Deken bij dit weer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Leonie

Deken bij dit weer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:01

Ik heb een verzorgpony die nooit een deken op heeft.
Hij heeft dus al een dikke wintervacht.
Nu vroeg ik me af of mensen nu bij dit weer (als het heel erg koud is dus) wel ineens een deken op doen?
En of dit nodig is.

Groetjes leonie

nine1987

Re: Deken bij dit weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:03

Ik heb mijn veulen in de opfok staan, en hij heeft ook geen deken op.. Ze hebben nu toch een dikke pluizige wintervacht.. De fout die veel mensen maken, is te denken dat als wij het koud hebben, dat het paard het ook wel koud zal hebben, maar dat is niet zo.. Mijn merrie staat wel onder een deken, maar dit is omdat zij elke dag intensief gereden wordt en een lange wintervacht dus niet echt handig is :D

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:23

Als het goed is, heeft de pony dan al een hele dikke vacht. Als je er dan een deken op legt, kunnen de haren niet meer goed overeind staan om de warmte vast te houden. Daardoor werkt een deken dus juist averechts. Tenzij je een heeele dikke oplegt ;)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:31

PP -> SV

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:34

Suzeltje schreef:
Als het goed is, heeft de pony dan al een hele dikke vacht. Als je er dan een deken op legt, kunnen de haren niet meer goed overeind staan om de warmte vast te houden. Daardoor werkt een deken dus juist averechts. Tenzij je een heeele dikke oplegt ;)

Maar dan is het weer veeels te warm ;)

Nee, hoor je hoeft er geen zorgen over te maken. De paarden redden het wel mits ze een lekkere dikke vacht hebben! Mijn shetlander heeft al in geen jaaaren een dekentje opgehad die heeft het warmste van allemaal :j

Janneke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:16

Dus een Pony mag nooit geen deken?

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:25

Dat wordt niet gezegd ;)

Ligt aan de vacht die de pony heeft. Mijn paard heeft een dun wintervachtje die heeft dus lekker een deken op; mijn shetlander is 1 haarbal, die mag het lekker zonder doen :j

Ts geeft aan dat haar vzpony nooit een deken op heeft en ook een dikke vacht heeft. Dan hoeft hij -voor zover ik op basis van die gegevens kan "oordelen"- geen dekentje op...

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 23:53

Okee dankjullie wel :D

__mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:29

als je pony al die tijd al zonder deken staat en een dikke wintervacht heeft is het niet nodig om een dekentje op te gooien ;)