Deken of geen deken? Koud of niet koud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Deken of geen deken? Koud of niet koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:59

Mijn paard heeft sinds dat hij bij mij staat, zonder deken gestaan. Dit is nooit een probleem geweest, hij maakte vanaf de 1e winter een prima dikke wintervacht aan, had het niet koud, etc.
Toen stond hij nog bij mijn ouders. Hij kon zelf 24/7 kiezen of hij binnen of buiten wilde staan.

Nu sta ik wegens omstandigheden (geen slechte hoor) op een stalling, waar hij wel lekker heel de dag buiten komt, maar 's nachts toch echt op stal moet. Hij heeft nu dus eigenlijk nog géén wintervacht gekregen. Hij heeft wel wat dons, maar nog bij lange na niet wat hij de voorgaande jaren had.
Nu begreep ik dat dat kwam omdat ze 's nachts op stal staan (m'n pony die nog bij mn ouders staat, heeft wel een volledige waardevolle wintervacht, een echte beer). Máárr.. Krijgt hij het straks niet koud, als hij buiten staat, zonder een échte wintervacht, zónder deken of schuilstal, en het vriest?
Ik maak me er echt een beetje zorgen om, ben bang dat hij het koud krijgt, maar ben ook weer niet van de dekens..

Hij kreeg al vanaf begin herfst lijnzaadolie en dergelijke, maar nog steeds geen fatsoenlijke wintervacht.
Ik zou het niet zo'n ramp vinden als hij een deken op moet (maar liever niet) maar wánneer moet ik die dan opgooien? Waaraan kan ik zien dat m'n knollie het koud heeft? (:)
Mn vader zegt dat hij het zomaar niet koud heeft, en die vacht wel komt als het echt koud wordt.. Maar ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal want alles op stal staat met een deken. Hij is écht de enige zonder.

Wie o wie kan mij bij dit dilemma helpen? Want ik heb zó geen verstand van dekens, pony heeft ook áltijd zonder gestaan. En het wordt zó koud van de week..
:+

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:48

bij de oor aanzet (daar waar het oor aan het hoofd zit:P) daar voelen... als dat gewoon lekker warm is heeft hij het niet koud... is dat wel koud... kun je een dekentje van 50-150 gram opdoen ofzo... of een fleecegevoerde deken...

Maar hij zal het vast niet zomaar koud hebben...

Anoniem

Re: Deken of geen deken? Koud of niet koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:50

Zolang je paard niet staat te rillen, is er niks aan de hand.
Zorg wel voor volop ruwvoer, daarmee kan hij zichzelf lekker warm houden.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:55

Ik lees even mee, ik heb een haf die een lekker schuilstal heeft waar hij in en uit kan lopen en ik heb hem een lekkere warme deken op met 300 grams vulling...
mischien vinden sommigen dat zelfs TE warm?

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:27

nu het zo koud is heb ik een 500 gr dek op van de week nog een 150 als het weer warmer wordt doe ik de 150 weer op maar voorlopig hou ik 500 op mij te koud,het scheeld ook waar je sta ik heb een buiten stal kan ze naar buiten kijken voorheen een binnen stal was het wARMER STOND MET NOG 15 ANDERE PAARDEN DAN IS HET OOK WARMER ALS ALLEEN TOEN SCHEERDE IK HAAR OOK NU NIET MEER

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:30

psychiater schreef:
nu het zo koud is heb ik een 500 gr dek op van de week nog een 150 als het weer warmer wordt doe ik de 150 weer op maar voorlopig hou ik 500 op mij te koud,het scheeld ook waar je sta ik heb een buiten stal kan ze naar buiten kijken voorheen een binnen stal was het wARMER STOND MET NOG 15 ANDERE PAARDEN DAN IS HET OOK WARMER ALS ALLEEN TOEN SCHEERDE IK HAAR OOK NU NIET MEER

500 ongeschoren.. :') Die heeft het vast niet meer koud..

Ik zou als ik jou was het nog even afwachten, begint die bij de oksels en achter de oren idd koud te voelen een dekentje op doen. Even aankijken wanneer die warm aan voelt.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:45

Ze krijgen op de wei nu ook hooi, maar volgens de stalhouder ging hij vandaag zowat heel de dag uit zn plaat.. Als enige.

Afgesproken dat hij er morgen een deken op gooit als hij weer zo uit zn dak gaat, want hij was ook koud achter de oren vandaag. De deken is dan zo'n 100 gram denk ik, zeker niet meer.