Deken op vanwege de modder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_M

Deken op vanwege de modder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 16:25

Hallo,
Ik zit met een beetje lastige situatie en ben benieuwd naar jullie advies.
Ik heb mijn paardjes bij mijn schoonouders op de boerderij staan, en afgelopen voorjaar/zomer hebben ze een nieuwe koeienstal gebouwd (megagroot) naast de paardenwei, maar die ligt een meter hoger! De afwatering was nog niet echt geregeld, maar nu loopt alle regenwater direct onze weide in, wat dus heeft geresulteerd in een enorme modderbende.. Ik schaam me echt kapot voor hoe mijn paardjes er nu bij staan :( Ze hebben wel wat droge plekken, we geven ze steeds stukje land bij, en ze hebben een droge containerstal waar ze in en uit kunnen. Van het voorjaar gaan we de hele boel ophogen, een bak maken, delen bestraten en een mooie nieuwe stal plaatsen maar dat duurt nog wel effe..
Waar ik me nu druk om maak is dat ze nu (vooral de shet) natte benen hebben, en als het straks gaat vriezen ze het koud krijgen. Zou het verstandig zijn om ze dekens op te doen? Hoeveel gram dan? En alleen voor 's nachts als het vriest of ook voor overdag? Het gaat om een shet, tinker en haf met dikke vachten. Alvast bedankt voor de reacties!

ZusJacobs

Re: Deken op vanwege de modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:27

Ik zou ze absoluut geen deken om doen, als ze altijd al zonder staan gaat dat prima. Het beste is gewoon veel droge ruimte dus idd de stal en stukken weide. Beetje blub gaan ze niet dood hoor! Onze paarden staan in de paddock swinters en de paddock zelf is echt een zwembad [over een aantal weken niet meer haha :+ ] maar ze hebben een stuk steen en stal om droog te staan. Gaat prima!

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:29

Omdat onze wei kaal is en onze paarden hem anders kapot trappen, staan die van ons ook de hele dag met hooi in de bak en op een stukje modder. Wij doen ze zelf geen deken om. We merken ook niet aan ze dat ze er behoefte aan hebben, ze hebben allemaal een lekkere teddy vacht en zullen het niet zo snel koud hebben ;)
Ik zou het gewoon lekker laten zo ;)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:32

Die dekens houden de benen niet droog hor...hihi

Je hebt het over 3 sobere rassen, lekker aflaten die dekens, als ze maar genoeg ruwvoer hebben komt het helemaal goed!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:32

ag mij paarden zijn nu ook modder beesten.. van 1 krijg ik het niet eens meer schoon.
als ze mazzel hebben scheer ik een stukje weg en anders lopen ze daar maar mee tot de zomer ze gaan er gen niet dood aan :)

ik heb het elke winter en dan met name onder de buik ( ik scheer het deel bij de singel zoiezo weg :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:18

Dit topic past beter bij SV ivm alle vragen over dekens ook in samenhang zijn met het weer en seizoen.
Dus zodoende een verplaatsing van VSW-->SV.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:24

Ik snap niet zo goed waarom je een deken om het lijf zou doen als het de benen zijn die nat worden; ben je bang dat ze het koud krijgen doordat de benen nat zijn?
Of doe je het voor omstanders?

Ik zou geen dekens omdoen, is alleen maar lastig als je het om een dergelijke reden doet, zekr als ze altijd zonder hebben gestaan.
Wat je wel kunt doen is wat extra stro in de schuilcontainer leggen en zorgen voor extra hooi om op te knabbelen, dan krijgen ze het niet koud hoor :)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:28

De paarden die ik intensief rijd staan op stal met een dunne deken op, zodat de vacht dunner blijft - opdat ze na het rijden sneller opdrogen.

Bij ons is het buiten nu ook een modderboel (kan ook niet anders als je kijkt naar de bodem waarop we leven) en de dekendragers hebben voor buiten een 'buitenspeeljasje' :P Ik vind het niet eerlijk om hen binnen met en buiten zonder deken te laten staan/ lopen en op deze manier raken alleen de benen en staart heel vies. Ik heb hen echter liever buiten met blub, dan binnen op schone voetjes :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:30

Maar Uums dit is toch iets heel anders dan de situatie van TS of zie ik dat nou verkeerd?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:31

Klopt, ik las de eerste keer over die natte benen heen :j

Anyway: die kunnen mij dus niet zoveel schelen. De paarden zijn mokvrij en de waterslang is gewillig ;)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 10:52

Bedankt voor jullie reacties! Ik snap wel dat natte benen niet worden verholpen met een deken :+ maar ik was gwoon bang dat ze het daardoor wel koud gaan krijgen bij temperaturen onder het vriespunt.. Soort van kou vatten, maar ik bekijk het dus te menselijk :o Ze hebben alle 3 een dikke vacht, staan altijd zonder deken, en ik controleer ze dagelijks maar nog absoluut geen mok (al was dat volgens de smid wel een wonder!). Ga ze dan dus flink wat stro geven en laat de dekens achterwegen. Blij toe, zag het al niet voor me dat m'n angstige schoonmoeder de deken van m'n jonge hengst af zou moeten halen 's ochtends!

ik02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:58

lekker en dekntje op dien

Mii_femmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:25

goed plan!