Deken er gewoon weer afhalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Deken er gewoon weer afhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:27

Omdat het nu steeds snachts zover onder nul was en ik een hele open buitenstal heb waar het insneeuwd, heb ik Pauline, mijn haflinger, een dikke deken op gedaan. Normaal staat ze onder deze deken als ze geschoren is. Nu is ze niet geschoren en staat normaal zonder deken, maar met deze kou wilde ik haar toch inpakken. (Misschien was dit niet zo handig..) Voor emily, mijn minietje hetzelfde verhaal, maar die heeft een fleecedekentje gehad. Maar nu is het weer minder koud.. Wat nu? Kan ik ze gewoon weer afgooien?

( ik zou normaal de deken niet opdoen, maar ze was erg koud. werd niet heet onder de deken en ging niet zweten. Ze heeft een zware tijd achter de rug waardoor ze erg was afgevallen, en ze kwam eindelijk weer aan. Vandaar dat ik toch de deken opgedaan heb)
Laatst bijgewerkt door Krips op 22-12-09 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjelinger

Re: Deken er gewoon weer afhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:28

Mijn paarden hadden alleen een regendeken erbij (ze zijn niet geschoren) en die heb ik er gewoon afgehaald.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:30

Winterhaar werkt gewoon het beste. Als ze voldoende te eten hebben zodat ze hun interne kacheltjes brandend kunnen houden hoeven ze geen deken op. Een deken op een ongeschoren paard is zelfs minder effectief dan haar omdat ze haar zonder deken rechtop kunnen zetten zodat het isoleert. Als het haar plat onder de deken ligt werkt het dus minder goed.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:32

Das niet zo slim, ineens een dikke deken opgooien als ze normaal zonder staat.
Ookal sneeuwt het naar binnen, daar kunnen ze echt wel tegen met een wintervacht hoor :)
Door die deken gaan juist de haren plat liggen waardoor ze juist meer moeite met de kou krijgen!
Mocht je toch het idee hebben, kan je altijd een ongevoerd(!) regendekentje op doen, en zodra ze weer naar buiten gaat weer afdoen.
Als ze die deken maar 1 dag opgehad heeft zou ik heb snel weer afdoen!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:35

Jaa, ik weet dat het stom was :P maar ze was zo koud, en ze is eindelijk weer een beetje op gewicht. En ze is niet te warm geworden omdat ik dus wel een dikke deken heb opgedaan in plaats van alleen een deken die de haren naar beneden drukt. Maar aan de andere kant, ze hebben helemaal geen dikke vacht gekregen vergeleken met andere jaren en omdat het zooo onverwacht en extreem koud was. Ze heeft hem op vanaf dat het min 10 snachts was.. Dus wat zal het zijn, 3 daagjes?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:37

Dikte van de vacht zegt niet alles..
Hoe dik was deze deken? Staat ze overdag buiten en snachts binnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:37

Dan zou ik hem er gewoon weer afhalen. Als ze voldoende hooi hebben moet dat geen probleem zijn.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:40

xSiep schreef:
Dikte van de vacht zegt niet alles..
Hoe dik was deze deken? Staat ze overdag buiten en snachts binnen?

Ik weet niet uit mijn hoofd hoe dik ie was. Ik voel me echt een onwijze sukkel :P Uhm, jaa een staldeken die ik normaal gebruik bij het scheren. Best een dikke dus. Ze staat overdag een paar uur buiten snachts binnen. Ze staan thuis dus het is geen gebouw maar enkel de houten stal en de gehele voorkant is open.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:45

Oke, ik zou de deken gewoon af doen. Even in de gaten houden of ze niet ineens veel kouder aanvoelt dan voordat je de deken op deed. Vacht voelt buiten waarschijnlijk sowieso koud aan, maar als ze gaat rillen weet je genoeg.
Mocht ze het koud hebben(lijkt me sterk maar oke). Misschien dat je dan eerst een tussendeken een paar dagen op doen? En aan het eind van de week gaa het weer dooien geloof ik, dus dan kan hij weer helemaal af :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:46

Jaa, dat dacht ik ook al :) Dankjewel