paard op de wei in sneeuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delles4

paard op de wei in sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:16

heey.

Mijn paard staat nu 2 dagen binnen maar wil hem graag iedere dag tog wel een paar uurtjes naar buiten laten om "ontploffingen" te voorkomen met rijden volgende week.
Mijn paard staat op ijzers en omdat het nu sneeuwt heb ik een probleem.
Ik moet ongeveer 50 meter over straat om bij de wei te komen maar die in best besneeuwd.
Dan hebben we achter de stal nog een wei dan moet ik zoon 5 meter lopen over verharde plaats maar waar wel sneeuw ligt.
Zou ik daar gewoon die 5 meter overheen kunnen lopen en hem dan in een besneeuwde wei zetten of denken jullie dat ik dat beter niet kan doen?

Heeft er iemand een paard met ijzers in de sneeuw staan of iemand die ook een stuk over straat moet om bij de wei te komen?

Groetjes.

fjordnina

Re: paard op de wei in sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:18

Als je niet bang bent dat hij nu in de wei ontploft na 2 dagen binnen staan, zou ik hem lekker naar buiten doen. Voorzichtig lopen, dan moet het wel goed gaan.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:19

als je zeker weet dat je paard rustig blijft kan je het mákkelijk doen, als je denkt dat hij uit zn plaat zou kunnen gaan moet je even nadenken of je dat risico wil nemen..

overigens hebben paarden vaak heel snel door dat de ondergrond anders is dan normaal, en zullen ze meestal uit zichzelf al wel een stuk voorzichtiger gaan lopen.. ;)

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:20

Mijn ervaring met sneeuw en ijzers is niet goed. Het vormt toch een klont, insmeren met vet heeft bij mij ook niet geholpen. Ik vond het gevaarlijk om mijn merrie in de sneeuw te laten lopen. Ze wordt steeds iets groter met elke stap.... Dit jaar heb ik de ijzers eraf laten halen ongeveer drie weken geleden. Dus nu loopt ze nog heerlijk buiten. Het is wel zo dat hoe langer je je paard binnenhoud hoe drukker hij wordt.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:20

Kan best naar buiten, meeste paarden vinden de sneeuw wel leuk geloof ik :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:21

Ik zou het niet doen. Ik heb vaak genoeg gehoord dat het verkeerd afliep. Je kunt hem als je weer kunt rijden ook eerst even aan de longe laten uitleven.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:21

Het is niet zozeer dat stukje over de weg wat problemen geeft met ijzers in de sneeuw. Ook in de wei gaat het klonteren onder de ijzers. En als die klonters ijs worden, loopt je paard op "ijsklompen", en niet meer op het ijzer zelf. Er gaat sowieso sneeuw tussen de ijzers klonteren, daar zijn maar een paar minuten in de sneeuw voor nodig. En het geeft gevaarlijke situaties en blessures. Zie deze foto maar eens; http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... 6%26um%3D1 .

Ik heb sinds deze week sneeuwringen tussen ijzer en hoef laten zetten. Zie foto in dit topic (vaste ringen); [BEH] Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers . Ging vandaag in de sneeuw prima, geen klonters! ;)
en http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... 8%26um%3D1
Laatst bijgewerkt door Bravura op 17-12-09 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:23

ja ik weet dus niet hoe hij reageerd na 2 dagen binnen staan en dan de wei op omdat ik hem nog maar anderhalve maand heb.
en op sneeuw? ook geen flauw idee daarom ben ik enorm aan het twijfelen wat nou het beste voor hem is.

