Buiten in dit weer met ijzers? kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

Buiten in dit weer met ijzers? kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 14:59

ik wet niet of het hier goed staat maar ik had een vraag.
Morgen wilde ik graag naar buiten met mijnpaard, i.v.m curses op stal ( bak dus bezet de hele dag ) ,

maar mijn paard heeft ijzers. ik weet van klonten onder zijn hoeven * als ik over ijs en sneeuw ga * ,
dus ik vroeg me af of ik naar buiten kan ( alleen stappen, mssn hele klein stukje draven ) op afvalt ? of is het zout wat gestooid word schadelijk??? voor mijn paard. ( mijn paard heeft beschermers om zn benen voor het geval daar iets over gezegt word, )
ook krijg hij een uitrijdekentje om voor de kouw
( dus alleen cometaar over mijn vraag niet over de rest )!!!

mvg

Wietsje92

Re: Buiten in dit weer met ijzers? kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:01

Ik ga niet rijden met dit weer, het kan overal glad zijn, en vooral als je paard ijzers heeft ga je dan zo onderuit.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 15:02

nee dat snap ik , maar ik vroeg of het schadelijk was, niet of het glad is

maar ik moet wat, ts geen paard war ik stil kanzetten. en k kan anders geen kant op met zoveel mensen op stal , en 1 bak die bruikbaar is met dit weer ( maar die word voor curses gebruikt )

Dus ik wilde eigelijk alleen stappen erop en anders aan de hand

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:06

Ik zou het niet doen. Dan eerder nog gewoon aan de hand. Het risico tot uitglijden en blessures is erg groot.
Maar om antwoord te geven op je vraag; mij lijkt het strooizout niet echt schadelijk, behalve als hij wondjes of net wat heeft.
Dat is met zout natuurlijk nooit fijn :) Zou wel je bescherming goed schoon maken achteraf, anders krijg je vlekken.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:10

Nou schadelijk lijkt mij het niet, maar jij vraagt of je nu naar buiten kunt met dit weer, dus zeg ik dat ik het niet zou doen omdat het erg glad kan zijn, en ja dan kan het dus wel schadelijk zijn als je onderuit gaat. Je hoeft je paard toch ook niet stil te zetten? Komt je paard niet buiten dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:18

Ik heb slechte ervaringen met de combinatie beslagen paarden + sneeuw. De sneeuw klontert in de hoeven en vriest vast, waardoor je paard op ijsbollen komt te lopen. En om de 50 meter die troep eraf bikken is niet leuk. Zout lijkt me ook niet heel goed voor de hoeven, al loopt een beslagen paard natuurlijk niet/minder met de stralen op de grond. Uitrijdekentje zou mijn ding ook niet zijn, tenzij je paard geschoren is. Doordat je een deken oplegt komen de haren glad te liggen en kan het paard de haren niet opzetten.

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:26

Als je bang bent voor het strooi zout, spoel het na de rit er af. Honden poten moet je nu ook schoon spoelen als ze in de pekel hebben gelopen.
Stappen op schoon asfalt kan natuurlijk geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:28

Heb je asfalt wat niet glad is? Daar zou je eventueel op kunnen stappen en daarna goed afspoelen voor het zout.

Sneeuw zou ik gewoon zo veel mogelijk vermijden en dus alleen naar buiten gaan als je niet door de sneeuw hoeft met het paard.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:48

Met ijzers nu buiten lopen zou ik niet doen, ze krijgen een gigantische bult ijs erin. Je kunt ook lekker de ijzers eraf laten slopen dan kun je heeeeerlijk buiten wandelen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:51

Zou je eigenlijk ook gewoon kunnen rijden zonder ijzers? :+

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 15:54

Wietsje92 schreef:
Nou schadelijk lijkt mij het niet, maar jij vraagt of je nu naar buiten kunt met dit weer, dus zeg ik dat ik het niet zou doen omdat het erg glad kan zijn, en ja dan kan het dus wel schadelijk zijn als je onderuit gaat. Je hoeft je paard toch ook niet stil te zetten? Komt je paard niet buiten dan?

nee helaas komt hij neit buiten, zo wel doet hij geen ruk:P dan een beetje rondkijken
ook is het een paard wat gewoon echt beweging nodig heeft

@ Allemaal : oke dankjewel

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:55

Met ijzers lijkt het me geen goed plan :n Nou is het natuurlijk wel afwachten wat voor weer het morgen is, maar als ik de voorspellingen bekijk komt er nog wel een hoop sneeuw aan. Aan de hand stappen kan denk ik wel, mits je paard rustig is buiten.

@ hestejente: Ik heb vandaag nog een klein stukje buiten gereden. paard staat zonder ijzers en dat ging prima :) Hier ligt niet zo veel sneeuw, maar een paar centimeter.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:55

rijden natuurlijk ook! Ik heb nooit ergens last van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:57

Oh oke, dank je wel Suzeltje :) Ik was van plan om vanavond toch maar een klein stukje te gaan. En dan merk ik vanzelf wel hoe het gaat :)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:57

Volgen mij kun je via de hoefsmid een leertje tusen hoef en ijzer laten zetten, dan heb je geen last van die ijsklonten. Maar goed, dan moet je nu maar net een hoefsmid voorhanden hebben ;)

Op gewone ijzers ging ik niet rijden, het gaat super snel, die vorming van klonten, en ze lopen echt op hakken dan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:16

In plaats van een zooltje kun je er ook een rubberen ringetje tussen laten zetten, zo'n rubberen randje dat dan langs de binnenkant van het ijzer loopt. Zo vriest de boel niet aan het koude ijzer vast :)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:18

Ja zo'n ring bedoel ik inderdaad Hestejente

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:24

Oh sorry, neem me niet kwalijk.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:40

oke nee t was niet egt een buitenrit, maar iemand komt van evr weg naar me toe gefietst ( knap vind ik met deze kouw )
en ik wilde hm een stukje tegemoet rijden , hij komt namelijk toch langs stal :D

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:42

Mijn ervaring is dat als het dooit de sneeuw ontzettend gaat plakken en je paard dus enorme bulten onder de hoefijzers krijgt. Bij vorst en verse sneeuw is het helemaal geen probleem om je paard met sneeuw in de paddock/wei te gooien.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:46

trouwens :
er licht heir ook bijan geen sneeuw hoor nog geen 5 cm.

oke dankje Nanda. maar t gaat helaas niet om en paddock/wei

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:03

Dat geldt ook voor rijden op de weg hoor!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:14

Ik heb van mijn hoefsmid ooit de tip gekregen om de onderkant van de hoef met ijzer in te vetten met hoefvet..
Ik rijd zelf niet met dit weer (maar vet al wel bij al mijn paard met ijzers de hoeven in). Overigens hier ligt nog geen cm sneeuw.

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:18

ik doe mijn pony's altyd sokken om, :=
hahah dit helpt erg goed moet ik zeggen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:18

Hier ligt een enorme bult sneeuw en mijn verzorgpaard staat met z'n ijzers gewoon in de wei (24/7). Als dat maar goed gaat :=