Weet wel dat het bij ons echt niet gaat. Is veel te hard en te onregelmatig en als het nat is wordt hij glad. Op de vorige stal lag een achterberg bodem en dat was in de winter zeker wel goed te doen.
merrien1
Geplaatst: 28-12-09 15:55
nee wij hebben alleen een buitenbak en niemand van ons doet het. wel vervelend, want zo kunnen ze soms lange tijd geen beweging krijgen ( ze staan wel buiten )
_Evelien
Geplaatst: 28-12-09 15:56
Ik zou het ook niet doen, je hebt dan allemaal kuilen en bergjes bevroren zand waar je paard over kan struikelen. Ook lijkt me het niet echt goed voor de pezen zo hard als je galoppeert of iets.
mairead
Geplaatst: 28-12-09 16:06
Als het gewoon regent en de temperatuur boven het vriespunt blijft moet het gewoon te doen zijn, hoor! Tenzij de bak dan vol plassen ligt of echt in een enorme modderpoel verandert...
Als er sneeuw ligt of de grond is bevroren blijf ik zelf liever met beide benen op de grond. Paard is sowieso frisser als het zo koud is en dan is het risico om uit te glijden mij veels te groot. Als de sneeuw los en zacht is én je een paard hebt dat niet op ijzers staat, waarvan je 100% zeker weet dat het in elke denkbare situatie geen stap harder zet dan jij wilt, dan kan je misschien erover denken om rustig wat te gaan stappen. Maar zelf waag ik me daar niet aan. Als de grond onder de sneeuw ook nog eens glad of bevroren is of als de sneeuw niet meer vers is, maar ingeklonken en glad, wordt het ook weer gevaarlijk. Dan wacht ik maar liever tot alles weg is en ik het zeker weet.
Ik lees op bokt dat het wel kan als je zorgt dat de bodem goed egaal gesleept is voordat het gaat vriezen. De bovenste laag zand vriest op maar wordt een zachte laag als je er overheen rijd.
Ikzelf rijd niet met dit weer. De bak is ook niet gesleept, dus dat risico neem ik niet.
Amrah
Geplaatst: 28-12-09 16:09
Als de bak bevroren is/veel sneeuw/ heel veel plassen liggen rijd ik niet.
Eigenlijk alleen als deze goed te doen is ik wil het risico niet nemen dat hij gaat glijden (staat op 4 ijzers).
Barmat
Geplaatst: 28-12-09 16:11
Ik doe het niet.. ik heb zowieso een oliebol-bak dus ik rijd buiten en heb daar een aardig stuk waar ik normaal kan rijden.
als de bak hard is maar wel vlak gesleept (voor de vorst) kun je best rijden. Doe je wat oefeningen in stap en langzame draf en dan niet te lang. Stappen op het harde kan helemaal geen kwaad maar mits de bak dus echt vlak is en vrij van kuiltjes en bulten.
ik kies er zelf voor ook al is onze bak meestal vlak geleept voor het vriezen, om niet te rijden. ben bang dat ze zich verstapt ofdergelijke, maar sommige doen het wel gewoon dus het kan wel als het maar niet hobbelig is ofzo.
Nell_
Geplaatst: 28-12-09 18:32
Als de bak heel vlak is, kan je best wat rondjes stappen, en kleine rondjes draven. Veel meer zou ik niet doen.
Onze bak wordt gesleept vlak voor de vorst, en is daarom gewoon berijdbaar Er mag niet gelongeerd worden etc, dus dan krijg je ook geen diepe oneffenheden. Maar met de vorst doe ik nooit veel behalve stapwerk etc.
Ni_na
Geplaatst: 28-12-09 19:56
ik zou wel oppassen... want als het glad is, en je paard verzet of glijd uit... dat is niet zo fijn
Met sneeuw zou ik niet gaan rijden, En als het gevroren heeft alleen stappen als de bak vlak is. Wel opletten dat er geen bevroren plassen in de bak liggen! Verder helpt het ook nog om rond de middag te gaan rijden als de zon geschenen heeft, of voordat je gaat rijden (als je de mogelijkheid hebt) de bak te slepen. Maargoed, elke bak is anders, dus voordat je gaat rijden, altijd zelf even een rondje door de bak lopen.