Scheren D-pony welke deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMaud

Scheren D-pony welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 17:13

Hallo

Ik ben van plan om mijn pony volgend jaar te scheren omdat ze na het rijden helemaal drijfnat is
van het zweet en ik dan heel lang uit moet stappen opzich vind ik het uitstappen helemaal niet erg
en dat doe ik ook graag maar ze is de dag erna ook best wel stijf waarom weet ik niet maar ik denk
dat het hier iets mee te maken heeft. Mijn pony staat s'nachts binnen en overdag buiten en wordt in
de winter 3 of 4 keer per week gereden.Ik wilde haar in patroon 04 scheren. Maar nu is mijn vraag welke
deken moet ik dan opleggen ik dacht aan de isabel werth deken met oprolbaar halstuk die is 300 gram
maar is 300 gram genoeg? of moet dat meer zijn? en wat zijn de nadelen/voordelen van het halsstuk?
en moet ze dan s'nachts ook een staldeken op of niet?
en welke maat is goed voor een volslanke D-pony die 1.475 M hoog is?

Dit is het deken patroon patroon 04:
Afbeelding

en dit is de deken:
Afbeelding

Met vriendelijke groet Vappie_melo

xMaud

Re: Scheren D-pony welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:24

helemaal niemand?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:12

300 gram zou genoeg kunnen zijn, maar dat is altijd even afwachten en kijken naar je paard.
Nadeel van een halstuk kan zijn dat je paard zijn manen uit gaan vallen, ik gebruik daarom geen halstuk.
Je paard moet uiteraard s'nachts ook een deken op, dit kan gewoon dezelfde deken zijn als buiten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:21

Halsstuk gebruiken als het naar en koud is buiten,geen watjes van maken ;)

Je moet je paard goed in de gaten houden,ze geven zelf aan of ze het koud of warm hebben of behagelijk zijn.
Welke maat deken je nodig hebt zul je op moeten meten,je kunt niet aan de schofthoogte zien welke deken je nodig hebt,ookwil de pasvorm per merk nogal verschillen.
Ene paard heeft een langere rug dan de ander of een bredere boeg,begin maar te passen met maat 175cm.

Bij de meeste winkels mag je wel ruilen,zorg dan wel dat de deken smetteloos blijft,bv even een oud laken op je paard leggen voor de haren ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:56

Ik zou een hals niet doen.
Mijne is helemaal geschoren (ook de benen) en heeft nu een 300 grams waterdichte deken van HH. Die is prima!
Ik denk dat je maat 175 nodih hebt.
Mijne is 8 cm kleiner, en heeft 165.
Maar het kan best zijn dat de jouwe al aan een 185 zit!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:07

Ik denk dat je 185 nodig hebt, zo gezien de hoogte van je pony en het feit dat hij volslank is.
Mijn Quarter heeft ook 185 en zal qua grootte niet veel schelen met die van jou.

300 grams is normaal wel genoeg en een hals is eigenlijk alleen "nodig" als het vriest of echt guur is.
Ik zou dan gaan voor een deken met los halsstuk, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur :D

Daantje45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:29

Ik zou geen halsstuk doen of een losse ;)
Het halsstuk kan gaan irriteren en dan gaat een pony weleens schuren en dan kunnen de manenen uitvallen.
En dat je pony stijf is komt doordat het zweet in zijn botten is gaan lopen.
Dus als ik jou was zou ik 3 rondjes ofzo uitlopen en dan een beetje sponzen en borstelen :j

doei XXX Daantje

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:19

Oud topic,slotje.