zweetdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:13

na lang zoeken toch maar voor de zekerheid besloten een topic te openen.

ik rijd een wat oudere merrie. als ik echt intensief ga rijden, is ze na het rijden kletsnat.
nu heeft ze wel een wintervacht, maar ze heeft geen stal waar ik haar in kan zetten (wel een schuilstal). de wei staat midden in een veld waar het dus erg hard waait.
ik ga zaterdag met haar naar de binnenbak dus ik weet dat ze weer kletsnat word.

mijn vraag: zou ik haar na het rijden op de terug weg (kwartiertje/20minuten stappen) met uitstappen even een zweetdekentje op kunnen leggen?

ik heb de zoekfuntie gebruikt maar ik wou het toch even zeker weten :o

ze is nu in de winter trouwens ook niet een van de dikste.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:23

Ik zal er in ieder geval wel een wollen zweetdeken opdoen. of een uitrij deken maar als het regent heb je niks aan een wollen deken. Zal hem nioet zo op het land zetten maar eerst zorgen dat hij goed droog is.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:29

Ik zeg ook een wollen deken. Ik heb jaren lang fleece gebruikt, maar na een half uur, 3 kwartier onder de fleece te hebben gestaan was mijn paard vaak nog niet droog...
Op aanraden van een kennis van mij heb ik een wollen deken gekocht en na 20 min is mijn paard kurkdroog. (Dit lijkt me voor mijn paard ook aangenamer om achteraf droog zijn winterdeken op te krijgen)
Dus als je thuis komt van het trainen: afzadelen, even de wollen deken op, ondertussen kan je de stal klaarmaken en je spullen wegzetten en je paard is zo goed als droog. Dan is je paard ook op de plaats van het zadel droog.

Ik vind persoonlijk ook dat als een fleece deken nat is (vb van het zweet) dat het dan een koud deken is. Ook weet ik niet goed of een wollen deken in combinatie met naar huis wandelen of dat ook misschien niet te warm wordt voor het paard met een wintervacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:32

oke dankje :) ik heb inderdaad nog een wollen deken liggen :)

ik weet niet of het te warm word. ik moet namelijk het grootste deel door een groot veld stappen waar het waait. dus als ik zonder deken met een kletsnatte pony zou stappen, zal het te koud zijn.

Nell_

Re: zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:23

Ik zou er idd wel wat opleggen ja :j
Mijn ervaring is wel dat wol beter droogt dan fleece.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:24

ik zou er ook inderdaad een wollendeken opleggen . Mijn paard is ook eerder droog onder een wollen deken

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:13

Ik zou zeker dat wollen deken erop leggen, dat kan al als je na de les terug stapt, gewoon over het zadel heen en dan erop gaan zitten, doet mijn dochter ook altijd. Dan is ze al bijna droog als je bij de wei aankomt ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:36

absoluut niet. Als iets echt onnodig is en de meest onnodige 'uitvinding' ooit is het wel een zweetdeken :+ De vacht van een paard is van zichzelf al een zweetdeken.

Citaat:
Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?

Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:

Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.
Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.
Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

Zweetdekens
Zelf heb ik bij mijn paard Jack een tijdje een wollen zweetdeken gebruikt als hij bezweet was. Het werkte fantastisch, de deken zelf bleef nagenoeg droog, en aan de buitenkant van de deken ontstonden er allemaal kleine pareltjes vocht. Zo stond ik daar een keer geboeid naar te kijken, me af te vragen hoe dit werkte... tot ineens de absurde waarheid tot me doordrong... HOE werkt zo'n deken? De vezels hebben een capillaire werking, ze transporteren het vocht naar buiten, en dat vocht condenseert zodra het in aanraking komt met de koele buitenlucht. Daarom blijft het van onderen droog en wordt het aan de buitenkant nat. En van wat voor fantastisch high-tech materiaal is zo'n geweldige deken nou gemaakt? Nou, gewoon van wol... En wol is... de vacht van een dier! Niet van een paard, maar van een ander graasdier... Eh, wacht even, als schapenhaar een capillaire werking heeft, zou paardenhaar dat dan misschien ook hebben?

De keer daarop heb ik de zweetdeken weggelaten, en nauwlettend in de gaten gehouden wat er gebeurde... Inderdaad, de vacht van het paard is nat van het zweet... AAN DE BUITENKANT! De huid zelf is droog!
Ongemerkt was ik ook hier weer het slachtoffer geworden van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek, dus dat zal bij een paard ook wel zo zijn." Nee dus, om verschillende redenen: Als IK bezweet raak wordt mijn huid nat, en tijdens het verdampen van het zweet wordt mijn huid rechtstreeks en in rap tempo afgekoeld. Als mijn paard bezweet raakt wordt het zweet door de capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Zodra het paard het niet meer warm heeft houdt de zweetproductie op, de huid droogt zeer snel, maar niet door afkoelende verdamping zoals bij mij, maar door de capillaire werking. Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is is net zo erg als wanneer mijn jas aan de buitenkant nat is. Niet dus...
Mensen en paarden zijn op dit gebied dus absoluut niet vergelijkbaar.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:06

