er enorm veel spanning op de schouders en schoft van je paard.

Je kan er beter een staldeken onder leggen.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:46

Leonieke schreef:
Ik zal nooit fleece als onderdeken gebruiken. Dat is veel te elastisch en gaat vacuum zuigen naar achter. Hierdoor komt er enorm veel spanning op de schouders en schoft van je paard.

Je kan er beter een staldeken onder leggen.

Ik heb ooit 1 keer een fleece deken als onderdeken gebruikt maar dat is geen succes.Hij gaat idd zoals Leonieke zegt naar achter schuiven en komt er veel druk op de schouders en schoft.

Dan kan je beter een onder of stal deken gebruiken.Die blijven beter liggen en is comfortabeler voor je paard.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:55

Je paard heeft genoeg aan de deken die hij opheeft!

Ik zou er niets tussen leggen hoor je paardje heeft het vast niet koud.
Waar concludeer je dat uit? Dat hij er een deken onder moet hebben? Als je toch denkt dat hij het koud heeft, geen fleece!!! schuurt alle haren af en dan lijkt je paard heel erg dof!
Koop dan een gewone onderdeken lijkt me beter!

Maar ik denk dat het niet nodig is.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:19

Tinkels schreef:

Waar concludeer je dat uit? Dat hij er een deken onder moet hebben? Als je toch denkt dat hij het koud heeft, geen fleece!!! schuurt alle haren af en dan lijkt je paard heel erg dof!

Dat is echt per paard verschillend hoor. En met deze kou is voor heel wat paarden 300 gram echt niet genoeg!!

Die van mij heeft nu 800 gram op een een fleece halsdeel. Anders is hij steenkoud en dood ongelukkig.

Mijn kleintje en moeders pony dragen minder, maar wel meer dan 300 gram ;) .

Onze paarden staan overdag wel gewoon buiten met mogelijkheid om op stal te gaan staan (wat ze dus doen als ze onvoldoende dekens dragen).

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:16

Leonieke schreef:
Tinkels schreef:

Dat is echt per paard verschillend hoor. En met deze kou is voor heel wat paarden 300 gram echt niet genoeg!!

Die van mij heeft nu 800 gram op een een fleece halsdeel. Anders is hij steenkoud en dood ongelukkig.

Mijn kleintje en moeders pony dragen minder, maar wel meer dan 300 gram ;) .

Onze paarden staan overdag wel gewoon buiten met mogelijkheid om op stal te gaan staan (wat ze dus doen als ze onvoldoende dekens dragen).

Is je paard geschoren?
800 grams lijkt mij tamelijk overdreven.

Een 300 grams deken is geschikt voor temperaturen van -15 tot +5 ;-)
dus kan prima voor een ongeschoren paard met deze temperaturen!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:19

Mijn paard staat in een buitenbox onder een 360 grams deken + een dunne staldeken er onder. Is echt zat, paard heeft t lekker warm.
Vorig jaar stond ie in een binnebox daar heb ik nooit een dikkere deken opgehad dan 220gr ;)

Dus in jou geval zou ik die fleecedeken sowieso weglaten :j

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:57

Axel staat ook in een buiten box en heeft 300 grams deken op liggen. Verder heeft hij wel in de tussentijd een lekkere dikke haar dek aangemaakt.

Als jou paard dus niet geschoren is, en hij niet zichtbaar enorm aan de kou lijdt. Dan zou ik gewoon de deken oplaten die hij nu ook op heeft. Mijn ervaring met fleece is dat de deken niet lekker blijft liggen en dus inderdaad gaat schuren. Als je dan toch een deken extra erbij wil hebben kan je het best een staldeken erbij kopen.

danflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:43

hoi hoi.

Silvano is niet geschoren en staat op een stal waar het gisteren -6 was rond 18.00 uur.

Op dit moment heb ik een fleecedeken omgedaan met hele hals en daarover heen een 300 grams deken, is samen zo ongeveer 350 gram denk ik.

Overdag Sla ik de hals van de fleecedeken terug.

Sil heeft geen wintervacht.

Zodra de temperaturen in de nacht weer boven het vriespunt komen wil ik de fleecedeken er weer onder weghalen.

groetjes Yvonne

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:25

Tinkels schreef:
Leonieke schreef:

Is je paard geschoren?
800 grams lijkt mij tamelijk overdreven.

Een 300 grams deken is geschikt voor temperaturen van -15 tot +5 ;-)
dus kan prima voor een ongeschoren paard met deze temperaturen!

Ja, deze is inderdaad geschoren. Het is gewoon een enorme koukleum en hij draagt geen gram teveel. Leg hem nu 600 of 700 gram op en hij komt de hele dag de schuilstal niet uit. Dan staat hij de hele dag in het hoekje van de schuilstal te kleumen. Met 800 gram gaat hij wat uurtjes op het land of de bak staan.

Ik ken wel meer paarden hoor, die zoveel gram op hebben met dit weer.

Dat is dus ook precies wat ik aan wil geven. Het aantal gram wat je een paard op legt is mede afhankelijk van het paard zelf. Je hebt nu eenmaal koukleumen en ook paarden die het niet snel koud hebben ;) .