schuurplekken. wat ertegen doen? helppp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariskaaa96

schuurplekken. wat ertegen doen? helppp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:41

haaaaaaaay.
mijn bijrijdpony heeft last van schuurplekken door het deken,
hebben jullie een paar oplossingen misschien om te zorgen dat die schuurplekken minder/niet erger worden?
ik heb hem al een goedpassende deken opgedaan,
en ook ff gekeken voor zo'n paarden-hemd dat die plekken verminderd,
alleen ik dacht misschien zijn er goedkopere oplossingen ???
misschien vaseline erop smeren ofzo ???

xx

CCindy

Re: schuurplekken. wat ertegen doen? helppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:47

Je moet er niks op gaan smeren, dat helpt de oorzaak van het probleem niet weg gaan. Een borstbeschermer helpt inderdaad goed, maar als je pony schuurplekken krijgt is de deken óf te krap, óf te groot.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:54

precies, als je paard schuurplekken krijgt past de deken niet goed. En borstbeschermer zou je kunnen doen, maar je hoort daarvan ook veel verhalen dat je dan plekken op de schoft krijgt.

Ik heb zelf ook meerdere merken geprobeerd bij mijn paard omdat ze bij diverse dekens van diverse merken steeds schuurplekken krijgt. Nu zweer ik bij dominick dekens. Heb nu ook bijna de gehele collectie.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:58

borstbeschermers zijn waardeloos. koop liever een deken die goed past. en absoluut geen fleece of wollen dekens eronder stoppen. paarden met een moeilijke borstpartij hebben meestal wel baat bij een deken met halve hals. die sluiten wat hoger aan. heb zelf 2 paarden staan met een moeilijke borst en die hebben dus allebei en halve nek deken op. en hebben totaal geen schuurplekken. heb nu een premiere en een van harryshorse. zijn niet te duur en doen het fantastisch

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:23

ik zou ook zeggen koop een deken die wel goed past

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:38

Mijn vz pony heeft een teddyvacht en een deken op waardoor de haren ook een beetje afbreken terwijl de deken gewoon goed past. De tip: gewoon beetje antiklit spray op die plekken spuiten, zowel op je paard als op de deken. Even in laten trekken en deken opdoen. Werkt erg goed!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:33

Mijn pony heeft inderdaad ook een moeilijke borst.
Ik heb nu voor het eerste jaar Epplejeck, en hoef me nu eindelijk geen zorgen meer te maken! Ze blijven perfect liggen en ze heeft eindelijk eens genoeg ruimte om te lopen en om te grazen. Ons mam heeft er wel coupnaadjes in gelegd, dus ze moesten wel vermaakt worden. Maar nu heb ik eindelijk een mooi passend deken, want hoe graag ik ook een Bucas wilde, die zaten gewoon voor geen meter.

mariskaaa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:42

Kitty_ schreef:
Mijn vz pony heeft een teddyvacht en een deken op waardoor de haren ook een beetje afbreken terwijl de deken gewoon goed past. De tip: gewoon beetje antiklit spray op die plekken spuiten, zowel op je paard als op de deken. Even in laten trekken en deken opdoen. Werkt erg goed!

bedankt!
ik zal het eens uitproberen ;)
xx

Tamara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:45

Ik gebruik de onderlap van een stalbandage als "slabbetje". Doe deze lap tussen het paard en de sluiting van de deken, deken dicht, resterende deel terug vouwen over de deken heen. Sommige paarden vinden het een spelletje deze eruit te halen, andere laten het keurig zitten. Het voordeel nu mijn paard 2 dekens opheeft is dat de flap er niet los overheen hangt, maar tussen de dekens in.

Ik hoop dat mijn oplossing een beetje duidelijk is

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:47

Ik zou eens kijken voor een Horseware deken. Deze dekens geven zeker geen schuurplekken. Of anders inderdaad antiklit op de plekken dat helpt al iets.

Vonekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:25

Mijn pony had eerst ook schuur plekken door de deken na 4 verschillende deken te hebben geprobeerd heb ik nu een deken die wel past en niet schuurt. Soms kun je de deken nog zo verstellen dat hij beter zit en minder schuurt bijv. door de gespen een gaatje losser of straker te doen.

CarmD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:42

je kunt ook een zogenaamde paardenBH kopen, hebben ze gewoon bij de divoza. werkt helemaal super:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:07

Ik zou zorgen voor een deken die goed past.
Verder kijken naar een deken met een gladde voering, in katoen blijven de haren alleen maar steken en breken af.
Antiklit, vaseline en paarden-bh's zijn lapmiddelen, het enige afdoende is echt een goede pasvorm van de deken. En dat is uitproberen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:53

Verplaatst van MD naar SV.

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:56

PaardenBH kopen is maar iets van 20 euro en het helpt goed.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:59

Die van mij krijgt ook jeuk en dus schuurplekken als hij ander voer krijgt, een soort van allergische reactie op de voedingsstoffen, een lijnzaad kuurtje wil dat ook nog wel eens helpen, en bij hele erge jeuk kan talkpoeder met magnesium erop doen ook nog wel eens helpen.

En een goed passende deken is uiteraard belangrijk, als je paard een brede borst heeft kun je ook als tijdelijk oplossing een "borst-tussenstukje" kopen, dan zit de deken toch iets ruimer.

Succes