Goede uitleg maartje :)
Ik wist ook nog niet hoe het allemaal werkte.
Maar ik heb wel geluk dat mijn verzorgpony met zijn wintervacht gewoon bijna niet zweet.
Dus die heeft ook nooit een deken op :)

Rozijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:10

Soooo dat wist ik dus niet, zo leer ik ook weer wat bedankt

kim_dori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:07

Met dit weer zeker een deken naar het rijden!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:31

__Leonie schreef:
Maar ik heb wel geluk dat mijn verzorgpony met zijn wintervacht gewoon bijna niet zweet.

zweet juist niet veel met een wintervacht? wat een rare pony heb je dan over het algemeen zweten paarden dan namelijk meer (vandaar oa. dat mensen 't wegscheren)

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:22

Maartje1990 schreef:
__Leonie schreef:

zweet juist niet veel met een wintervacht? wat een rare pony heb je dan over het algemeen zweten paarden dan namelijk meer (vandaar oa. dat mensen 't wegscheren)

Hmm ja misschien zet ik hem niet hard genoeg aan het werk }>
Nee maar in de zomer zweet hij ook weinig vergeleken met andere paarden.

sahibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:24

Mijn fjordje waar ik altijd op reed, die had het zelfde probleem ging ik naar les was ze kletsnat en moest dan later ook weer naar buiten zonder schuilstal. Ik deed dan ook een dikke wollen zweetdeken op en liep dan met haar terug van manege naar huis ongv half uur.

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:04

Ja, een uitrijdekentje erop, doen wij ook als we van de binnenbak afkomen ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:46

Opzich ben ik het wel eens met Maartje, maar ik zou zeker wel een zweetdeken op doet als het waait. Dan koelt de pony te snel af en kan ze stijf of verkouden worden. Als het nauwelijks waait en je stapt lekker door dan is een zweetdeken niet nodig. Als het niet waait dan gaat ze ook gewoon terug de wei op, anders zet ik haar even in de schuilstal met wat hooi.

Op de trailer doe ik mijn pony trouwens wel een deken op, maar dan staan ze ook stil.

Soy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:47

capopjekop schreef:
Opzich ben ik het wel eens met Maartje, maar ik zou zeker wel een zweetdeken op doet als het waait. Dan koelt de pony te snel af en kan ze stijf of verkouden worden. Als het nauwelijks waait en je stapt lekker door dan is een zweetdeken niet nodig. Als het niet waait dan gaat ze ook gewoon terug de wei op, anders zet ik haar even in de schuilstal met wat hooi.

Op de trailer doe ik mijn pony trouwens wel een deken op, maar dan staan ze ook stil.

Ik ben het eens met capopjekop. Als het heel erg waait is het slim om gewoon voor de zekerheid een deken om te doen. Ik heb zelf nog nooit een wollen gebruikt, maar ben dit wel nu van plan om te doen, aan al de reacties hier. Want bij mij wordt een fleecedeken heel snel nat en is mijn verzorgpony nog lang niet droog.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:52

nou ik gooi m'n paard toch eht in haar bloodje op de wei ook nu met die vrieskou/wind/sneeuw maakt allemaal niet uit. En ze wordt niet ziek ofzo hoor. Dus ook dat van die wind is gewoon ronduit onzin. Het haar droogt wellicht sneller op, maar daar heeft je pony geen last van ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:09

Ik heb het wel over zijknat he. Als mijn pony gewoon een beetje bezweet is dan gooi ik haar ook terug. Na de les komt het zweet er af en toe gewoon afgedropen. Dan neem ik geen risico met winderig weer :) Want ik kan me niet voorstellen dat de huid dan nog droog is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:17

Ik heb 't ook over zijknat :Y)

En ik snap best dat je 't je niet kunt voorstellen, maar het is wel zo ;) als je ook in de vacht gaat kijken zie je ook dat 't 'onderste laagje' gewoon droog is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:51

ik heb het inderdaad ook over zeiknat. maar bedankt voor de reacties ;) ik had vorige week de wollen deken opgedaan toen ik naar buiten ging terug naar de wei. ik moet zeggen, ze was wel een heel stuk opgedroogd. beter dan zonder deken :)

nu doe ik dat normaal ook niet als het een beetje koud is. maar nu met die vrieskou en die harde wind.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:53

Ik zou inderdaad ook tijdens het terugstappen een uitrijdeken doen en stappen tot ze veelal opgedroogd is met dit weer.

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:26

A1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:35

Ja, zou zeker een deken opdoen na het rijden. Vooral met dit weer. :j