Sneeuw, glad hoe met je paard over het erf of weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Sneeuw, glad hoe met je paard over het erf of weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:56

Momenteel ligt hier een pak sneeuw en staat mijn paard binnen.
Ik durf hem er niet uit te laten, door de losse sneeuw durf ik het wel aan, maar er zijn hier op het erf ook grote stukken die plat gereden zijn door auto's, trekkers, tankauto etc.
Hij staat voor op ijzers en ik ben erg bang dat hij uit zal glijden.

Ik vroeg me af hoe doen jullie dat, want het lijkt er nog niet echt op dat het binnenkort zal verdwijnen.

Op de aangekoekte stukken zout strooien helpt niet het is te dik, het eraf scheppen lukt ook het onderste is ijs geworden.

GaitMonster

Re: Sneeuw, glad hoe met je paard over het erf of weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:57

Niet. Bij mij achter t huis is ook weggesleept, en een ijsbaan. Dus helaas dan moet hij binnen blijven. Beter dan benen breken..

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:58

met een schep wil het wel! We hebben vandaag bij mn ouders ook de hele straat 'ijsvrij'gemaakt :)
Als je met een schep eenmaal onder het ijs zit breekt het aan alle kanten! Het duurt misschien even voor je een beginnetje hebt, maar daarna kun je in een keer doorscheppen en is het zomaar weg

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:58

Als je genoeg zout strooit smelt het wel weg. Als je het er in rijd met de auto of er overheen smeert met je voet. Als je maar genoeg strooit krijg je het ijs ook wel weg

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:03

Ik veeg 2x per dag het sneeuw weg. Hou het pad naar de bak en de wei zoveel mogelijk vrij. Lukt niet helemaal. Zet ze wel buiten maar aan een lange touw zodat ze we een beetje ruimte hebben. Langzaam lopen.

En zoaps eerder genoemd met een schep wil het ook, duurt ff maar goed.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:20

Gewoon een paadje maken dmv wegschuiven en goed zout strooien :)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:21

Wij hebben op stal hier de meest gebruikte paden gestrooid met zout, eerst even wat weggeschoven, is prima te doen!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:22

Lappie_Lap schreef:
Gewoon een paadje maken dmv wegschuiven en goed zout strooien :)

Zo doen wij het ook

fyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:25

ijzers met kalkoenen nemen ( stiften) moet je er alleen steeds
op en af schoeven.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:29

fyra schreef:
ijzers met kalkoenen nemen ( stiften) moet je er alleen steeds
op en af schoeven.

Dat werkt alleen als er echt alleen ijs maar geen sneeuw ligt. Bij sneeuw krijgt een paard van die ijsklompen onder zijn hoeven en doen de stiften niets meer.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:37

Hierzo hetzelfde probleem, ik moet met 3 paarden (onbeslagen) over een met klinkers verhard erf om bij de wei te komen, ongeveer 30 meter.

Wij houden een pad van 2 meter breed vrij van sneeuw dmv een sneeuwschep en daarna meteen met zout/pekel bestrooien. Dit moeten we een aantal malen per dag volhouden.

En dan is het nog oppassen, 2 jaar geleden ben ik met paard en al onderuit gegaan omdat paard van een vogeltje (!!) schrok en net buiten het schoongemaakte pad stapte.....daar lagen we, allebei. Het lukte het paard niet makkelijk om weer overeind te komen omdat ze geen grip kreeg in de sneeuw. Uiteindelijk na ruim 10 minuten spartelen is het wel gelukt, paard heeft er gelukkig niets aan overgehouden. Wil ik echter NOOIT meer meemaken !!!!

En iedere keer weer als ik over het erf moet wanneer het gesneeuwd heeft, ondanks een schoongemaakt pad.....heb ik de bibbers..