@ FriesWytske: eerst longeren voordat ik erop ga kan niet, wij hebben thuis geen bak en ik moet dus altijd eerst een stuk over straat om bij de club te komen.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:25

Dat stuk over straat kan je dat niet aan de hand doen? :)

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:27

zou kunnen maar ik denk dat ik er dan net zo goed op kan gaan zitten als hij druk is, is hij druk tog?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:28

Mijn haflinger staat gewoon 4 kant op ijzers, en is vandaag gewoon de wei op gegaan. Ze heeft zelfs nog gegaloppeerd en gedraafd op de wei. (je ziet wel dat ze daar wel voorzichtig in is)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:29

delles4 schreef:
zou kunnen maar ik denk dat ik er dan net zo goed op kan gaan zitten als hij druk is, is hij druk tog?

Mijn eigen ervaring is(ik moet altijd stuk langs zeer drukke weg voor ik bij de bak ben) dat als ik bijv. een week niet gereden heb ik beter met haar aan de hand kan gaan dan is ze wat mij betreft beter in te houden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:31

fjordnina schreef:
Als je niet bang bent dat hij nu in de wei ontploft na 2 dagen binnen staan, zou ik hem lekker naar buiten doen. Voorzichtig lopen, dan moet het wel goed gaan.

Mee eens :j

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:32

Ik zou zelf het risico niet nemen :o
Heb je verder helemaal geen andere mogelijkheden?
Ik stap op dit moment met mijn pony in de binnenbak.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:34

Volgensmij is een besneeude wei met ijzers onder geen probleem.. Over een besneeuwde en bevroden weg/tegels lijt me wel link..

Kun je het bestrate stukje niet instrooien met zout zodat het minder glad is?

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:35

Met ijzers en dan de wei ingaan? Ik zou het niet doen... Dat gaat echt enorm klonteren, dat word echt gevaarlijk.

Je kan niet een stuk met hem wandelen op een weg die gestrooit is ofzo?

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:36

noop. geen binnenbak in de buurt..
Zit echt vast op het momment.
Waar zouden jullie voor kiezen? binnen en dan dinsdag als het beter is over straat gaan lopen met hem en dan in de wei en daarna naar de bak toe(hij staat dan precies een week op stal)

Of hem in de wei doen morgen niet wetende hoe gek of hoe rustig hij zal zijn?

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:37

Ik zou hem uiteindelijk toch wel buiten zetten. Hij zal misschien als hij bijna uitglijd wel doorhebben dat het glad is -> niet gek moet doen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:39

's morgens een klein beetje voeren en de rest buiten in de wei geven, dan duiken ze meestal wel direct op het voer (brok in emmer, hooi). Ze merken echt wel snel genoeg dat het glad is. Wat de ijzers betreft; of er onderuit of sneeuwringen, anders krijg je geheid blessures.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:40

ik heb vandaag ook een heel stuk ong. 100 meter met mijn paard over een weg met sneeuw gelopen, normaal erg druk en nu liep ze voorzichtig. moet wel even een hoevenkrabber mee nemen om de klonten bij de wei er dan uit te halen (had ik dus niet) en eventueel toch een beetje met vaseline insmeren? zou trouwens wel eerst even het pad met steen waar je over heen moet strooien! scheelt veel!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:42

Met ijzers is het meer uitkijken als zonder is mijn ervaring. Ik heb de paarden hier wel buiten staan, maar die staan blootvoets en iedere dag buiten, die letten wel op. Ik zou het risico niet nemen, zeker omdat je ijsklompen krijgt.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:44

hmm..
ik weet het even niet meer???

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:48

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:50

Misschien zelf de ijzers er onderuit halen (of iemand die daar handig in is en zorgen dat de hoef niet beschadigd raakt als de smid het niet doet). Dan voeren in de wei; emmer met brok onder z'n neus terwijl je naar de wei loopt, hooi klaar leggen in de wei. Des te langer je hem binnen laat staan, des te gekker wordt hij/zij buiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:50

ijzers en sneeuw is vragen om moeilijkheden....als het bij mij sneeuwt blijft mijn paard met ijzers binnen...ik zit niet op botbreuken te wachten.

Misschien een idee om haar van krachtvoer af te halen,onbperkt hooi te geven zolang ze niet naar buiten kan?