Is er een manier op een rijbak ( met tapijtsnippers ) sneeuwvrij te maken ? De paarden zonder ijzers kunnen wel door de sneeuw lopen, maar helaas wordt die sneeuw ook al meer een ijsvlakte ( door het aanstampen ) en dus spiegelglad. Heeft iemand een idee over hoe sneeuw eruit te halen ?
Bucas
Geplaatst: 04-01-10 12:56
Zout strooien, hebben wij ook gedaan bevriest de bak ook minder snel.
Maris
Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-10 12:57
Maar is dat niet heel slecht voor de hoeven ( zout wat in de hoeven trekt ) ?
eenitraM
Geplaatst: 04-01-10 12:57
Slepen.
Suzanne F.
Geplaatst: 04-01-10 12:58
Bucas schreef:
Zout strooien, hebben wij ook gedaan bevriest de bak ook minder snel.
Zout is heel erg slecht voor je bodem.... Maar ik denk niet dat er een andere optie is...
Ik vind t juist erg fijn nu er zo'n laag sneeuw in ligt. Kunnen de paarden tenminste naar buiten en lekker bewegen. Als er geen sneeuw had gelegen hadden ze nauwelijks kunnen lopen door de keiharde bak met al zn hobbels en bobbels (ook al is ie zo glad mogelijk gesleept).
bij ons op stal blazen ze het weg met een bladblazer werkt echt super maar volgens mij kan dat alleen als het echt losse sneeuw is en zout idd
Telstar2000
Geplaatst: 04-01-10 13:29
Ik heb ook een rijbak met tapijtsnippers (all weather bodem). Ik heb hem tot nu toe 2 keer laten roteren (dan wordt dus de sneeuw door de bodem heen gemengd) en heb al die tijd gewoon kunnen rijden. Moet ik wel zeggen dat het hier (NB) niet zoveel heeft gesneeuwd als in andere delen van het land. Het kost wel wat, maar goed, je moet er iets voor over hebben
Zout strooien en dat consequent volhouden. De hoeven van te voren goed met olie insmeren en na het rijden het zout eraf borstelen en daarna ff met wat water. Naast het zout strooien het slepen goedbijhouden en je hebt zelfs met dit weer een prima bak!
Weten we van tevoren dat er sneeuw gaat vallen, trekken we er een afdekzeil over heen.
Als tip: Mocht je gaan rijden terwijl er sneeuw ligt. Smeer de hoeven en eventueel ijzers dan helemaal goed in met vaseline. Hierdoor gaat het sneeuw niet vast zitten en glijden ze ook niet zo snel weg.
rhijnauwen
Geplaatst: 08-01-10 22:24
Maris schreef:
Volgens mij sleep je t zandkorrels kapot als je nu gaat slepen.
Of de sleep gaat er aan...
Zandkorrels kun je niet meer breken.
Dus vraag me af waarop je dat basseert.
Mandarijn
Geplaatst: 09-01-10 17:22
Waar ik op stal sta strooien ze zout en slepen de bak inderdaad ook, kunnen nu weer gewoon rijden.
snissje
Geplaatst: 09-01-10 17:24
Maris schreef:
Je hoeven na het rijden schoonmaken met een sponsje gaat helemaal goed
ai_luf_u
Geplaatst: 12-01-10 17:23
tja, ik kan gewoon niet rijden. wil niet het ricico lopen dat ze zich verstapt..
Jinks
Geplaatst: 12-01-10 17:31
Als het gaat vriezen slepen wij de roundpen e/o rijbak glad. Het zand bevriest wel maar de bodem blijft vlak en stroef en dan kunnen we toch rijden. Verder gebruiken wij een zware bladblazer om de sneeuw van de bodem weg te blazen. Dit werkt prima en we hebben ondanks behoorlijke sneeuwval de paarden toch beweging kunnen geven.
Maris
Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-10 17:36
we kunnen inmiddels al ruim een week niet eens meer in de bak komen, erf is met dik ijs bedekt ....