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:46

Gisteren nog wel in de bak laten lopen maar door de ijzers grote klonten onder zijn hoeven. Vandaag net als vrijdag op stal moeten laten staan. Zelf ben ik vandaag niet eens naar stal geweest ivm de sneeuw. Gelukkig wel een adres waar de boer goed voor de paarden zorgt en ze dus niets te kort komen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:55

Mijn paard staat ook noodgedwongen binnen, is er gister voor een lange staprit aan de hand uitgeweest. Pensionpaard is er vandaag wel uitgeweest voor wat stappen in de bak. Dat is een platvoet dus sneeuw pakken zijn voeten niet. Mijn merrie heeft diepere hoeven en die heeft zo sneeuwklompen. Ik vind het rot om haar stil te zetten maar ik neem geen risico i.v.m. blessures. Ik heb liever een heel paard dat stilstaat dan een paard dat eruit is geweest en terugkomt met een blessure, of iets breekt.

Daarnaast heeft ze dit voorjaar 2 weken volledig stalrust gestaan, en sindsdien voel ik me iets minder schuldig als ze stil moet staan zoals nu door het dikke pak sneeuw.

Ik geef wel heel vaak slobber deze dagen, uit voorzorg.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:02

Ik zou mijn paard persoonlijk niet over een met zout of pekel bestrooid pad laten gaan maar dat terzijde, die troep vreet de hoef weg.
Hier lopen de paarden onbeslagen zonder problemen over zowel ijs als sneeuw, laat ze zelf een beetje het tempo bepalen en er is niks aan de hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:03

Mijn paarden hebben vandaag verplicht een dag op stal gestaan (beide rondom beslagen). Ik loop het risico niet van een valpartij. Van een dag op stal gaan ze niet dood. Als ze een been breken is het meestal wel einde oefening.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 01:22

Bedankt alvast voor de vele reactie's en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik blij ben dat er meer mensen hun paard noodgedwongen opstal laten staan, voel ik me toch wat minder bezwaard :)
Ben ook vreselijk bang voor valpartijen door gladheid of schrikken en dan glijden, gebroken benen van hem of van mij of stel dat ik uitgij en hem niet kan houden en hij stuift de weg uit, moet er werkelijk niet aan denken, dan maar veilig in zijn box met alleen het hoofd naar buiten.

Er is bij ons vorige week op 1 dag bijna 40 cm sneeuw gevallen, ik had gelijk een pad moeten maken, want zolang er niemand overheen is geweest schep je het makkelijk weg, maar nu niet meer.
Ik heb vanavond een hele tijd staan bikken met een nieuwe scherpe schep, maar kreeg de onderste laag niet weg.
Zodra het wat meer gaat dooien probeer ik het opnieuw.

Gelukkig is Ulf redelijk tevreden en vindt hij eten verreweg het belangrijkste.
Normaal krijgt hij 4 keer per dag, maar nu krijgt hij het over 6 keer per dag verdeeld en dan ook nog 2 keer een plak stro om aan te knabbelen, verder staat zijn bovendeur open en kan hij vrij de wereld inkijken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:24

Nu sneeuw het wel heel erg, maar van de week was het nog wat minder waardoor de wat grotere wegen sneeuwvrij waren zeg maar en op erfen e.d. niet.
Toen hebben we een pad gemaakt van stro, om zo op de weg te komen. Was goed te doen.
Nu met deze sneeuw loop ik enkelt naar de wei, en daar komen geen auto's dus ook geen gladde stukken oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:27

Hier kan je zout blijven strooien, er valt toch gewoon weer sneeuw op en is het effect weer weg.
Geen beginnen aan...

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:34

Bij ons op stal laten heel veel mensen hun paard ook de hele dag binnen, vind dat echt zo zielig, die paarden kunnen hun kont niet keren in de stal.
En zeker die 20 meter naar de bak wat een onzin om daarvoor je paard binnen te laten. Als je eerst even een pad maakt met een sneeuwschuiver is het prima te doen. Ze moet maar een beetje voorzichtig lopen, dat moet ik toch ook. Vind dat geen reden om ze maar binnen te houden, ze zijn echt niet gek hoor :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:39

