Magnesium on buitenbak niet te laten opvriezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Magnesium on buitenbak niet te laten opvriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 14:50

Sinds bijna een jaar heb ik een eigen stukje land gepacht met een kleine rijbak, die redelijk goed gedraineerd is. Maar ja, als het vriest, kan je ook in deze bak niet rijden. Nu vertelde iemand mij uit Duitsland dat je magnesium op je rijbak kan strooien, zodat het niet opvriest. Leek me een beetje een onwaarschijnlijk verhaal, maar misschien hebben mensen hier ervaring mee of wat gebruiken jullie om de vak bij vrieskou nog zo lang mogelijk te gebruiken of is er gewoon geen oplossing bij normale buitenbakken met normaal zand?

Jeanneee_

Re: Magnesium on buitenbak niet te laten opvriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:57

Ik strooi er altijd een enorme hoop zout in, zodat de bovenste laag niet bevriest :D

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:00

http://www.bokt.nl/wiki/Buitenbak
Winterperikelen
Indien de bak goed glad gesleept is, is rijden in een bevroren bak goed mogelijk. Springen en galopperen is uiteraard wel af te raden. Het rijden op hard bevroren grond is vergelijkbaar met het rijden over de verharde weg. Bij lange droge vorstperiodes zal de bovenlaag droogvriezen en stoffig worden, waardoor er weer enige demping ontstaat.

Onder een sneeuwlaag zal de bodem veel minder hard bevriezen. Ook hier geldt, bij een goed gladde bodem vóór de sneeuwval is rijden in een besneeuwde bak uitstekend te doen.

Zout strooien heeft weinig tot geen nut bij een keihard tot bonken bevroren niet-gladgesleepte bak. Bij net ingetreden vorst en te laat slepen kan zout strooien nét de mogelijkheid bieden alsnog de bak glad te slepen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:09

bij de hevige vorst vorig jaar is bij ons de galopbaan meermaals gesleept/dag en na 3 dagen slepen was de baan terug berijdbaar. De boven laag waren allemaal heel kleine brokjes. Ok dit is niet ideaal om snelheid te halen, maar om gewoon los te rijden en kilometers te doen was dit prima.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:39

Ik heb nog nooit gehoord van magnesium tegen het bevriezen van je rijbak. Wij slepen hem de avond voor de vorst heel goed en vlak. Dan laten opvriezen en heb je een redelijk werkbare bak. Je kunt dan natuurlijk niet echt werken maar stap en wat drafwerk gaat prima. Bij een langdurige vorst periode probeer ik de bak altijd los te slepen. Doordat de bovenlaag droog vriest krijg je een losse bovenlaag. Is vorige winter een hele vorst periode gelukt. Heb wel houtsnippers door de toplaag van de buitenbak.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:29

Als ik het goed hoor, is het slepen het A en O. Dan moet ik mijn jonge paard ook maar eens als sleeppaard gaan gebruiken, als ik hij zover is

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:32

Jeanneee_ schreef:
Ik strooi er altijd een enorme hoop zout in, zodat de bovenste laag niet bevriest :D

Doe je daarna wel de hoeven van je paard afspoelen? Zout is nu niet echt het beste wat er is voor de hoeven van je paardje ;)

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:23

Mijn man gaat er elke avond met de minitractor met frees doorheen en met de sleper er achteraan, ideaal!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 10:52

AmonRe: helaas heb ik mijn man nog zover niet......

Hij vindt, dat het mij hobby is, OK zie ik ook wel in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:23

hihihi, hier nog zo'n man, maar hij heeft wel een sleep/vlakker voor me in elkaar gelast zodat ik zelf met de auto de bak kan vlakken. Lostrekken gaat die niet diep genoeg voor, maar gewoon rechttrekken zodat je geen kuilen hebt lukt best goed! Ben er erg blij mee.

Meest simpele oplossing om te slepen achter een auto is een brede pallet die je met touw achter de trekhaak hangt en verzwaard met iets.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:52

Joyce B: goed idee, met wat verzwaar jij een paller, bind je eriets op vast?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:21

Ik had toevallig nog een trekkerband waar ik voorheen hooi uit voerde. Die leg ik er op, en dan had ik nog een stuk boomstronk wat ik weer in die trekkerband legde (dan rolde die niet van de pallet af) om hem nog wat extra te verzwaren als het zand wat steviger/plakkeriger was. Het moest niet te zwaar zijn, want anders kon ik het er zelf niet op en af tillen :P

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:41

Teneerste; welke soort magnesium heb je het over?
Over magnesiumhydroxide ( Mg(OH)2 ), over magnesiumsulfaat (MgSO4.10H2O) of magnesiumoxide (MgO)?

Magnesiumhydroxide is een matige base, en wordt soms gebruikt tegen maagzuur..
Magnesiumsulfaat wordt gebruikt bij toxicose, als laxeermiddel en in de groenvoorzieningen.
Magnesiumsulfaat is er ook nog in een andere vorm, de anhydrisch magnesiumsulfaat (zonder kristalwater (de .10H2O) en dan is het sterk hygroscopisch (soortement vochtvreter) en dat gebruiken ze in de organische chemie als droogmiddel.
Magnesiumoxide heeft veel toepassingen, maar als middel tegen bevriezing heb ik er nog nooit van gehoord. Wel kan het reageren met water en daarbij wordt dan magnesiumhydroxide gevormd, evenals een zout. Door dat zout zou dan misschien de bevriezing kunnen worden tegengegaan??

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:12

dit hou ik even in de gaten, onze bak was te nat om te slepen dus hij is nu er onregelmatig en hard.
ik moet nu dus de weg uit en dat is ook geen doen

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 16:50

MissEvil: hele goed vraag, dat weet ik dus niet. Ik denk, dat de reactie met water wordt bedoeld en dus magnesiumhydroxide wordt bedoeld. denk, dat voor ons eerst belangrijk is een goede method te vinden om de bak te slepen, dat is het eerste vereiste. Is nu zo hard als steen, dus niets mee te beginnen