Wat is nou wijsheid..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

Wat is nou wijsheid..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:29

Of...ik heb eigenlijk geen idee hoe ik het precies moet verwoorden, maar ik zal het
es gaan proberen... :+

Ik heb drie paardjes, een fjord en 2 shetjes (zie profiel).

Alle drie zitten ze goed in het haar en hebben ze een buitenbox met paddock die dag en nacht open is.
Ze kunnen dus zelf naar binnen en naar buiten.

Fjord zit dik in een vacht, maar ze is de laatste weken meer ingevallen, ze krijgt onbeperkt hooi
en twee maal daags muesli/basisbrok.

We doen op het moment niets qua rijden (hoop dat het weer snel beter zal worden, dan kunnen we dat weer oppakken).

Ze zijn netjes op schema met ontwormen ed. Ze is niet ziek, levendig, lijkt het niet koud te hebben.

Ik vroeg me af of dat invallen een teken is dat ze het koud heeft of er teveel energie in moet steken om het warm te houden?

Ze krijgen al onbeperkt hooi.

Zou ik haar een deken moeten opleggen? Ze is alleen in haar box om te eten, ze zijn altijd buiten..Omdat ze nu weer vorst gaan opgeven..

Wat zouden jullie doen?

(fotos in profiel zijn van 3 weken ong geleden, net voordat het vriezen begon).

Cassidy

Re: Wat is nou wijsheid..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:31

Je zou Maismeel kunnen voeren om je Fjord wat dikker te krijgen. En een bloed- en mestonderzoek kan uitwijzen of er verder iets mis is (wormen oid).

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:34

Ik breng idd morgen even een hoopje mest langs bij de veearts. Denk niet dat ik het daar moet zoeken, maar je weet het nooit natuurlijk.

Denk je dat ze een deken op zou moeten?

Vacht is echt mega dik..

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:36

ik zou zomaar geen deken opdoen als ze een mega dikke vacht heeft.

wel zou je kunnen kijken voor ander voer, mijn paard had eerst echt een dikke kilo brok meusli nodig nu krijgt ze niks meer aan brok of meusli voer alleen hooi en kuil en af en toe handje meusli, heb alleen het ruwvoer verandert en nu blijft ze veel beter op gewicht.

maismeel is ook zeker een idee al zou ik eerst het mestonderzoek afwachten voor je echt maatregelen gaat nemen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:41

Heb je al gekeken hoe(veel) hij eet? Misschien is er iets met zijn gebit, heeft hij haken of doppen? Ik weet niet hoe oud hij is?

Een paard kan ook afvallen als hij stress heeft. Is er soms iets veranderd in zijn omgeving?

Hoe lang heeft hij het al dat hij afvalt?

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:34

Kijken hoeveel hij eet, misschien even naar de dierenarts

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:40

Gebitscontrole is idd een goede tip, hoe lang is het geleden dat er een tandarts langs is geweest?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:18

Ik zat precies met hetzelfde probleem als jou.
precies dezelfde omstandigheden.
Liefst heb ik ze zonder deken staan maar
had er nu 2 die zo aan het invallen waren,wintervacht was matig tot goed.Niet echt extreem dik zoals in andere jaren maar het was ook nog niet zo heel erg koud geweest.
heb ze vorige week toen het echt heel koud was toch een deken opgedaan want ze waren echt zo snel aan het invallen,ondanks dat ze 24/7 beschikking hebben over hooi,niet koud aanvoelden,maar ik denk ook dat ze teveel energie voor het warm houden moesten gebruiken maar iedereen kan me veel zeggen maar vind ze er nu al een stuk beter uitzien en naar mijn mening vinden ze het zelf ook wel goed!

(tandarts is een half jaar geleden geweest en was alles in orde en wormen hebben ze ook absoluut niet)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 08:53

cocochanel schreef:
Ik zat precies met hetzelfde probleem als jou.
precies dezelfde omstandigheden.
Liefst heb ik ze zonder deken staan maar
had er nu 2 die zo aan het invallen waren,wintervacht was matig tot goed.Niet echt extreem dik zoals in andere jaren maar het was ook nog niet zo heel erg koud geweest.
heb ze vorige week toen het echt heel koud was toch een deken opgedaan want ze waren echt zo snel aan het invallen,ondanks dat ze 24/7 beschikking hebben over hooi,niet koud aanvoelden,maar ik denk ook dat ze teveel energie voor het warm houden moesten gebruiken maar iedereen kan me veel zeggen maar vind ze er nu al een stuk beter uitzien en naar mijn mening vinden ze het zelf ook wel goed!

(tandarts is een half jaar geleden geweest en was alles in orde en wormen hebben ze ook absoluut niet)

Ik ontworm ze altijd netjes op schema, en wissel de kuren af, dus dat ze verschillende krijgen en niet resistent worden, dit uiteraard op advies van DA.

Tandarts..zou apart zijn, die is een maand of 4 geleden geweest, maar er gebeuren natuurlijk gekkere dingen..

Breng vandaag sowieso even een emmertje mest weg, ga ervanuit dat daar niets uit komt, maar ja..je weet t niet.

Er is totaal niets veranderd in de situatie, zo staat ze al tien jaar, ze is tien jaar inmiddels.

@Cocochanel: Ik ga toch denk ik, zeker nu ik hoor dat de schaatsen uit het vet kunnen, een deken proberen, misschien helpt het??

Ik ben ook eigenlijk niet voor dekens, zeker n iet omdat k geen sportpaardjes heb, maar puur recreatie.

Zal ook eens voor maismeel op pad gaan vandaag.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:00

bedenk wel dat met een simpel dekentje,ze het alleen maar kouder gaat krijgen.Ik ben absoluut een voorstander van dekens,maar nu ze al zo dik in haar vacht zit,werkt haar vacht optimaal isolerend.Als je daar een deken opgooit,kunnen haar haren geen isolatie meer vormen en schiet je dus niet zo heel veel op.Je zal dan een speciale thermoregulerende deken op moet gooien ( zo eentje die wel lekker warm is,maar ook warmte kan afvoeren, zou ze het te warm krijgen)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:15

Ja dat klopt, heb al zitten kijken welke
dekens dan evt in aanmerking zouden komen.

Op hoeveel grams zou ik dan moeten zoeken? En een out-door want ze is praktisch altijd buiten.

Mestonderzoek was in orde.

VA dacht dat idd nu meer energie in het warm houden ging zitten.
Dus naast 2 maal daags de muesli/basisbrok
nu een keer extra krachtvoer geven.
Onbeperkt ruwvoer hebben ze altijd al.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:02

Misschien dat het invallen ook te maken heeft met het niet/minder rijden. Mijn paard heeft het niet koud en krijgt genoeg te eten maar hij komt qua bespiering altijd een beetje ingevallen de winter uit. Omdat ik in die periode totaal niet fanatiek ben. :+
Laatst bijgewerkt door Toekie op 30-12-09 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:04

Ik heb door mijn ivf-icsi behandelingen en miskraam ongeveer een maand of 3 nu niet gereden..dus dat is eigenlijk ook niet veranderd.
Ik wil juist nu weer het rijden gaan oppakken..

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:06

Kan best zijn dat de bespiering daardoor minder is geworden en ze daardoor wat is ingevallen. Dat gebeurt niet van de één op de andere dag. :-)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:16

Dat klopt ook, maar het is van de laatste 3 weken pas eigenlijk?