Ingridje16 schreef:
Bij ons op stal laten heel veel mensen hun paard ook de hele dag binnen, vind dat echt zo zielig, die paarden kunnen hun kont niet keren in de stal.
En zeker die 20 meter naar de bak wat een onzin om daarvoor je paard binnen te laten. Als je eerst even een pad maakt met een sneeuwschuiver is het prima te doen. Ze moet maar een beetje voorzichtig lopen, dat moet ik toch ook. Vind dat geen reden om ze maar binnen te houden, ze zijn echt niet gek hoor :n

Het is A beter dan een gebroken been en B beter dan de auto in de prak en gewonden omdat de wegen zo glad zijn ;)
Btw over dat pad, we hebben 3 keer een pad gemaakt vandaag, en 3 keer gestrooid, een half uur later lag het weer vol.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:44

idd beter me paard binnen dan benen breken bij ons ligt er ijs onder het sneeuw dus helemaal niet te doen.en me paard staat stinds vandaag binnen voor de rest loopt hij het hele jaar de hele dag op het land.hij vind het nu niet eens erg en hij heeft een stal van 5 bij 5 dus lekker ruim en ze koppie kan naar buiten dus hij kan alles lekker bekijken.zodra hij weer naar buiten kan gaat hij ook weer gewoon.
Laatst bijgewerkt door miss_kippie op 21-12-09 01:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:45

Asyaa schreef:
Ingridje16 schreef:

Het is A beter dan een gebroken been en B beter dan de auto in de prak en gewonden omdat de wegen zo glad zijn ;)
Btw over dat pad, we hebben 3 keer een pad gemaakt vandaag, en 3 keer gestrooid, een half uur later lag het weer vol.

Dan moet je geen paard nemen, als je de risico's niet durft te nemen, of je vraagt iemand anders die in de buurt woont of die even je paard eruit haalt.
Vind het echt belachelijk dat mensen hun paard op stal laten staan.
Lekker makkelijke oplossing, hem maar gewoon opsluiten in een hokje.

Hier staat gewoon een sneeuwschuiver naast de stal deur, dan kan je even je pad vrijmaken voordat je de stal uit gaat.
Kleine moeite lijkt me, maar sommige mensen blijven me verbazen.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:48

sorry hoor maar als er ijs onder het sneeuw ligt kan je gewoon geen kant op hoor.we zijn twee uur bezig geweest om het weg te krijgen maar lukte niet dus vandaag een dag je binnen en die van mij heeft een ruime stal.maar ik ben heb lekker aandacht gegeven schone stal en hij vond het best normaal loopt hij van 7 tot 7 buiten op het land het hele jaar maar met vier ijzers en ijs en sneeuw gewoon niet te doen .

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:18

Ingridje16 van 1 week binnen staan gaan die paarden echt niet dood hoor als ze normaal gesproken gewoon buiten komen is dat weekje echt niet erg wel velevend das wat anders ;)

mijne staan op het moment allemaal zonder ijzers op 1 na daar gaan morgen de ijzers eraf. ze staan 24/7 op de wij en de veulens en 1 merrie van 6 uur 's morgens tot 9/10 avonds.
Ook de merrie met ijzers staat dus de hele dag buiten. Voordeel wij hebben gisteren pas sneeuw gekregen en ik heb een mooie vlakke ondergrond.
Ik kan ook niet echt zeggen ondanks dat ze het gewent zijn dat ze niet graag naar binnen willen!. OOk de paarden die 24/7 buiten staan willen graag naar binnen.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:19

miss_kippie schreef:
sorry hoor maar als er ijs onder het sneeuw ligt kan je gewoon geen kant op hoor.we zijn twee uur bezig geweest om het weg te krijgen maar lukte niet dus vandaag een dag je binnen en die van mij heeft een ruime stal.maar ik ben heb lekker aandacht gegeven schone stal en hij vond het best normaal loopt hij van 7 tot 7 buiten op het land het hele jaar maar met vier ijzers en ijs en sneeuw gewoon niet te doen .

je hebt helemaal gelijk hoor van 1 weekje binnen gaan ze echt niet dood!